Ik heb mijn wagen (2.0 EBL Combi in Laser White) afgelopen donderdag in ontvangst mogen nemen. Ik kom uit een Octavia 1.8TSI/DSG (O2FL Elegance). Mijn eerste ervaringen:
Ruimte voor de achter passagiers lijkt iets meer dan bij de O2FL. Bagagepakket ben ik voorlopig heel tevreden mee. Columbus is helemaal top. Qua uitrusting niveau is deze auto duidelijk een stapje hoger dan de oude Octavia.
Persoonlijk vind ik de dynamic stoelen van de O3 iets minder dan de dynamic stoelen van de O2. Bij de O2 werd je echt in de stoel geklemd, de O3 biedt wat meer zijdelingse speling.
Rijgedrag van de O3 lijkt veel minder strak dan van de O2. Nu had de O2 een dynamic pakket, waar ook een sportonderstel bij ingbegrepen was. Dat lijkt wel erg uit te maken. Ik vermoed dat ik zeer binnenkort ook eens ga informeren naar Eibachs. Dan de versnellingen. Dat is even wennen, komende van een 7-traps DSG. De versnellingen zijn erg lang. Ik moet soms terug naar de eerste versnelling om drempels te nemen. De derde versnelling gaat tot 120 km/u. Als ik 120 rijdt in de 6 heb ik nog geen 2000 toeren. Dit betekent dat er behoorlijk met de versnellingen geroerd moet worden om de vaart er een beetje in te krijgen. Vooral bij tussen acceleraties moet er zeker 1 of 2 versnellingen worden teruggeschakeld omdat er anders gewoon niet genoeg power is. Zal vooral een kwestie van wennen zijn, op zich is de motor echt krachtig genoeg.
Ik heb nu een kilometer of 400 gereden en het brandstofverbruik is al erg prettig. Met een mix van snelweg en b-wegen (en weinig stadsverkeer/files) kom ik nu al ongeveer op de 1 op 18 uit. Dit is volgens de boordcomputer, ik ga op spritmonitor mijn daadwerkelijke verbruik bij houden.
Voorlopige oordeel:
+ Uitrusting, ruimte
- rijgedrag, lijkt veel meer op comfort afgestemd en rijdt wat minder strak dan mijn vorige auto
+/- Versnellingen, met wat oefening zou ik niet heel veel trager moeten zijn dan met de vorige auto