Geen nieuwe Lease Octavia's meer bestellen dit jaar.

Oogje

Senior Member
@Sparkie
Er is nog niets bekend. Later dit jaar stelt staatssecretaris Eric Wiebes het nieuwe beleid vast voor de periode vanaf 2016. Reken maar dat er momenteel flink gelobbyd wordt. (Die Eric hoeft waarschijnlijk geen avond zelf te koken. ;)) Dat zijn waarschijnlijk de geruchten die je gehoord hebt. Belanghebbenden zijn ANWB (consumenten), RAI (importeurs), BOVAG (autobedrijven), VNA (leasemaatschappijen), EVO (transport), TLN (transport), VNO (werkgevers) en de Vereniging Auto van de Zaak (berijders).
De leasebranche bijvoorbeeld lobbyt voor een hele rits aan bijtellingspercentages (14, 15, 16 enz tot 25%) om zo de harde overgangen uit het systeem te halen.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.carblogger.nl/bijtelling-vanaf-2016-in-kleine-procentstapjes/

Reken er trouwens maar op dat als je dit jaar een auto neemt met een bepaald bijtellingspercentage (bv 14%), je die gedurende je leaseperiode houdt, ongeacht wat de nieuwe regels worden.
http://devnf.nl/joomla/index.php/co...st-news/374-vna-bijtellingstarief-5-jaar-vast
NEEEE niet nog meer percentages... Ik opteer voor het afschaffen van de BPM en een percentage voor iedere leasebak: 22,5%. Iedereen gelukkig en de echt leuke auto's en motoriseringen worden ook weer interessant.
 

030

Forumguru
NEEEE niet nog meer percentages... Ik opteer voor het afschaffen van de BPM en een percentage voor iedere leasebak: 22,5%. Iedereen gelukkig en de echt leuke auto's en motoriseringen worden ook weer interessant.

Hear! Hear!
 

henriz

Forumguru
Hoe kom je aan 22,5%? Dat is niet bepaald het gewogen gemiddelde van de huidige percentages.
Is dat het percentage waarbij iedereen gelukkig is?? :sterretjes:
 

Oogje

Senior Member
Ik kijk naar 'vroeger', toen we allemaal 22% betaalden. Inmiddels rijdt er een significant deel van het wagenpark voor 14%. Dat 'kost' onze overheid inkomsten. Afschaffing van BPM kost de overheid ook veel. De overheid zal er sowieso niet op achteruit willen gaan. Dus moet er een percentage komen dat het verlies aan bijtelling dat de laatste jaren ontstaan is én het verlies aan BPM goed moet maken.

22,5% lijkt me dan een eerlijk percentage. Vergeet niet dat de meeste auto's 5 tot 15 duizend euro (en duurdere auto's winnen er nog meer op) goedkoper zullen worden als er geen BPM meer zou zijn. Toen de bijtelling nog 22% was klaagde er toch ook niemand?
 

Larsvdwolf

Nieuw lid
De overheid verdient ook genoeg aan de export welke zeer interessant is vanwege de BPM. Als we de BPM afschaffen en het bijtellingspercentage verhogen maken we dan niet de andere tak in de autowereld kapot?
 

lada44

Lid
Pon heeft extra productie gekregen. Om er zeker van te zijn dat ze allemaal gespecificeerd zijn zodat de fabriek ze op tijd (lees voor einde jaar) levert, konden dealers intekenen. Kortom: er zijn nog genoeg kansen om een GLBL tegen 14% te bemachtigen. Kan alleen zijn dat soms net een optie mist of er een kleur op is. Er gaat ruilhandel tussen dealers ontstaan. "Mag ik die blauwe met kessie voor mijn zilvergrijze met sunset en Chrome dakrail..."

Mijn dealer heeft er 70 op voorraad ingekocht (Korterink) en die zijn nog niet op....
 

henriz

Forumguru
Ik denk niet dat er kleuren op gaan zijn. Vorig jaar was dezelfde situatie met de O3 Greenline. De opties stonden vast, want al besteld, maar de kleur kon nog tot enkele weken voor de productie aangepast worden.
Dus als je nog een Octavia Greenline wil bestellen kun je gewoon een belrondje langs de dealers doen: "Welke configuratie hebben jullie beschikbaar?" Kleur kun je hoogstwaarschijnlijk nog kiezen.
 

henriz

Forumguru
En als dealer behang je toch elke auto helemaal vol zou je zeggen.
Zou je denken, maar nee.
Mijn dealer in Apeldoorn had vorig jaar ook 2 keuzes.
  • Helemaal vol gehangen
  • Bovenstaande minus 3 erg dure opties: Columbus, Xenon en Safety pakket.
Een andere dealer in Hengelo had zelfs een kale Greenline in de aanbieding met enkel getint glas, Maxidot en ruitenwisser achter.
Waarschijnlijk omdat mensen een verschillend leasebedrag hebben en wellicht niet bereid zijn veel bij te betalen.

Ik heb in Apeldoorn de goedkopere gekozen. Toen ik het uiteindelijke contract onder ogen kreeg, had ik daar wel spijt van. De Octavia bleek veel goedkoper dan gedacht. Ik had de offerte van de LM niet goed gelezen. En nu zit ik dus ruim onder leasebedrag en heb ik geen Columbus, Xenon en Safety pakket. :(
Nou ja, kan gebeuren. Beter zo dan andersom :)
 

030

Forumguru
Dat is zeker balen inderdaad.

Maar als dealer zou je denken dat je die 'overvolle' (tussen aanhalingstekens dus) exemplaren sowieso kwijt raakt. Het is de ruimste in zijn klasse, waarbij een groot leaserijderspubliek komende uit andere hoeken van de VAG-stal nooit op een Fransman of Japanner zou overstappen. Dan is de Octavia dé iedeale combi van veel bang voor je buck.

Dan wil je hem (ik in ieder geval) helemaal vol hebben voor een cataloguswaarde die ver beneden hetgeen ligt dat je gewend bent en het percentage roomt de zaak lekker af.
 

Jeffry

Nieuw lid
Heren en dames,

het zal idd krap worden op mijn nieuwe octavia zat ook een levertijd van 22 weken.
week 41 komt hij als het goed is in nederland en dan nog wat opties opbouwen waarschijnlijk in week 43 rijden.
jammer hoor dat het zo lang moet duren.
 

lugolux78

Forumguru
Bijtelling:

2 opties

Degressief tarief 30% jaar 1, 28% jaar 2 , 20% jaar 3 en bij 4e jaar 15%

Of

25% per jaar maar dan over de geijkte daadwerkelijk geldende dagwaarde.

Oh ja alles exclusief BPM

vooral optie 2 lijkt me eerlijk.

(roze bril af)
 

TL@

Forumguru
Er worden in NL nu al bijna geen nieuwe wagens meer verkocht, als ze het leasen nu financieel onaantrekkelijker maken, dan worden er helemaal geen auto's meer verkocht.
Je kan een citroen niet blijven uitknijpen (bij ons in België is het van hetzelfde hoor)
 

ddejonge

Actief lid
Mijn O3 is in week 36 besteld, maar wel op de een-na-laatste productieplek voor deze dealer...levering begin november.
Bij de dealer in Zoetermeer kreeg ik idd ook te horen dat (voor de lease) hij geen 14% combi's meer kon bestellen, enkel nog de sedan.
 

Bakkertje

Forumguru
@Sparkie
Reken er trouwens maar op dat als je dit jaar een auto neemt met een bepaald bijtellingspercentage (bv 14%), je die gedurende je leaseperiode houdt, ongeacht wat de nieuwe regels worden.
http://devnf.nl/joomla/index.php/co...st-news/374-vna-bijtellingstarief-5-jaar-vast

Daar zou ik niet al te zeker van zijn.. Het zou niet de eerste keer zijn dat de overheid dit flikt. we zijn al eens zomaar ineens van 22% naar 25%. Maar goed, wij als Skoda rijders worden daar niet zo heel hard mee geraakt. Stel je voor dat je nu in een Volvo v60 a 65.000 rijdt met 7% bijtelling en dat die ineens naar 20 of 25% gaat.. Auw..

Maar goed, het is even afwachten nog allemaal. Het is de overheid om het geld te doen, dus het zou me niets verbazen als het in 1x ingevoerd wordt en niet pas na de looptijd van een lopend contract..
 

Bakkertje

Forumguru
Oh ja, als het te kostbaar wordt gaat iedereen massaal de auto niet meer privé rijden en komt er een oudere auto bij. Goed voor de twwedehands markt
 

Gunner

Forumguru
Daar zou ik niet al te zeker van zijn.. Het zou niet de eerste keer zijn dat de overheid dit flikt. we zijn al eens zomaar ineens van 22% naar 25%. Maar goed, wij als Skoda rijders worden daar niet zo heel hard mee geraakt. Stel je voor dat je nu in een Volvo v60 a 65.000 rijdt met 7% bijtelling en dat die ineens naar 20 of 25% gaat.. Auw..

Maar goed, het is even afwachten nog allemaal. Het is de overheid om het geld te doen, dus het zou me niets verbazen als het in 1x ingevoerd wordt en niet pas na de looptijd van een lopend contract..
Ik zou dat persoonlijk wel eerlijk vinden. Voor het fiscale voordeel voor de zuinige a-label die tot 1-1-2014 vrijgesteld waren van MRB werden ook geen uitzonderingen gemaakt als je bijvoorbeeld op 31-12-2013 zo'n auto op kenteken liet zetten, dan kon je een dag later gewoon de wegenbelasting betalen bijvoorbeeld. Blijkbaar kon dit in het verleden wel bij het bepalen van de bijtellingspercentages.
 

henriz

Forumguru
De reden dat daar bij de differentiatie van bijtellingspercentages vanaf geweken is, en de persoonlijke looptijd als uitgangspunt genomen is, is omdat deze differentiatie van bijtellingspercentages altijd bedoelt is geweest om een gedragsverandering te bewerkstelligen. (nou, dat is gelukt! :D)
De bedoeling was dat mensen die voor de keus staan een leaseauto te bestellen zouden kiezen voor die extra zuinige, omdat daar minder bijtelling over geheven wordt. Dat ga je als berijder niet doen als je weet dat je maar een paar maanden profijt hebt van de lagere bijtelling voordat de aangescherpte grenzen gelden.

De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting daarentegen was van meet af aan een tijdelijke maatregel waarvan (ik meen me te herinneren) duidelijk was wanneer deze vrijstelling zou eindigen. Dit mocht absoluut geen verrassing zijn.
 

Darkside

Forumguru
Als je weet dat je in 2016 opeens 25% ipv 7% moet gaan betalen dan sta je zelf nog voor de keus om dat te accepteren als je in nu nog een auto zou bestellen met de nieuwe regels. Daar kan je rekening mee houden etc.

Maar als je je auto al hebt vind ik van 7 naar 25% wel erg veel.
In het verleden ben ik van 22 naar 25% gegaan. Dat is niet leuk maar nog te overzien.
maar ik zou nu ook niet graag van 20 naar 25% willen. Of van 14 naar 20 %.

De overheid wou graag dat we zuinige/schone auto;s gingen rijden. En dat hebben we gedaan.
 
Bovenaan Onderaan