H7 halogeen vervangen voor LED

Slider

Forumguru
€131 voor leds, kappen en verzendkosten.
Osram H7 LED (verreweg de goedkoopste webshop die ik heb kunnen vinden)
LEDCAP08 (eindelijk op voorraad, andere shops nog steeds niet)

Levering was er de volgende dag vanuit Duitsland met de DPD.

Vooral de kappenheb ik letterlijk maanden op moeten wachten tot ze op voorraad waren, geen enkele EU webshop kon er aan komen. alle andere ledcap types wel, heel gek. Had er zelfs een email over gestuurd naar Osram, nooit antwoord gekregen.

Leds geven geen canbus melding, wat Osram ook claimt, dus erg netjes.
Wat ik kon inschatten op een donkere muur, helaas met daglicht, is dat de Osram's breder lichtbeeld gaven dan mijn vorige Philips H7 leds. Zoals het hoort. Wellicht maakt ik savonds laat nog een kort ritje voor lichtbeeld check en morgen in de parkeer garage op kantoor.

1983jeroen

Forumguru
Die shop kwam ik ook al op uit. Ben wel benieuwd naar het lichtbeeld tegen een muur oid.
Stond eens naast een Octavia met af fabriek LED. Beide tegen een blinde muur met lampen aan. Was toch wel een heel verschil tussen de aftekening van zijn lampen en mijn Chinese Led's

Slider

Forumguru
Ik gister avond nog getest, was nog net niet donker genoeg, maar geen zin midden in de nacht er voor uit te gaan :LOL:

Bijlagen

• IMG_20230605_224800_4.jpg
    IMG_20230605_224800_4.jpg
    165,8 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20230605_224845_2.jpg
    IMG_20230605_224845_2.jpg
    242,1 KB · Weergaven: 86
  • IMG_20230606_074409_1.jpg
    IMG_20230606_074409_1.jpg
    354,2 KB · Weergaven: 85

1983jeroen

Forumguru
Lijkt wel beter dan de mijne al is het moeilijk te zien.
Minder vlekkerig vlak voor de auto ook.

Ga ze binnenkort ook maar kopen denk ik

Pindasaus

Forumguru
Op de foto lijkt de afkapping van de bundel er niet zo lekker uit te zien bij de linker koplamp. Kan je zo'n foto nog eens maken, en dan buiten, niet in een parkeergarage met een reflecterende vloer? Met telkens één koplamp afgedekt kan je het best zien wat de andere koplamp doet.

Het zou er zo uit moeten zien: een scherpe horizontale lijn die aan de rechterkant omhoog knikt.
hid-halogen.jpg

Bron http://www.houseofthud.com/cartech/hids/hids-final.html

Slider

Forumguru
Maar je vergelijkt nu appels met peren....
Die foto is van een projector koplamp, niet reflector.
"This is the light pattern of the stock 55w Halogen low beams in E-spec projector housings."

Enige waar het om gaat is geen strooi licht boven die lijn. Deze led lampen zijn compleet TÜV goedgekeurd met certificaat en legaal als vervanger voor halogeen zelfs in Nederland voor o.a. de O3 pre-FL en FL.

Pindasaus

Forumguru
Nee hoor, halogeen heeft in zowel projectors als reflectors hetzelfde lichtbeeld.

Een afwijkend lichtbeeld hoeft niet te betekenen dat het lampje niet goed is, het kan ook zijn dat het ietsje scheef in de reflector zit.

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
het kan ook zijn dat het ietsje scheef in de reflector zit.
En dat kom ik regelmatig tegen. :cry:
Dan zie je meteen dat 1 lamp fel in je porem schijnt en de andere een normaal lichtbeeld geeft.

Dan denk ik wel eens; hoe moeilijk kan het zijn om het goed te doen als je een lampje verwisselt?
En dan zie je ook vaak nog diezelfde auto, tijdens het woon/werkverkeer, meerdere keren per week je tegemoet komen.

Slider

Forumguru
In mijn Focus mk3.1 had ik projectoren in de reflector units gebouwd en ja ook met led en xenon geeft dat perfect strak lichtbeeld.

Dit is van een Octavia 3 pre-FL, stock halogeen in reflector tegen projector conversion. Zelfs stock heeft de reflector echt geen scherpe licht lijn zoals een projector, dus daarom kan je dat nooit met projector vergelijken.

https://retrofitlab.com/nl/products...-facelift-2012-2016-bi-led-halogen-headlights
Halogen_vs_Aharon_AtomLED_X2_bc96e8c1-c1e7-4c04-8c6a-07c27aeb20f6.jpg

Laatst bewerkt:

Gait63

Lid
...Ik heb Osram H7 leds recent ingebouwd, incl ledcap08 voor de Octavia 3 FL.
Deze zijn officieel goedgekeurd in Nederland, voor o.a. de Octavia 3.
...
Vraagje, ik heb de lampen nu ook besteld bij Amazon, moeten de osram ledcaps erop, of zijn de standaard afdoende?
Heb nu de HLXG led erin en de caps passen perfect.

Slider

Forumguru
Niet heel goed zichtbaar, maar was moeilijk ruimte voor een foto. De koelers steken bij de Octavia 3 FL net te ver uit voor de originele kappen te kunnen gebruiken. Heb het nog getest voor mijn eigen gemoedsrust, maar die passen niet meer.

Maar meer mensen hebben Reichelt gevonden lijkt het, voorraad van de kappen is alweer op. Moest echt maanden wachten en sloeg meteen toe toen ze er waren. Wie weet duurt het nu weer zo lang......die levering voorspelling moesten ze toen 4x bijstellen omdat ze maar niets kregen.

Bijlagen

• IMG_20230604_102448_3.jpg
    IMG_20230604_102448_3.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

Raoul Skoda

Actief lid
Nog meer positieve ervaringen met deze specifieke LED's? Ik zit er ook aan te denken de halogeen lampen te gaan vervangen door deze LED's, maar op de een of andere manier ben ik nog niet overtuigd :D.

1983jeroen

Forumguru
Gewoon doen. Osram zal echt geen troep verkopen en het is goedgekeurd.
Enige jammere is dat de dagrijverlichting wel heel geel afsteekt bij de Led's

Raoul Skoda

Actief lid
Wat betekent "goedgekeurd" in dit geval? Osram zegt goedgekeurd, zegt de NL wetgeving dat ook? --> Als ik staande gehouden wordt kan ik 'bewijzen' dat dit legaal is bijvoorbeeld? Ik kan me zo voorstellen dat dit nog steeds een klap strooilicht geeft, interessant dat Osram de goedkeuring voor elkaar gekregen heeft!.

Je zou natuurlijk de H15 DRL pitten ook kunnen vervangen met LED's, maar daar heb ik zelf slechte ervaringen mee (te fel, verblindend zelfs).

Slider

Forumguru
@Raoul Esman Zie Post #20 in deze thread, hier is een lijst met officieel geteste auto's die in NL legaal zijn met deze leds. Je krijgt stickers voor op de lamp kappen, leds hebben serie nummers voor authenticatie. en via een certificaat die je kunt printen en in de auto bewaren, kan jij altijd aantonen dat dit legaal is.
Geen keurmeester of agent hier iets van zeggen anders dan goedgekeurd, mits je ze goed monteert natuurlijk.

Bovenaan Onderaan