Geen nieuwe Lease Octavia's meer bestellen dit jaar.

Oogje

Senior Member
Lopende contracten veranderen niet, dus ook de PHEV rijders voelen dit niet. Het gaat om mensen die nog moeten bestellen. En daar zullen er tussen zitten die nu huilie huilie doen omdat ze in plaats van een 14% Octavia een 20 of 25% Citigo moeten gaan rijden op basis van hun beschikbare (bijtellings)budget.
 

henriz

Forumguru
@Oogje
Die zullen er vast zijn ja.
Maar die mensen miepen wel veel te vroeg. Je hebt nog tot 31 december 2015 de tijd om je auto op kenteken te zetten voordat de nieuwe regels in gaan. Mocht je huidige contract pas na 1 januari 2016 aflopen, geniet dan nog tot die tijd van je huidige tarief.
Ik zie geen probleem.

(neemt niet weg dat ik minder dan laaiend enthousiast ben over de afschaffing van stimuleringsmaatregelen voor milieuvriendelijke auto's, maar dat is een andere discussie)
 

Bakkertje

Forumguru
Lopende contracten veranderen niet,

Dat is voor nu zo inderdaad. Echter heeft de regering het al eens eerder van 22 naar 25% verhoogd. De verlaagde bijtellingsklasses zijn ooit bedacht om het groene rijden te stimuleren. Dat hebben we dan ook massaal gedaan. Nu blijkt dat het door is geslagen en er te weinig geld uit de auto gemolken wordt.
En dat gaat men nu (deels) terugdraaien. Ik zou niet met zekerheid durven te beweren dat het nu niet tijdens de looptijd wordt aangepast.

Hoe dan ook zal het er niet voordeliger op worden dat is 1 ding waar we met z'n allen wel vanuit mogen gaan in ieder geval..
 

henriz

Forumguru
En dat gaat men nu (deels) terugdraaien. Ik zou niet met zekerheid durven te beweren dat het nu niet tijdens de looptijd wordt aangepast.
Overheid: "Ah, je wil dat model leasen. Als je nou kiest voor de ECO variant, met kleinere, geknepen motor. Die is wel wat duurder, maar dan rekenen wij minder belasting zodat je toch goedkoper uit bent. Afgesproken?"
Leaser: "Oke"
Overheid: "Haha. We veranderen de regels. Je mag de volle mep betalen. En je hebt al besteld, dus je zit er nu aan vast."

Nee zekerheid heb je nooit. Maar ik denk dat de overheid dusdanig veel gezeur krijgt als ze deze percentages tijdens de looptijd veranderen dat ze dat wel laten.
 

Circus

Lid
Klopt! Ik heb ergens rond week 34 mijn bestelling geplaatst voor een Greenline en moest inderdaad zoeken naar een dealer die nog productie plaatsen had voor dit jaar. Helaas waren er toen al dealers die er al doorheen waren of toen nog een handje vol productieplekken over hadden....

Het ging dan om reeds door de dealer bestelde Greenline's die tot het moment van productie nog konden worden aangepast aan de wensen van de klant. Overigens lijkt dit topic meer te gaan over bijtelling dan over ervaringen dat de Greenline (bijna) niet meer bestelbaar is in 2014....
 

MikeyMan

Actief lid
Zo heb ik toevallig een voorraadmodel getroffen bij onze voorkeursdealer. Had wel stoelverwarming in plaats van chromen strips rond de ramen, maar dat overleven we wel.

Binnen drie weken nadat ik te horen kreeg dat mijn oude auto eruit moest, had ik hem voor de deur staan.
 

lada44

Lid
Universele lease is verkooptechnisch doorgaans minder interessant voor de dealers. Geen volume bonus en geen marge ( alles gaat nl. naar de leasemij). Dus bij een schaars product willen ze er liever ook wat aan verdienen middels eigen leasemij. Dus als je niet gebonden bent aan een leasemij....
 

wazda2

Actief lid
Was vandaag bij de dealer en die wist me te vertellen dat hij nog 12 productieplaatsen toegekend had gekregen voor dit jaar, waarvan er alweer 7 van zijn vergeven, en 5 nog niet, dus er zijn nog een zeer beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
 

Kiter

Lid
Ja, inderdaad, kreeg ook van leaseplan te horen dat de combi uitverkocht is voor dit jaar...maar een of andere dealer had er nog enkele staan/productieplaatsen open. Dus gisteren besteld, wordt dit jaar nog op naam gezet :)

De hatchback is wel nog te krijgen!
 

Circus

Lid
HB is inderdaad beter leverbaar. Er was een verkoper die mij probeerde over te halen om voor een HB te gaan "scheelt bijna niks qua bagageruimte" zei hij. Al pratende passeerde de Peugeot 308 SW 14% (met bijna een vergelijkbare laadruimte als de combi) ook nog even, deze had volgens de verkoper helemaal een kleine bagageruimte...... Na deze uitspraak was ik er klaar mee met zijn praatjes!
 

henriz

Forumguru
@Circus
Zoiets kun je natuurlijk ook zelf beoordelen i.p.v. zo'n verkoper al dan niet te geloven. Bij zo'n dealer staan vast wel een HB en een Combi vlak bij elkaar. Even van beide de laadklep open..
 

adee

Senior Member
@henriz Van een verkoper mag je toch wel verwachten dat hij niet glashard staat te liegen? Als zo iemand o.b.v. leugens auto's aan het verkopen is i.p.v het verschaffen van informatie waardoor iemand een weloverwogen beslissing kan maken, vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van zo'n verkoper is.
 

henriz

Forumguru
@adee
Wat de verkoper over de HB tegenover de Combi zei ("scheelt bijna niks qua bagageruimte") is geen leugen. 590 liter om 610 liter volgens de specificaties. Misschien is die ruimte in een Combi veel praktischer ingericht. Vandaar mijn suggestie om dat zelf even te beoordelen. Maar kwa officieel opgegeven liters scheelt het bijna niks.

Wat de Peugeot 308 SW betreft kan de verkoper het gewoon fout hebben. Hij is geen Peugeotverkoper immers. Misschien had hij iets vernomen over 'weinig ruimte achterin'.
 
Bovenaan Onderaan