Golf variant 2.0 TDI of Skoda Superb Combi clever edition 1.6 TDI

CharlesTucker

Forumguru
Ach, gelukkig worden beiden gemaakt en kun je kiezen. Het zou voor mij een no-brainer zijn, deze keuze. De Superb :). Maar ik hou dan ook wel van een ruimte, een beetje relaxed cruisen vind ik ook prima, muziekje erbij, geen haast en geen stress. 120PK in zo'n grote auto houdt natuurlijk niet over, maar het voldoet voor mij wel (105PK in een O2 en 120PK in een Zafira gewend geweest, nu 150PK in een O3). Inhaalmanoeuvres kun je ook plannen of eventjes uitstellen. Maar ik begrijp heel goed dat er door anderen ook andere afwegingen gemaakt worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb zelf 2 jaar geleden voor deze keuze gestaan. VW Golf 1.4 TSI Highline DSG of de Superb 1.6 DSG hatch. Ben snel voor de Golf gegaan, ook vanwege het feit dat de Superb een Ambition was.

Geen seconde spijt van gehad. Een Golf variant is echt ruim zat, rijdt een stuk strakker, zit dik in de spullen en die pk's ga je echt voelen. De 1.4 was al lekker, de 2.0D is in een Golf een beest van een machine. Isolatie van het interieur is niet heel veel beter in de Superb en als je korter bent dan 1m 85 zijn de sportstoelen in de Golf ook prima.

Ik zou het wel weten. Al was het een Superb met opties, dan toch de Golf.
Voor mij idem. Na Skoda en Seat bevalt de Golf me toch beter.
Met R-pakket en goede velgen zou ik voor de Golf gaan, zeker als je de ruimte achterin van de Sup niet nodig hebt. Meer power en minder gewicht. Mijn ervaring met een 1.6TDI is dan wel beperkt tot een Sup II, maar die was traaaaaaaaaaaag.......

Zonder R is de Golf inderdaad saai.
Idem. VOor mij geen seconde twijfel.
 

SkodaNoob

Actief lid
"ook vanwege het feit dat de Superb een Ambition was."

Iets te snel overheen gelezen.. Is ambition niet goed?
 

SkodaNoob

Actief lid
Is Dynaudio een waardevolle optie? Qua budget zou het een highline met dynaudio kunnen worden, of een highline business R zonder dynaudio.

Ik heb nog nooit echt dikke audio nodig gehad maar nu ik het toch kan kiezen...

Gaat me trouwens niet om hard, maar on kwaliteit
 

2015a3

Lid
[Ik zou zeker voor de highline business R gaan (mocht je de golf kiezen), ziet er gewoon veel mooier uit vind ik persoonlijk.

Ik rij zelf een Passat 1.6 tdi 120 pk dsg, en die voldoet prima vind ik. Heb hiervoor een A3 8V 2.0 tdi 150 pk H6 gehad, die was natuurlijk een stuk krachtiger, maar de dsg schakelt snel een verzetje terug terwijl ik de A3 toch in de 6 liet staan en daardoor niet eens zo heel veel sneller was in een standaard snelweg situatie van 110 naar 140... Moet wel zeggen dat hij bij het rijden op de ACC hij nooit terugschakelt, dit is met name in Duitsland hinderlijk en schakel ik meestal zelf terug (of geef manueel gas).

Daarvoor had ik een Passat b7 1.6 tdi 105 H6, die was duidelijk trager dan de huidige 1.6 tdi 120 pk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SkodaNoob

Actief lid
@2015a3 Pfoeh dit soort berichten maken met moeilijk :) omdat jij eigenlijk precies hetzelfde hebt meegemaakt als ik. Van snellere auto naar een wat slomere auto maar waarschijnlijk wel een klasse luxer. Zon Passat en Superb combi is volgens mij wel een hogere klasse dan bijvoorbeeld Octavia of golf.. maar misschien zit ik er naast hoor. De clever edition is gebaseerd op ambition business en misschien is de golf variant R design wel evenredig
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik moest een keuze maken tussen een O3 Ambition Business met wat specifieke persoonlijke optie keuzes, of een O3 Style Business met o.a. een Canton speaker + versterker systeem. Heb de eerste gekozen en heb dus geen Canton. Mis het tot op heden totaal niet. Nu luister ik veel Radio 1, maar ook de kwaliteit van het Amundsen systeem bij het afspelen van muziek is voor mij prima.

Maar wat is mijn mening.......het is net als met de motorkeuze. Uitproberen is het beste. Was op papier totaal niet overtuigd van die 1.0 TSI met 115 pk. Tot ik een proefrit maakte......
 

SkodaNoob

Actief lid
@RichTrip
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit automaat gehad. Zal al een wereld van verschil zijn. Ik dacht dat de focus estate sloom zou zijn met 120 pk maar vond het erg meevallen. De automaat van die auto vond ik dan wel weer matig. Heel twijfelend waar ie nou moet zitten qua koppeling.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Voor mij zou de keuze niet zo moeilijk zijn, eigenlijk een no-brainer. Zeker als ik naar de foto's kijk. Een ik doe niet flauw, heb niet de Golf Trend als voorbeeld genomen, maar een Highline......
706dfc40f46621f53c4a57c7d4992513.jpg
7aee4b138956c1460ce423f8e15ad572.jpg
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@SkodaNoob ik ben echt geen liefhebber van die Variant, dus ja, ik vindt die Superb echt een dikke bak.
Uiteraard is de rijervaring belangrijk, dus zoek er eentje op en ga rijden! Ik denk dat het je niet tegen gaat vallen!
 

CharlesTucker

Forumguru
Rijervaring heeft natuurlijk ook weer veel kanten, ben je net zo als ik een meer een cruiser, of hou je van lekker sportief. In het eerste geval, de Superb, in het tweede geval, de Golf (denk ik zo).

Wat geluid betreft, ik heb in m'n huidige auto wel het Canton systeem, in m'n vorige niet. Ik merk dat ik er soms erg blij mee ben, het klinkt nu ten opzichte van m'n vorige auto allemaal net wat "voller". Soms kan ik daar echt van genieten, en soms denk ik dat die oude ook best goed was, hangt allemaal een beetje van de muziek en m'n stemming af denk ik.
 

SkodaNoob

Actief lid
Rijervaring heeft natuurlijk ook weer veel kanten, ben je net zo als ik een meer een cruiser, of hou je van lekker sportief. In het eerste geval, de Superb, in het tweede geval, de Golf (denk ik zo).

Wat geluid betreft, ik heb in m'n huidige auto wel het Canton systeem, in m'n vorige niet. Ik merk dat ik er soms erg blij mee ben, het klinkt nu ten opzichte van m'n vorige auto allemaal net wat "voller". Soms kan ik daar echt van genieten, en soms denk ik dat die oude ook best goed was, hangt allemaal een beetje van de muziek en m'n stemming af denk ik.

Vanuit Mn Volvo ben ik een sportieve rijstijl gewend maar goed, het gezin vereist ook wel wat conform :)
 

2015a3

Lid
@2015a3 Pfoeh dit soort berichten maken met moeilijk :) omdat jij eigenlijk precies hetzelfde hebt meegemaakt als ik. Van snellere auto naar een wat slomere auto maar waarschijnlijk wel een klasse luxer. Zon Passat en Superb combi is volgens mij wel een hogere klasse dan bijvoorbeeld Octavia of golf.. maar misschien zit ik er naast hoor. De clever edition is gebaseerd op ambition business en misschien is de golf variant R design wel evenredig

Haha, luxe probleem!

Moet wel zeggen dat het geringe koppel laag in de toeren soms wat hinderlijk is wanneer je bijvoorbeeld een rotonde verlaat, maar een stukje gewenning lost dit soort 'problemen' ook wel op weer op..

En bij snelle ritjes in Duitsland is een 2L natuurlijk fijner, daar kun je met gemak 200 km/h vasthouden de bult op, de 1.6 doet dat ook wel maar zakt soms een beetje terug.. Maar ja, hoe vaak doe je dat?

Bij de auto past een 2L zeker beter, maar bij mij gaf luxe toch de doorslag.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat geloof ik graag, maar daar heb ik geen ervaring mee , ik heb toe tot nu alleen ervaring met handgeschakelde auto's. Waarschijnlijk wel goede tip voor de testritten die @SkodaNoob nog gaat maken :)
 
Bovenaan Onderaan