Halogeen H7 lampen vervangen voor LED

Met alle respect, maar deze genoemde waarden zijn totale onzin. Die Osram Night Breaker LEDs zijn 1500 lumen (das al meer dan het dubbele van standaard halogeen) met 19W stroomverbruik. Dat deze meer dan 15x (!!!) zoveel licht zouden geven zou ronduit gevaarlijk zijn. En ze zouden het dubbele vermogen trekken dan halogeenlampen, dat is ook zorgwekkend als dat waar is (want is de bekabeling daarop bemeten?).

Ik acht de kans dat je met LEDs als deze, waar de onzin vanaf spat, niet door de APK komt vanwege te veel strooilicht (hét probleem van LEDs in een reflectorkoplamp) behoorlijk reëel. Maar je kan geluk hebben natuurlijk...
Zoals ik al eerder zei, wacht ik de levering even af. Belangrijk is eerst dat het goed/stabiel werkt met het canbus systeem van de auto en past in de koplamp units. Wordt vervolgd dus... (APK is pas in mei 2024, haha)
 

Tees

Donateur
Los van de APK heb je als je echt te veel strooilicht hebt, ook nog de kans op een WOK-melding. Strooilicht is namelijk een gevaarlijk iets vanwege verblinding, dat zou een ome agent wel op kunnen vallen als jij s avonds langsrijdt. Kans is klein, maar de kans dat je iemand anders verblindt met matige aftermarket LEDs niet. Mag je je eigen afweging in maken natuurlijk ;)
 

Frup

Forumguru
De ANWB pleit al langer voor het toestaan van (retrofit) LED lampen in NL. Gelijk aan Duitsland zoals al is geschreven.
Beter licht is altijd prettig. Maar er zal wel geregeld moeten worden dat aan de wettelijke vereisten wordt voldaan.
In NL kan dat nog wel een tijd duren ben ik bang. In heel Europa kan en mag er op elektrische stepjes worden gereden. Behalve in Nederland. Wat dat betreft zijn we in NL wat ‘achterlijk’.
Ik waardeer het dat TS dit experiment start en deelt. Het zou interessant zijn als hij een check op APK waardigheid zou kunnen doen. Dat geeft houvast.
Overigens geloof ik niet in lampjes met een ingebouwde koel ventilator.
 

Tees

Donateur
Is t in NL eigenlijk echt verboden-verboden? Of is de regelgeving vergelijkbaar met Duitsland, dat individuele typegoedkeuring nodig is, en heeft geen enkele fabrikant het de moeite waard gevonden omdat aan te vragen (want veel kleinere markt dan D)?
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerlijk gezegd snap ik sowieso die door velen gekoesterde wens voor bakken licht niet.
Eens. Er is al zo onvoorstelbaar veel verbeterd sinds ik met mijn kever van de zaak bij nacht en ontij moest uitrukken naar een incident - 6 volt kaarsjes en geen breedstralers (die ik wel op mijn privé NSU had zitten trouwens: 2x 55W op 12V).
We zijn gewoon verwend... :jaja:
 

Chrisjemol

Forumguru
Eens. Er is al zo onvoorstelbaar veel verbeterd sinds ik met mijn kever van de zaak bij nacht en ontij moest uitrukken naar een incident - 6 volt kaarsjes en geen breedstralers (die ik wel op mijn privé NSU had zitten trouwens: 2x 55W op 12V).
We zijn gewoon verwend... :jaja:
meer zien is minder ongelukken omdat je iets over het hoofd ziet...
natuurlijk zonder een ander te hinderen/verblinden
 

Tees

Donateur
Dat ging erover dat als die LEDs inderdaad 110W gebruiken (wat ik niet denk trouwens), waar de standaard 55W is, de bekabeling daar waarschijnlijk niet op bemeten is. Zit zeker een veiligheidsmarge in, maar ik schat zo in dat dat geen factor 2 is.
 

Captain Hook

Forumguru
@Frup Als ze idd (die LEDs dus) net zo veel stroom trekken als een reguliere halogeen lamp, is er qua stroomverbruik dus niks gewonnen... :cautious:
:unsure:

Dat zou inhouden dat er ergens ontzettend veel warmte verstookt wordt en gekoeld moet worden. M.a.w. en/of een slecht rendement, en/of een zeer korte levensduur.
Want de maximale junctietemperatuur waarbij halfgeleiders nog functioneren ligt veeeeeel lager dan bij zo'n ordinaire gloeidraad.

Hier nog wat metingen die ik ooit zelf gedaan heb:
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
ANWB claimt voor LED: betere lichtopbrengst/zichtbaarheid, zuiniger, langere levensduur.
Als het gebruik van genoemde LED lampjes inderdaad gelijk is aan halogeen, zijn deze niet zuiniger! Dat is wel gek inderdaad.
Ik heb (gelukkig) geen verstand van junctietemperaturen. Leg eens uit in Jip & Janneke taal?
Overigens was ik zelf vooralsnog niet van plan over te stappen op LED (wel thuis en in de caravan gedaan).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
55W per lampje is nog steeds extreem veel. Een LED heeft normaliter een lichtopbrengst per watt die ongeveer 10x zo hoog is als een halogeenlamp. En als je naar thuis kijkt, dan zijn LED in een normaal armatuur op zn hoogst zo'n 10-12W. Dus 55W in dat kleine lampje duwen lijkt me 1) dubieus en 2) onwaarschijnlijk.

Maar goed, misschien genoeg hierover. Dat die waarden die gegeven zijn waarschijnlijk niet kloppen betekent niet perse dat het slechte LEDs zijn. Wel dat de leverancier (zoals wel vaker bij neef Ali, maar ook elders!) het niet zo nauw neemt met de waarheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ze idd (die LEDs dus) net zo veel stroom trekken als een reguliere halogeen lamp, is er qua stroomverbruik dus niks gewonnen...
Geldt dat dan niet voor alle aftermarket c.q. canbusproof oplossingen? Als het systeem van de auto in de basis niet ontworpen is voor energiezuinige ledverlichting, zit er niks anders op dan het te belazeren met weerstanden, koeling of wat dan ook...
 

Captain Hook

Forumguru
Idd @Canon-Eye. De 'lompe' methode van dikke vermogensweerstand parallel zetten, zodat de CANBUS check denkt dat er een ordinaire halogeenlamp nog in zit, werkt vrijwel altijd. Maar qua energieverkwisting is het natuurlijk absurd.

Het lastige is met die elektronische controle van doet-het-lampje-het-nog van je boordelektronica dat er verschillende methoden in omloop zijn. Het beste zou zijn om te kunnen programmeren dat er een ander type lichtbron gebruikt wordt die beduidend minder stroom trekt dan het origineel. Maar ja... dat kan vaak helemaal niet.

Voor zover ik begrepen heb zijn er minstens drie verschillende systemen in omloop:

- Check tijdens de 'koude' fase. Een klein stroompje wordt er doorheen gestuurd en de spanningsval wordt gemeten. Wat nieuwere systemen kijken dan ook nog of de gemeten waarde plausibel is voor de specifieke lichtbron. M.a.w. de interne weerstand moet er zijn c.q. moet een geldige waarde hebben.
- Check tijdens de 'warme' fase. In ingeschakelde toestand wordt in vaste intervallen het stroomverbruik van de lichtbron gemeten en die moet een plausibele waarde vertonen, zoniet --> foutmelding.
-Impulsmeting tijdens de 'koude' fase. De volledige boordspanning wordt kort richting de lichtbron gestuurd. En bij gloeilampen is de reactie van de gloeidraad zodanig traag, dat je die niet ziet oplichten. Tijdens dat pulsinterval wordt de stroom gemeten. Bij retro-fit LEDs kan het zijn dat je die dan ff snel ziet opflitsen. (Opel schijnt dit systeem te gebruiken).

En wellicht zijn er nog andere meetmethodes...
 
Bovenaan Onderaan