Toen ik ruim 5 jaar geleden (Toen al? Jazeker, toen al!) vaak met een flink grote, geleende aanhanger achter mijn toenmalige O2C heen weer reed tussen mijn aanstaande nieuwe en nog bewoonde oude huis, werd ik een keer 's avonds laat op de A28 bij Zwolle naar een afrit meegenomen door een "politie/volgen" auto, die eerst een tijdje naast en achter me had gereden. Ik had het registratiebewijs van die aanhanger niet bij me, want dat lag op kantoor van de eigenaar ervan.
Was geen probleem - ze hadden alle gegevens al opgezocht, wilden alleen even weten hoe het zat met de verschillende tenaamstellingen, en of de losbreek-remkabel wel goed was bevestigd want dat konden ze in het donker ernaast rijdende niet goed zien. Gezellig praatje met de mannen, die zich verontschuldigden dat ze me ook nog moesten laten blazen ("dienstbevel: stoppen = blazen").
Ook geen punt natuurlijk: "Heeft u eigenlijk gedronken, meneer?" "Jazeker, vandaag ongeveer 6 koffie, een cola en een halve liter melk". "Nee, ik bedoel alcohol natuurlijk" "Ja, dat ook wel, maar dat is inmiddels al weer een maand of 3 geleden...". Kortom, gewoon een beetje melig doen (want ik moest nog een kleine 200 km) en vervolgens namen we afscheid als vrienden.
Maar de man vertelde intussen wel dat ze mobiel contact hadden met de RDW-database. Ik heb me niet afgevraagd of dat via internet ging of via de toen in de transport ook al lang bekende satellietcommunicatie - vanwege dat laatste (waar ik zelf ook het nodige mee te maken heb gehad) was ik in elk geval totaal niet verbaasd.