Geen nieuwe Lease Octavia's meer bestellen dit jaar.

Gunner

Forumguru
De overheid wou graag dat we zuinige/schone auto;s gingen rijden. En dat hebben we gedaan.
Om vervolgens te zien dat iedereen dat ding flink op z'n staart trapt en zodoende een stuk meer co2 uitstoot. Dat is een fout van de overheid hoor, die hadden dit natuurlijk kunnen en moeten weten.

Overigens is het betalen van de fiscale bijtelling een keuze. Iedereen kan per kalenderjaar de afweging maken maken of ze het willen betalen ja of nee. Bij een bepaalde auto van mijn ex-werkgever heb ik die keus ook gemaakt; 25% bijtelling over een auto van dik 30.000 euro vond ik wat te gortig destijds ;)
 

Gizzmo

Forumguru
Die keuze om elk jaar zelf te kiezen voor bijtelling is er inderdaad, maar ik heb nu een auto besteld met een hoop extra optie's waar ik extra voor moet betalen, en dat mede omdat ik er ook van plan mee ben prive te rijden.
Als ik dus deze auto niet meer prive ga rijden moet ik nog steeds die optie's betalen natuurlijk. En ik heb geen keuze gehad, want het was niet bekend bij bestellen, en er is een regeling vn kracht die zegt dat je bijtelling 4 jaar geldig is, dus als die regel niet meer gaat gelden wordt ik weer flink in de maling genomen.
 

Desperado

Forumguru
Dat is een fout van de overheid hoor, die hadden dit natuurlijk kunnen en moeten weten.
Whahahahahahahahahaha, kun jij mij vertellen wanneer de overheid voor het laats iets had kunnen en moeten weten en het ook daadwerkelijk wist? :maakmegek:
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

Wim75

Lid
Tja... Ik hoop maar op een goede overgangsregeling. Dat de 14% niet over de hele linie wordt afgeschaft.. Na prinsjesdag maar eens goed nadenken wat te doen.
 

micky

Forumguru
lopende contracten lopen gewoon door hoor, het geldt voor nieuwe inschrijvingen net als nu met de 14% o3 die in 2015 naar 20% gaat, of zie ik dat nu ineens verkeerd?
 

Wim75

Lid
Ja, dat is de vraag. Dat was wel de afspraak voor het tijdvak tot 2016. Wat de afspraak is voor 2016 -2019 is nog niet bekend...
Ik kreeg vandaag een mailing van de leasemaatschappij waarin ze ook iets hierover zeggen. Nou ja, eigenlijk niets. Alleen dat ze verwachten dat "de 14% categorie verdwijnen en er nog niet bekend is of er een overgangsregeling komt".
Dus zeg het maar, ik weet het niet.
 

lada44

Lid
Had ik nu begrepen/gelezen dat de bijtelling over de prijs exclusief bpm wordt?

Is nl belasting over belasting en dat mag toch niet?. Hadden we jaren geleden ook met de "bijzondere verbruiksbelasting": toen werd er btw over de bvb geheven en kwam het bpm stelsel. In dat geval is een stijging van het bijtellings% minder schokkend als dat over de ex/ex prijs gaat...

Nu is het progressief... Een zuinige auto heeft een lage belasting en dan ook nog een lage bijtelling en de overheid loopt heel rap inkomsten mis.

Maar goed, afwachten.
 

Oogje

Senior Member
Tja... Ik hoop maar op een goede overgangsregeling. Dat de 14% niet over de hele linie wordt afgeschaft.. Na prinsjesdag maar eens goed nadenken wat te doen.
Want? Wat reed je voorheen dan? Ik zie het zo: iedereen die de 14% auto die hij nu rijdt niet in 20 of 25% kan betalen, rijdt feitelijk een klasse te hoog en heeft de afgelopen jaren dus simpelweg geluk gehad.

Wat mij betreft alles naar 25% en afschaffen die BPM.
En kom dan maar weer op met die V6 en V8's!
 

Renzo4000

Forumguru
Wat jij schrijft is niet feitelijk @Oogje, het feit is dat men op dit moment in staat is om een auto te rijden die in de 14% klasse valt en daarom wellicht voor diegene wel binnen zijn/haar budget valt. Dit heeft niks te maken met een klasse te hoog rijden. Er is altijd al sprake geweest van een belastingdruk die op dat moment bepalend is voor hetgeen wat je kan betalen/rijden. Ik kan nou niet bepaalt spreken over geluk hebben in het Nederlandse belastingstelsel, ondanks de 14% bijtelling.
 

wazda2

Actief lid
Ik deel ook niet de mening van een klasse te hoog rijden. Zolang je een auto leased zonder eigen bijdrage valt ie in je klasse, en zou de bijtelling te betalen moeten zijn. Echter het voordeel van de lagere bijtelling is natuurlijk prima dit voel je rechtstreeks in je beurs en een paar tientjes tot paar honderd Euro per maand is natuurlijk zeer prettig. Ik denk niet dat veel mensen met een octavia een klasse te hoog rijden en dat geld denk ik voor alle 14 & 20% bijtelling auto's. Outlanders PHEV is denk ik de uitzondering, die is met bijbetalen goedkoper voor mij dan een Octavia en valt in een andere leaseklasse en is 7%. Maar die auto spreekt me totaal niet aan.
 

Darkside

Forumguru
Vind ik ook. Een normale 14% auto is gewoon financieel aantrekkelijk. Maar heeft daarbuiten nog een "normale" catalogus waarde. En je zou best een iets moeten kunnen opvangen door bv straks geen 14% maar 17% te gaan betalen.
Maar in een x naar 25% is gewoon een te grote stap (zelfde geldt voor 20 -> 25% als je het mij vraagt).

Je zou het ook niet fijn vinden als we straks gewoon 25% BTW gaan betalen over alles.
Dat gaat je ook veel geld schelen per maand aan boodschappen, kleding, etc.

Het grootste probleem is als je idd een 7% auto gekozen hebt. Deze zijn meestal toch een stuk duurder waarbij de 7% eea goed compenseert. En hoewel een outlander PHEV niet veel zuiniger is dan mijn Octavia ben je wel van een bepaald maand bedrag uitgegaan bij het bestellen. De overheid zou dit moeten respecteren.

Dan kan je na het einde van je contract weer zelf bepalen wat je wilt rijden.
maar als alles weer 25% wordt dan nog zal ik geen Octavia RS gaan leasen. Dan zal het wederom een 1.2 TSI worden omdat die dan nog steeds binnen budget zal passen.
 

Oogje

Senior Member
Voorlopig lijkt het er niet op dat de percentages voor lopende contracten worden aangepast, omdat bij wet geregeld is dat die percentages voor 60 maanden vanaf de eerste tenaamstelling gelden. En een wetswijziging kan je er niet zomaar door drukken. Het gaat dus om nieuwe contracten. En dan ben en blijf ik dus van mening dat als je in geval van dit forum de bijtelling van een Octavia niet in 25% kan betalen, een Octavia een klasse te hoog is voor je. Dus dan zak je af naar Rapid, Fabia op CitiGo.

Zolang je een auto leased zonder eigen bijdrage valt ie in je klasse, en zou de bijtelling te betalen moeten zijn.
Hier ben ik het mee oneens. Ik mag ook een A6 / 5 serie / S Max / etc leasen qua bedrag. Maar als ik de bijtelling van die dingen, die bij € 600 per maand (netto) begint zou moeten ophoesten, dan blijft er toch verdomd weinig ruimte over om nog iets te doen behalve auto te rijden. Oftewel: ik kan die dingen niet betalen ivm de bijtelling. Een bedrag tot zo'n 400 euro/maand vind ik acceptabel. In mijn geval dus (uitgaande van 25%) een auto tot max 40k euro, zoals mn huidige Octavia (die me nu met 20% slechts 315 euro/maand kost :) ).
 

adee

Senior Member
@Oogje En dus speelt het fiscale aspect een rol in het bepalen van jouw keuze van de auto die je wilt gaan rijden en het bedrag dat je daar aan wilt uitgeven. Net zoals dat voor de anderen een rol speelt. Voorts gaat het er niet alleen om wat je kunt betalen maar gaat het er ook om wat je er voor over hebt (lees: hoeveel wil je de fiscus sponsoren) om in een bepaalde auto te rijden.

Off topic
Ik dacht dat ik lang op mijn auto moest wachten maar die van jou staat volgens je footer kennelijk als sinds augustus vorig jaar in bestelling...:troost:
 

Oogje

Senior Member
@adee
Wat mijn onderschrift betreft: ik doe vrijwel alles met tapatalk, zie ze dus niet. Maar volgens mij staat er toch ergens dat levering eind maart 2014 geweest is?

Tuurlijk speelt het fiscale aspect een rol. Wat ik alleen stel is dat iemand die nu al klaagt over dat een Octavia in 20 of 25% te duur zou zijn, simpelweg een klasse te hoog/duur aan het kijken is. Zo lees ik althans de post van Wim75, die zich na Prinsjesdag gaat bezinnen op wat hij gaat bestellen. Het klinkt mij namelijk zo dat hij meer dan 14% over 35k niet kan of wil betalen. Dan kom je dus uit op 20k over 25% wat hij aan auto uit wil geven.
 

adee

Senior Member
@Oogje Jouw footer ziet er in een browser als volgt uit:

Vanaf augustus 2013 in bestelling:
O3C Elegance Business Line, 2.0 TDI, Metal Grey, Panoramisch schuif-/kanteldak, Dynamic Pakket, Sunset, 18" Alaris velgen, volwaardig reservewiel, lederen bekleding (chestnut).
Verwachte levering: Oktober/november 2013 productievertraging... eind februari 2014 productievertraging laatste week maart/eerste week april 2014

Er staat inderdaad dat ie ergens eind maart, begin april is geleverd. Beetje verwarrend allemaal. Ik had het wel gezien maar wilde gewoon een beetje plagen :-)

On Topic
Zoals je het nu stelt, ben ik het met je eens als je uitgaat van een plotseling veranderend fiscaal klimaat. Maar gezien het feit, zoals je dat inderdaad al hebt aangehaald, dat een contract voor 60 maanden geldt, zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Tenzij de overheid de landsadvocaat met heel veel werk wil opzadelen natuurlijk.

Waarschijnlijk zal het dan zo zijn dat na de invoering van de herziene fiscale regelgeving, de mensen die nu een bepaalde auto wel willen/kunnen betalen, een andere, minder dure, keuze zullen maken.

Blijft toch lastig om het allemaal een beetje genuanceerd er uit te krijgen :)
 

henriz

Forumguru
Wat een klasse te hoog is, is natuurlijk sterk afhankelijk van je wensen. Te hoog betekent simpelweg meer dan dat jij bereid bent uit te geven aan mobiliteit.
De ene persoon legt ieder dubbeltje dat hij bij elkaar kan schrapen opzij om zijn droomauto te kopen en onderhouden. Een ander gaat liever uitgebreid op vliegvakantie neemt qua auto genoegen met een gebruikte Fiat Panda. Ik zou niet durven zeggen dat persoon A een klasse te hoog rijdt, of persoon B een klasse te laag.

Evenzo met lease. Ik heb een collega die een Audi A3 rijdt en een ander die een Peugeot 108 gekozen heeft. Die hebben het zelfde leasebudget, maar de tweede betaalt veel minder bijtelling.
Zelf kijk ik over ruim 3 jaar weel weer wat dan voor mij de beste afweging tussen geld en auto is. Dit keer had ik een koopje. Ik heb de ruimte niet echt nodig, mijn volgende auto is mogelijk veel kleiner, maar misschien ook niet.
Soit, maak ik me nog niet druk om. Zie ik dan wel.
 

Wim75

Lid
Want? Wat reed je voorheen dan? Ik zie het zo: iedereen die de 14% auto die hij nu rijdt niet in 20 of 25% kan betalen, rijdt feitelijk een klasse te hoog en heeft de afgelopen jaren dus simpelweg geluk gehad.

Ik rijd nu een 25% Superb!
Ik kan het misschien wel betalen maar heb daar gewoon geen zin in als het niet hoeft. Bovendien krijg ik al vier jaar een pluim van de leasemaatschappij omdat ik op of net boven mijn normverbruik zit terwijl collega's met 20% daar ruim boven zitten. Ik heb het gevoel dat ik dus onterecht teveel betaal!

Overigens zijn wetten te veranderen en belastingtarieven nog veel makkelijker. Dus niks is zeker. Het is eenvoudig voor de politiek om weer terug te gaan naar 1 tarief. Voorheen was de overgang van 22 naar 25 ook met een pennestreek geregeld. Dus als ze nu concluderen dat onterecht 14/20% (door een slechte testopzet) is toegekend, kan ik me goed voorstellen dat dit snel wordt aangepast.

En als we dan toch allemaal hetzelfde percentage gaan betalen had ik misschien liever een motorversie gekozen waar het panodak en ACC wel mogelijk op waren geweest. Misschien is er na prinsjesdag over het wijzigen van de bestelling nog te praten met de leasemij en de dealer.. dus eerst maar even afwachten.
 

TL@

Forumguru
Waarom zou het een klasse te hoog zijn. Als je bijvoorbeeld voor jezelf een budget hebt van 500€ per maand om aan je auto te besteden, ga je het toch invullen zoals je wilt, duurdere (met eigen opleg dan) 14% auto of goedkopere (zonder eigen opleg) 25% auto maar niet boven die 500€ per maand.
Zo heb ik mijn RS toch beslist. (hoewel geen bijtelling in België, enkel VAA die vervalt als je maar genoeg oplegt bovenop je leasebudget,wat ik dus gedaan heb :D)
 

Bakkertje

Forumguru
Sja door een Skoda te rijden, ben je per definitie meer bescheiden dan wanneer je "eenzelfde" auto uit de VW of Audi stal rijdt. Dus wat betreft zal het ons niet zo heel hard raken :D

Mensen die wel zwaar de klos zouden kunnen zijn, zijn de mensen die nu in een Outlander / Volvo v60 plugin rijden. Als je over die auto's ineens een 25% bijtelling moet gaan betalen, dan kun je voor dat geld er rustig een auto privé naast gaan rijden. En dat is dan ook precies wat er zal gaan gebeuren als het gedurende lopende contracten aangepast wordt.
 
Bovenaan Onderaan