H8 mistlampen xenonlook

Freeze-o

Senior Member
We zijn wel goed in horror verhalen hier op het forum....

ik had de xenonlook mistlampen in mijn S2 en kwam gewoon fluitend door de apk.

de led H8 in mijn O3 moeten nog een jaartje wachten aangezien die 2 jaar apk kreeg.

uhm... 2 van mijn auto's zijn afgekeurd met die lampen.
audi a5 bij lokale bosch garage en a6 bij de dealer. waren het maar verhalen...
 

RISL

Nieuw lid
uhm... 2 van mijn auto's zijn afgekeurd met die lampen.
audi a5 bij lokale bosch garage en a6 bij de dealer. waren het maar verhalen...
Volgende keer toch even vragen of ze even het regeltje willen aanwijzen waarop ze hem afkeuren. Zo voorkom ik op mijn werk ook een hoop onterechte aanpassingen die gewenst worden door keurmeesters, maar uiteindelijk nergens verplicht zijn.
 

RISL

Nieuw lid
Mij interesseert het niet wat jij denkt. Vrijwel dagelijks heb ik wel iemand van Lloyds, TUV of DNV-GL die vindt dat het op een bepaalde manier moet, maar uiteindelijk staat het niet in de regels. Weer zo'n wijsneus die zegt: zo en zo moet het. Effe vragen waar in de regels het staat en ze komen er nooit meer op terug. En ook al is het soms beter of veiliger op hun manier, als het niet hoeft, kost het m'n baas geen geld en houden wij dus meer over. Maar goed, gaat nogal offtopic nu.
Feit is dat die onzin over het lichtbeeld van mistlampen dus gewoon onzin is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RISL

Nieuw lid
Ik neem aan dat je doelt op dit stuk:

Artikel 114a

Het mistvoorlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een lichtscherm ten aanzien van het geprojecteerde beeld, na fixatie van dat apparaat of scherm, het geprojecteerde lichtste vlak voor zowel een beladen als onbeladen voertuig zich globaal niet bevindt boven de horizontale lijn die overeenkomt met het midden van het mistvoorlicht.

Artikel 114b
De stand van de lichtbundel van het mistvoorlicht wordt gecontroleerd met behulp van een koplamptestapparaat dat juist voor het voertuig moet zijn opgesteld en waarbij:

  1. de voorwielen van het voertuig in de stand van rechtuitrijden staan;
  2. de handrem van het voertuig los staat; en
  3. het voertuig en het koplamptestapparaat op een vlakke en horizontale ondergrond zijn geplaatst.
Volgens mij staat daar nog altijd niks over het lichtbeeld, alleen over de afstelling (dat hij dus niet boven de nullijn mag schijnen). Een keurmeester die een mistlamp afkeurt op lichtbeeld mag je dus gewoon wijzen hierop. En gaan ze dan nog niet akkoord, kun je (volgens mij) een herkeuring aanvragen of bezwaar maken via het rdw. Dan slaan die de keurmeester wel om z'n oren. ;)

Ik denk dat dat heel zelden gebeurd, ik heb het in ieder geval nog nooit van iemand gehoord dat het zo ver moest komen.

P.s. ik ben nog nooit zo diep op de regels van de keuring van de mistlampen in gegaan. Mocht ik er bij een apk nu een opmerking over krijgen, kan ik ik ieder geval gefundeerd reageren. Ik vind het een leuke en leerzame discussie
 

EdK

Forumguru
Tsja alleen jammer dat je ze alleen maar bij bepaalde weersomstandigheden aan mag hebben.
En dat lappen er tegenwoordig een heleboel aan hun laars....:koffie:
 

VAG-man

Forumguru
Zo voorkom ik op mijn werk ook een hoop onterechte aanpassingen die gewenst worden door keurmeesters, maar uiteindelijk nergens verplicht zijn.

Ik denk dat dat heel zelden gebeurd, ik heb het in ieder geval nog nooit van iemand gehoord dat het zo ver moest komen.

Och och wat ga je hier nat!

Ik heb sinds 2018 (toen deze regelgeving inging) bij elke keuring, bij 3 verschillende keuringsstations, hier mee te maken gehad.

@EdK helemaal mee eens! Ik wordt iedere dag gek van die malloten die er dagelijks mee rijden.
Vergeet niet dat o.a. de S2 deze lampen ook gebruiken als corneringlights.
 

RISL

Nieuw lid
Nat, hoezo? Ik heb geen idee wat je probleem is (het komt in ieder geval wat aanvallend over), maar ik zal het verduidelijken:

Ik geef aan dat het op mijn werk dagelijks gebeurd dat wij keurmeesters tegengas geven als ze ons ergens onterecht op wijzen. Ik werk niet bij een garage ofzo, ik werk voor een duikbedrijf. Dus dat zijn keurmeesters voor hydrauliek, pneumatiek, werken onder druk, ademlucht, enzovoort.

Daarna zeg ik dat ik nog nooit heb gehoord dat iemand een herkeuring van een apk heeft aangevraagd.

Twee heel verschillende dingen. Mss aannames gedaan of niet goed gelezen?

Je klinkt een beetje zuur omdat je auto dan onterecht is afgekeurd. Maar ja, als je je 3 keer aan dezelfde steen stoot bij een keuring? Ik had na die eerste keer toch het zekere voor het onzekere genomen en gewoon effe de halogeen lampjes terug gezet.

Maar goed, we gaan weer een beetje offtopic. Uiteindelijk vroeg je mij welke lampen ik had gebruikt en na wat discussie blijken ze toegestaan. Sommigen worden (onterecht) afgekeurd, anderen komen fluitend door de apk. Ik kan het iedereen in ieder geval aanraden om te doen. In iedere bocht het gele licht van de halogeen mistlampen in de reflectie onder het blauw/witte licht van de xenon stoorde mij enorm en dat is hiermee opgelost.
Het liefst zou ik de mistlampen uitschakelen als bochtverlichting, het voegt voor mij niks toe en bij tegenliggers vind ik het afleidend.

Ik heb voor losse weerstanden gekozen omdat ik las dat de SMD leds niet goed tegen de warmte kunnen die een ingebouwde weerstand opwekt.

Voor mij is het wel een beetje einde discussie zo, even goede vrienden, maar het blijft een beetje hangen zo en ik wil eens wat verder lezen op het forum
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het liefst zou ik de mistlampen uitschakelen als bochtverlichting, het voegt voor mij niks toe en bij tegenliggers vind ik het afleidend.
Dát is toch geen probleem? Zelfs de dealer kan dat voor je regelen, of iemand met VCDS of VCP.
Ik wil er ook absoluut niet mee gezien worden, dus uit laten schakelen.
 

Freeze-o

Senior Member
Jeetje wat een tekst :)

Ik kan het heel snel platslaan.
met de mistlampen waar het ledje aan de voorkant zit verstrooide het lichtbeeld en zijn 2 auto`s van mij afgekeurd bij 2 verschillende garages.
Stukje alu tape op het voorste ledje geplakt en beide auto`s waren bij 2 verschillende garages goedgekeurd.

Jullie kunnen de APK regeltjes erbij pakken en tot op de letter het bij je keurmeester neerleggen maar als je je auto komt halen en er zit geen nieuw papiertje bij en er staat een iets overwichtige vent met een smerig buiktruitje aan en sjekkie in zijn mond je te vertellen dat je mistlampen niet goed zijn, helpen je micro-lettertjes niet en een stukje Alu tape wel.
 
Bovenaan Onderaan