Halogeen H7 lampen vervangen voor LED

Momenteel ben ik bezig met het zoeken van een een betrouwbare en betaalbare set H7 LED lampen met canbus decoders. Welke passen in de koplamp units en geen functionele problemen geven, zoals; knipperen of een fout melding geven in het dashboard. Zodra ik meer weet en heb getest, zal ik dat hier vermelden. Tips en links van harte welkom.

Frup

Forumguru
Ik geloof dat het vervangen van halogeen lampen door LED in Nederland (nog) niet is toegestaan.

Frup

Forumguru
Mmm, in mijn Yeti zitten toch echt H7 lampen. Ik denk dat er verschil is tussen het Facelift model en ouder (tot 2013 meen ik).
Als ons nieuwe lid zich ook even voorstelt (hint) weten we meer.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Yeti 2009-2013 inderdaad staat in het overzicht. De PFL dus met de ronde lampen. Voor na 2013 zijn deze ook niet goedgekeurd in Duitsland.

EdK

Forumguru
Tsja buiten het mooi of niet mooi is nu dus duidelijk dat de oude serie Yeti met ronde lampen dus H4 hadden en de nieuwe zonder rond dusde H7 hebben

Ik geloof dat het vervangen van halogeen lampen door LED in Nederland (nog) niet is toegestaan.
Is natuurlijk wel belangrijk, maar vindt de licht opbrengst van de huidige H7 lampen matig. Vandaar mijn wens naar LED.

Dat is in NL in principe idd niet toegestaan. Maar Osram heeft H7 LEDs die wel in Duitsland toegestaan zijn (in ieder geval voor de Octavia en de Yeti, maar die heeft volgens het overzicht H4, geen H7)
Hier kan ik snel duidelijk zijn alle LED lampen met een ventilator/koeling achterop passen NIET in de YETI (5L) koplamp units!

Mmm, in mijn Yeti zitten toch echt H7 lampen. Ik denk dat er verschil is tussen het Facelift model en ouder (tot 2013 meen ik).
Als ons nieuwe lid zich ook even voorstelt (hint) weten we meer.
Oke, even een kort intro; Zoals ik al in mijn profiel beschreef heb ik in aug/22 een mooie volle occasion YETI uit 2017 geïmporteerd. Het betreft het laatste model (5L). Er zitten geen XENON met LED units in, maar 4x H7 lampen voor dim- en grootlicht. Ik heb al een lamp setjes voor de test ontvangen. Dit zijn (aliexpress) pakketjes. Ik weet inmiddels waar de problemen zitten. Alle uitvoeringen waarbij een koelribben en/of een fan achter op zitten passen NIET in de koplamp units. Verder heeft skoda een "strong" canbus systeem, waardoor een goede (extra) decoder weerstand er aan moet toevoegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Frup
1667540523645.png
Dit is de uitvoering welke in mijn YETI zitten, met 4x H7 lampen. Welke lampjes er in de dagrij-verlichting en richting aanwijzers zitten weet ik nog niet.

Tees

Donateur
Als er geen ventilator of koelribben achter passen, dan geef ik je weinig kans dat je goede LEDs gaat vinden die passen. Alle H4/H7 LEDs hebben koeling, om te zorgen dat de electronica niet bezwijkt onder de warmte. Dus als je er al een vindt die netjes werkt met een correct lichtbeeld (APK-eis), dan zal die geen heel lang leven beschoren zijn schat ik.

Andere optie zou kunnen zijn om naar geheel nieuwe lampunits te kijken. Voor achterlichten bestaan die vaak wel, voor weet ik niet zeker.

Tees

Donateur
Eerlijk gezegd snap ik sowieso die door velen gekoesterde wens voor bakken licht niet. Ik vind de normale halogeen verlichting van mn Octi prima. Xenon zal vast wat fijner zijn, LED vast ook, maar kreten als 'wat belachelijk weinig licht' herken ik helemaal niet. En als ik meer licht nodig heb op een afgelegen landweg, dan heb je altijd nog die knop die dat blauwe lampje aandoet, dan staat de hele wereld in één keer in t licht ;)

Ik heb wat online besteld bij HLXG

HLXG H7 Led Canbus set van 2 lampen voor 32,= euro
Turbo H7 Led Canbus 110W Lichten 25000Lm Mini Hoofd Lamp Plug & Play Draadloze Auto Led Koplamp Lampen Met fan 6000K Wit 12V
AliExpress HLXG lamp 25000LM 110W.png
Zodra ik ze binnen heb en weer terug ben in NL van mijn werk, kan ik ze testen en laten weten of het werkt.

• Leuk
Waarderingen: Frup
Ook online besteld bij BULLVISION

BULLVISION H7 Led Canbus set van 2 lampen voor 29,= euro

110W Turbo H7 Led Canbus Lichten 25000Lm H4 H11 9012 9005 HB3 9006 Mini Lamp 3580 Csp Draadloze Auto led Koplampen Met Ventilator
AliExpress BullVision lamp 25000LM 110W_000.png AliExpress BullVision lamp 25000LM 110W_001.png AliExpress BullVision lamp 25000LM 110W_002.png

Tees

Donateur
Met alle respect, maar deze genoemde waarden zijn totale onzin. Die Osram Night Breaker LEDs zijn 1500 lumen (das al meer dan het dubbele van standaard halogeen) met 19W stroomverbruik. Dat deze meer dan 15x (!!!) zoveel licht zouden geven zou ronduit gevaarlijk zijn. En ze zouden het dubbele vermogen trekken dan halogeenlampen, dat is ook zorgwekkend als dat waar is (want is de bekabeling daarop bemeten?).

Ik acht de kans dat je met LEDs als deze, waar de onzin vanaf spat, niet door de APK komt vanwege te veel strooilicht (hét probleem van LEDs in een reflectorkoplamp) behoorlijk reëel. Maar je kan geluk hebben natuurlijk...

Bovenaan Onderaan