Golf of Octavia break/combi

yesRS@

Forumguru
In 2013 kocht ik een O3 1.4 TSI Ambition.
Pluspunten vond ik de motor en ruimte. Echt een geweldig goede motor die 1.4 . Verbruik lag rond de 7.0 liter met mogelijkheid tot 6,3 op de autosnelweg.
Minpunten waren voor mij de zetels en de torsie-as . Lage rugpijn bij lange ritten en dribbelen bij dwarsnaden.
In 2015 de 1.4 verkocht en overgestapt op een RS Tsi.
Plus: goede zetels, toch wel merkbaar verschil betreffende achteras, biv ( jawel ) 267 euro!
Lekker vermogen en dito koppel en een hogere graad van afwerking.
Min: trekkracht bij nat wegdek en verbruik ( afhankelijk van jezelf natuurlijk).
8,5 l gemiddeld met uitschieters van 7,2 tot 10 liter afhankelijk van je rijstijl en afgelegd traject.
Het vermogen nodigt natuurlijk snel uit tot eens spelen:jaja: al lukt het ook om gewoon lekker soepel te rijden.
De prijzen liggen inderdaad dicht bij elkaar, daarom dat de RS in België zo een succes is.

En ik kan mij ook mateloos storen aan verkopers die hun producten niet kennen en enkel naar hun cijfertjes kijken.
Zo heb ik de RS in een andere garage gekocht dan de O3 1.4 omdat de verkoper mij perse een diesel RS wilde aansmeren omdat die volgens hem hetzelfde vermogen had.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als je voor 1200 euro (als ik dit bedrag in de haast goed gelezen heb) kunt upgraden van een 1.8 naar een RS is dat een no-brainer. Altijd de RS.

Van een 1.4 naar een RS zelfs. Maar dat is exclusief de extra belasting die een RS in België (terugkerend?) kost.
In Nederland is het prijsverschil een stuk groter, zeker als je de aankleding van een RS vergelijkt met de Style Business.
Aangezien je in Nederland niet met goed fatsoen echt goed kan gummen en je dat dus ook minder doet dan van A naar B rijden, zijn de opties voor mij in de keuze toch wel zwaarwegend.
 

B.Stuurder

Forumguru
@yesRS@ nu lees ik weer "een hogere graad van afwerking". Het is me nog steeds niet duidelijk hoe de RS die hogere graad heeft dan bijvoorbeeld de Style Business in Nederland. De RS is gebaseerd op de Ambition uitvoering en de materialen en elementen zijn dezelfde. Overigens geldt dat ook voor veel elementen in een Golf.
Waar zit het verschil dan? De zwarte dakhemel? De demping en vering? Of de emotionele waarde?
 
Het wordt moeilijker en moeilijker, maar voor dit soort reacties en ervaringen ga ik idd naar een forum.
8 jaar geleden ook gedaan toen ik op 5 minuten tijd moest beslissen of ik een Golf ging nemen of een Jetta. Even snel het internet gechecked. Golf was kompleet kaal en de Jetta blijkbaar standaard full option geleverd voor bijna dezelfde leaseprijs, scheelde hem 3 euro per maand dacht ik.
Prijzen politiek is 1 maar de reviews en ervaringen is toch wat een auto maakt en dat is nu 1 maal de kracht van het internet.
Toch vind ik het echt vreemd dat zo veel mensen klagen over de zetels en dat men daar zo maar even over gaat en niets aan doet.
Nu een 2de handse RS. Gevaarlijk type auto om 2dehands te kopen denk ik? Nu dat biv en rijtaks blijkbaar meevalt, wat zegt de verzekering over dit soort vermogens?
 

vleier

Forumguru
@luke-san belangrijke vraag. Is jou vrouw iemand die geniet van rijden?

Zo ja dan moet je gaan voor de vRS. Het is geweldig om in te rijden. Ik wn mijn vriendin lachen altijd als we rijden.
Ruzie is geen probleem en het is zo voorbij (dan moet ik wel haar laten rijden). De gemiddelde petjes golf (weet niet hoe het heet in belgie) trek je weg. Te turbo die je hoort opspoelen (heb de radio vaker uit dan aan) en je ineens een dot kracht voelt. Het verbruik is het waard voor de plezier die ik met de mijne heb (weet niet hoe de O3 zit maar de O2 facelift is de mijne). De mijne was ook 2e hands. En ik heb er kosten aan gehad. Maar was nog steeds goedkoper dan de andere facelift O2 RS-en.

Kort samengevat. Het is mijn droom auto en deze blijft nog wel een lange tijd in mijn bezit.
 

B.Stuurder

Forumguru
Nou @luke-san, niks aan doen. Ik ben bewust een RS gaan rijden met de sportstoelen omdat ik juist wel wat wilde ondernemen om iets aan de slechte zetels te doen. Maar een compromis is wel gezocht, anders had ik een Passat moeten kiezen met de Ergocomfort stoelen met massage. Maar minder opties en meer kosten....
 

leon-cupra

Forumguru
@yesRS@ nu lees ik weer "een hogere graad van afwerking". Het is me nog steeds niet duidelijk hoe de RS die hogere graad heeft dan bijvoorbeeld de Style Business in Nederland. De RS is gebaseerd op de Ambition uitvoering en de materialen en elementen zijn dezelfde. Overigens geldt dat ook voor veel elementen in een Golf.
Waar zit het verschil dan? De zwarte dakhemel? De demping en vering? Of de emotionele waarde?
B.stuurder, uiteraard zijn 90% van de gebruikte materialen identiek, maar die overige 10% geeft een extra uitstraling waardoor de vRS op een hoger niveau staat dan een gewone O3. De carbon-look inlegstukken, het sportstuur, de sportstoelen, de dakhemel geven de wagen een totaal andere indruk. Wij hebben naast de vRS een ambition staan, vandaag uit noodzaak nog eens een ritje gemaakt en is toch wel een groot verschil in gevoel.
 
Nou @luke-san, niks aan doen. Ik ben bewust een RS gaan rijden met de sportstoelen omdat ik juist wel wat wilde ondernemen om iets aan de slechte zetels te doen. Maar een compromis is wel gezocht, anders had ik een Passat moeten kiezen met de Ergocomfort stoelen met massage. Maar minder opties en meer kosten....

Idd, maar die 220 paarden die hoeven voor mij niet echt. Een RS uitvoering met 140pk zou al voldoende zijn voor mij. 140pk en 1300kg, wacht dat is al sneller dan een golf 3GTI, dus vermogen is relatief.
Wat is dat trouwens met de achteruitrij camera in je signature?

En vleier, tja ik vloek veel in de auto dus meerijden vinden ze soms niet zo fijn, besef ik ook wel. Kan me zowel ergeren aan trage, niet vlotte bestuurders als knettergekke te vlotte bestuurders. Ik hou mij aan de limieten en ben als de dood voor flits cameras. Eens mooi goed doortrekken, yup daar ben ik wel voor te vinden.
 
B.stuurder, uiteraard zijn 90% van de gebruikte materialen identiek, maar die overige 10% geeft een extra uitstraling waardoor de vRS op een hoger niveau staat dan een gewone O3. De carbon-look inlegstukken, het sportstuur, de sportstoelen, de dakhemel geven de wagen een totaal andere indruk. Wij hebben naast de vRS een ambition staan, vandaag uit noodzaak nog eens een ritje gemaakt en is toch wel een groot verschil in gevoel.

Gelijk naar de Thaise massage? Kost ook geld dus.
 

leon-cupra

Forumguru
Van een 1.4 naar een RS zelfs. Maar dat is exclusief de extra belasting die een RS in België (terugkerend?) kost.
In Nederland is het prijsverschil een stuk groter, zeker als je de aankleding van een RS vergelijkt met de Style Business.
Aangezien je in Nederland niet met goed fatsoen echt goed kan gummen en je dat dus ook minder doet dan van A naar B rijden, zijn de opties voor mij in de keuze toch wel zwaarwegend.
Extra taxen zijn te verwaarlozen. Inverkeerstelling 1 keer 150€ meer en jaarlijkse taxen ook zo iets meer. Als je autoliefhebber bent, ga je daarvoor niet een vRS staan.
 

B.Stuurder

Forumguru
@leon-cupra Ik val misschien in herhaling én ik ben verschrikkelijk eigenwijs, maar het verschil met mijn gewone O3 is dus straks een plastic strip in carbon-look in de deur en op het middenconsole en een zwarte dakhemel?
Want volgens mij is de rest hetzelfde?
 

leon-cupra

Forumguru
Het wordt moeilijker en moeilijker, maar voor dit soort reacties en ervaringen ga ik idd naar een forum.
8 jaar geleden ook gedaan toen ik op 5 minuten tijd moest beslissen of ik een Golf ging nemen of een Jetta. Even snel het internet gechecked. Golf was kompleet kaal en de Jetta blijkbaar standaard full option geleverd voor bijna dezelfde leaseprijs, scheelde hem 3 euro per maand dacht ik.
Prijzen politiek is 1 maar de reviews en ervaringen is toch wat een auto maakt en dat is nu 1 maal de kracht van het internet.
Toch vind ik het echt vreemd dat zo veel mensen klagen over de zetels en dat men daar zo maar even over gaat en niets aan doet.
Nu een 2de handse RS. Gevaarlijk type auto om 2dehands te kopen denk ik? Nu dat biv en rijtaks blijkbaar meevalt, wat zegt de verzekering over dit soort vermogens?
Tweedehands is er in belgie geen interessant aanbod. Meeste vragen de nieuwprijs of zelfs meer :pieker:
Verzekering valt héél goed mee. Betaal nu 50€ meer dan mijn vorige superb 2.0tdi 140pk. Beide waren full omnium verzekerd.

Klik zeker alle veiligheidssnufjes aan op de optielijst. Meeste verzekeringen geven fikse kortingen op prelie wanneer de wagen beschikt over zaken zoals lane assist, front assist, ACC, ... Mijn broer heeft zo met zijn golf R (300pk) 500€ bespaard in zijn premie.
 

vleier

Forumguru
@luke-san ik scheld ook en geef gas. Daarna is het lachend weer uit laten lopen. Het is gewoon een nieuw gevoel dat ik had toen ik haar kocht (ja het is een haar). Met 220 heb je altijd genoeg. Het is een ruime auto. Het is langzamer dan de nieuwe golf gti. Maar het is wel ruimer en het doet niet onder.
 

B.Stuurder

Forumguru
@luke-san je bent de eerste die het vraagt :laugh:
Ik heb de O3 met alle opties die in Nederland mogelijk zijn op de O3 (ook in combinatie met elkaar, want niet alle opties kun je combineren), behalve de achteruitrij camera. Omdat de auto voorzien is van piepers voor en achter én ook nog automatisch inparkeert, kon ik echt geen geen reden vinden om die optie ook te nemen.
Dus het is korter om te noemen wat er níet in zit dan te omschrijven wat er wél in zit. :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Tweedehands is er in belgie geen interessant aanbod. Meeste vragen de nieuwprijs of zelfs meer :pieker:
Verzekering valt héél goed mee. Betaal nu 50€ meer dan mijn vorige superb 2.0tdi 140pk. Beide waren full omnium verzekerd.

Klik zeker alle veiligheidssnufjes aan op de optielijst. Meeste verzekeringen geven fikse kortingen op prelie wanneer de wagen beschikt over zaken zoals lane assist, front assist, ACC, ... Mijn broer heeft zo met zijn golf R (300pk) 500€ bespaard in zijn premie.

Gek eigenlijk, we leven in 1 Europa, als ik struikel over mijn drempel val ik met mijn snuffert in België, maar het zijn toch twee volkomen verschillende werelden op dit gebied.
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra Ik val misschien in herhaling én ik ben verschrikkelijk eigenwijs, maar het verschil met mijn gewone O3 is dus straks een plastic strip in carbon-look in de deur en op het middenconsole en een zwarte dakhemel?
Want volgens mij is de rest hetzelfde?
Heb jij ook het sportstuur? En sorry, vandaag er nog op gelet bij de wagen van mijn vriendin, die alu inlegstukken zijn vrij cheap-ass en dat stoort mij nu het meest in haar wagen.
En je mag het geloven of niet, die fake carbon inlegstrookjes doen voor mij heel veel. Maakt het een "andere" wagen.

En dan hebben we nog niet gesproken over het exterieur ....
 

B.Stuurder

Forumguru
Heb jij ook het sportstuur? En sorry, vandaag er nog op gelet bij de wagen van mijn vriendin, die alu inlegstukken zijn vrij cheap-ass en dat stoort mij nu het meest in haar wagen.
En je mag het geloven of niet, die fake carbon inlegstrookjes doen voor mij heel veel. Maakt het een "andere" wagen.

En dan hebben we nog niet gesproken over het exterieur ....

Sportstuur met flippers, sportstoelen met leer, verlaging (icm multilink as), 19" wielen, grille, spiegelkappen en dakrails metallic zwart, sportpedalen (inclusief voetsteun), en die zogenaamde alu inlegstukken waar ik het wel over met je eens ben. Maar als ik het goed heb gezien kun je deze ook wisselen met carbon, die heb ik al ergens te koop gezien.

Maar alle gekheid op een stokje, het verschil tussen de RS en alle O3 welke niet deze achteras heeft en alle aanpassingen die ik heb gedaan, zal zeer aanzienlijk zijn.
Dus als @luke-san in een 1.4 gaat rijden en daarna in een RS, wil hij niet meer uitstappen, vrouw of niet.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Idd, maar die 220 paarden die hoeven voor mij niet echt. Een RS uitvoering met 140pk zou al voldoende zijn voor mij. 140pk en 1300kg, wacht dat is al sneller dan een golf 3GTI, dus vermogen is relatief.
Wat is dat trouwens met de achteruitrij camera in je signature?

En vleier, tja ik vloek veel in de auto dus meerijden vinden ze soms niet zo fijn, besef ik ook wel. Kan me zowel ergeren aan trage, niet vlotte bestuurders als knettergekke te vlotte bestuurders. Ik hou mij aan de limieten en ben als de dood voor flits cameras. Eens mooi goed doortrekken, yup daar ben ik wel voor te vinden.
Mijn broer heeft zijn vRS ook niet gekocht voor de paardjes, maar gewoon om het concept. En hij vindt het een geruststelling om te weten dat, indien nodig, hij over de 220pks kan beschikken.
 

leon-cupra

Forumguru
Sportstuur met flippers, sportstoelen met leer, verlaging (icm multilink as), 19" wielen, grille, spiegelkappen en dakrails metallic zwart, sportpedalen (inclusief voetsteun), en die zogenaamde alu inlegstukken waar ik het wel over met je eens ben. Maar als ik het goed heb gezien kun je deze ook wisselen met carbon, die heb ik al ergens te koop gezien.

Maar alle gekheid op een stokje, het verschil tussen de RS en alles wat niet deze achteras heeft en alle aanpassingen die ik heb gedaan, is denk ik ook niet vergelijkbaar.
Dus als @luke-san in een 1.4 gaat rijden en daarna in een RS, wil hij niet meer uitstappen, vrouw of niet.
Na al je aanpassingen snap ik dan ook niet waarom je dan niet mee gaat in mijn verhaal. Je hebt gewoon je O3 omgebouwd naar een VRS
:pardon:
 
Bovenaan Onderaan