Golf variant 2.0 TDI of Skoda Superb Combi clever edition 1.6 TDI

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik zou ook voor de Skoda gaan. De Golf Variant is een saaie auto, zeker aan de achterkant
Reed in 2009 een Golf 1.6 TDI met DSG. Volgens mij had die uitvoering 110 pk. Reed prima.
Kon vorig jaar ook kiezen tussen een Golf Variant 1.5 TSI met 130 pk of de O3 1.0 TSI met 115 pk. Het is de laatste geworden. Mooier, ruimer en uiteindelijk goedkoper met de gewenste opties. Nu was bij mij de ruimte wel zwaarwegend. De Golf miste wat zaken die eigenlijk een must waren zoals airbags achterin
Een Golf die nog een beetje smoelt moet toch minstens een R-Line pakket hebben en LED koplampen. En dan wordt ie wel erg duur.
 

SkodaNoob

Actief lid
Dat staat los van van het soort auto. Onze buren hadden een Golf 7 GTD Variant. Dus heb even mogen vergelijken met de Octavia. En voor mijn gevoel is de binnenruimte voor en achter sowieso beter. Qua koffer zit er ook veel verschil in praktische ruimte.

stations neem je met name voor de ruimte
 

SkodaNoob

Actief lid
Ik zou ook voor de Skoda gaan. De Golf Variant is een saaie auto, zeker aan de achterkant
Reed in 2009 een Golf 1.6 TDI met DSG. Volgens mij had die uitvoering 110 pk. Reed prima.
Kon vorig jaar ook kiezen tussen een Golf Variant 1.5 TSI met 130 pk of de O3 1.0 TSI met 115 pk. Het is de laatste geworden. Mooier, ruimer en uiteindelijk goedkoper met de gewenste opties. Nu was bij mij de ruimte wel zwaarwegend. De Golf miste wat zaken die eigenlijk een must waren zoals airbags achterin
Een Golf die nog een beetje smoelt moet toch minstens een R-Line pakket hebben en LED koplampen. En dan wordt ie wel erg duur.

Klopt. Ik zit met de Variant Highline business R rond de 43k volgens mij. De highline iets minder. En dan zitten er verder geen opties meer op.
Met Skoda heb ik panoramisch dak, stoelverwarming, keyless entry, start knop.. achterklep openen met voet.
Dus daar heb je zeeker gelijk in.

Heb je 115 pk met DSG nooit traag gevonden?
 

Rallye

Forumguru
Met R-pakket en goede velgen zou ik voor de Golf gaan, zeker als je de ruimte achterin van de Sup niet nodig hebt. Meer power en minder gewicht. Mijn ervaring met een 1.6TDI is dan wel beperkt tot een Sup II, maar die was traaaaaaaaaaaag.......

Zonder R is de Golf inderdaad saai.
 

SkodaNoob

Actief lid
Advocaat van de duivel: Maakt het uit?
Het saaie is een interieur en exterieur dingetje. Volgens mij niet iets motorisch.

En qua ruimte. We zijn nu met z'n drietjes, kleintje van 1.5.. maar goed, 2de zal heus nog wel komen.. Dus Octavia was ook goed genoeg, en de Golf waarschijnlijk ook wel.

Een niet rationeel argument: De levertijd voor de Golf is ergens eind september. De skoda kan ik over 11 dagen krijgen.
 

SkodaNoob

Actief lid
haha nu moet je niet te ver gaan he...
Maar snap je wat ik bedoel?
Ja, R design is dik. Ik heb het nu op mijn Volvo. Volvo V40 D4 met 190 pk. Leuke periode mee gehad,
maar had ook genoten van de 190 pk zonder het R lettertje op m'n stuur.
 

Smeeuwis

Donateur
Mijn ervaring met een 1.6TDI is dan wel beperkt tot een Sup II, maar die was traaaaaaaaaaaag.......

Dat was dan wel een oudere variant van de 1.6 TDI of niet? Mijn O3 Greenline was best vlot, met 6-bak. En de 1.6 heeft nu 120 pk en meer koppel, en de DSG-7 zal ook zeker verschil maken!
 

Smeeuwis

Donateur
Ok, maar moet hij deze maand worden geleverd of besteld? Voordeel met 'oude' modellen is dat ze mogelijk wel met fikse korting te krijgen zijn, zeker als de nieuwe al is aangekondigd. Mss. vallen er wel wat accessoires uit te onderhandelen...
 

Smeeuwis

Donateur
Dan zou ik zeker kijken naar een voorraad SuperB met mooie kortingen. Bij de Golf ga je die waarschijnlijk niet krijgen...
 

leon-cupra

Forumguru
@SkodaNoob , kijk op autoscoot24.nl. heb je genoeg handelaars die nog een 120pk dsg staan hebben.
En komende van een 190pk kleine wagen naar een 120pk grote wagen .... :nono::nono:
 
Heb zelf 2 jaar geleden voor deze keuze gestaan. VW Golf 1.4 TSI Highline DSG of de Superb 1.6 DSG hatch. Ben snel voor de Golf gegaan, ook vanwege het feit dat de Superb een Ambition was.

Geen seconde spijt van gehad. Een Golf variant is echt ruim zat, rijdt een stuk strakker, zit dik in de spullen en die pk's ga je echt voelen. De 1.4 was al lekker, de 2.0D is in een Golf een beest van een machine. Isolatie van het interieur is niet heel veel beter in de Superb en als je korter bent dan 1m 85 zijn de sportstoelen in de Golf ook prima.

Ik zou het wel weten. Al was het een Superb met opties, dan toch de Golf.
 

Jewepe

Forumguru
Ik rij zelf een Passat 1.6 TDi uit 2013 met origineel 105 PK, 250 Nm koppel, handbak 6 versnellingen op een gewicht van 1447 kg. Die was niet vooruit te branden in de 6e versnelling, dus die heb ik meteen laten chippen naar 140 PK en 320 Nm. Wat overigens een gouden greep bleek. De nieuwe Superb 1.6 TDi is weliswaar lichter, maar weegt altijd nog zo'n 1400 kg met DSG en heeft 120 pk. Dat is beter, maar houdt niet over. Bij versnellen op de grote weg zal de DSG in moeten grijpen en mij lijkt dat een beetje zenuwachtig rijgedrag. Terwijl een diesel toch zou moeten uitnodigen tot relaxed cruisen.

Conclusie: wil je gas geven en voelen dat er iets gebeurt zonder zenuwachtig DSG gedrag en is ruimte voor één wandelwagen, twee koffers en twee pakken Pampers op vakantie genoeg, ga dan voor de golf. Hou je wel van een beetje hogere toeren en flink trappen op het gaspedaal en moeten er drie koffers en vier pakken Pampers mee op vakantie, dan is de Superb de beste keuze. Niet makkelijk ..............................:pieker:
 

sitechris

Donateur
Met R-pakket en goede velgen zou ik voor de Golf gaan, zeker als je de ruimte achterin van de Sup niet nodig hebt. Meer power en minder gewicht. Mijn ervaring met een 1.6TDI is dan wel beperkt tot een Sup II, maar die was traaaaaaaaaaaag.......

Zonder R is de Golf inderdaad saai.

Exact ook mijn mening!
 

SkodaNoob

Actief lid
ik ga maar voor de golf en doe voor sanity check proefrit in 120pk skoda
misschien vind ik 120 prima

Ik snap alleen nog niet zo, behalve design, waarom R pakket?
 
Bovenaan Onderaan