HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

Sharky

Actief lid
Apple CarPlay: is om bepaalde app's van je iPhone op je MIB te kunnen bedienen en verschillende navi app's te gebruiken en te kunnen bellen.
Android Auto: is ongeveer hetzelfde als Apple Carplay, maar dan voor Android smartphones.
Mirrorlink: is om als het ware je smartphonescherm te "spiegelen" op je MIB en tevens geschikt voor overige smartphone platforms.
Dit is echter niet zo mooi en doorontwikkeld als CarPlay/Android Auto.

App Connect biedt je de mogelijkheid om meer info (dus buiten je smartphone om) over o.a. online realtime verkeersinfo, nieuws, het weer etc. op te vragen.
Hiermee kun je ook allerlei info over de gekoppelde voertuigen opvragen. Je kunt dit ook via een smartphone app opvragen. (voor meerdere auto's mogelijk)
Voor alleen voertuig info heb je geen internetverbinding meer nodig als je die eenmaal hebt aangemeld en gekoppeld. Deze info gaat dan via een ingebouwde (embedded) SIM

Dit App Connect zit niet standaard op alle systemen en voor sommige functies (zie hierboven) moet je auto een internetverbinding hebben.
Dit kan in principe via de hotspotfunctie van je smartphone, maar ook b.v. via een MiFi device (klein kastje dat werkt als een soort router) of een speciaal daarvoor ontwikkelde USB-stick die je bij Skoda / VW , zeg maar alle VAG garages kunt aanschaffen incl SIMkaartje.

App-Connect is de eerste 3 jaar na aankoop van een NIEUWE auto na registratie gratis, daarna moet je er voor gaan betalen als je dit wil blijven gebruiken.
Dit abonnement komt in totaal (3 verschillende pakketten) neer op zo'n € 150,- per jaar.

Al met al een heel verhaal dat verweven door elkaar werkt en best wel omslachtig te installeren is.
Vaak is het ook zo dat de hotspot van je smartphone niet automatisch gekoppeld wordt als je in de auto stapt, of de hotspot zelfs helemaal niet meer ziet.
Op dat gebied kan er nog veel verbeterd worden aan deze App Connect functie.

Spector

Forumguru
@HarrieSkoda klopt, na 3 jaar "gratis" stopt de service, maar heb ik trouw voor € 35,- in de aanbieding verlengt. Dit omdat de verkeersservice van Skoda connect icm met de navigatie foutloos werkte en soms sneller was dan Waze. Ik krijg dit echter niet meer aan de gang via de hotspot van mijn telefoon.

Nu ik de post van @RichTrip zie, moet ik denk ik bij de eerst volgende beurt een dataplug en app laten vervangen als dit ook voor de mijn geldt. Of als gezegd, laat ik het erbij en vertrouw ik maar op Waze via Carplay.

HarrieSkoda

Forumguru
@RichTrip Oke.. Van wanneer was jouw Octavia? Met de dongle zou het dus het probleem kunnen zijn, zoals @Rallye aangeeft, dat je deze app niet meer kunt gebruiken.

Foto 1 in @Rallye post: telefoon rechtstreeks met de auto verbonden = WÉL MySkoda app
Foto 2 in @Rallye post: telefoon via dongle met de auto verbonden = GÉÉN MySkoda app

Thnx voor je verheldering @Sharky .

@Spector Nog leuker is je rit met FM voorbereiden, zie je ook nog of er flitsers staan. Wat ook mijn aandacht trok was de mooie 'streetview' die je met Google maps erbij kunt pakken via CarPlay.

@Rallye Oh ja zeker dat ik de MySkoda app gewoon heb. Netjes met de auto aangemeld (zelfstandig).
Zoals je ziet verschillende functies die hierin werken. Ik heb de volgende tabbladen:
- Meldingen
- Deuren en lichten
- Wagenstatus
- Rijgegevens
- Parkeerpositie
- Routeplanner
- Wagenstatusrapport
- Logboek
- Gebiedswaarschuwing
- Snelheidswaarschuwing
- Servicepartner

1k0.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag kwam de postbode langs met wat leuke spulletjes. Wellicht dat niet iedereen het verwacht had, maar dan toch.
Wel een zeur van een bezorger zeg... Pfoe wat is dat zwaar... Dat zijn autospullen... Goh, you're kidding me...:arghh:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

En goh wat een kanonnen zijn dat zeg... Even mijn hand ter vergelijking op de schijf gelegd.

1k0.jpg

1k0.jpg

Dat is wat ik tot nu toe binnen heb gekregen. Er zijn nog meer spulletjes onderweg, waaronder iets van Milotec en van Rieger. Alleen een vreemde bestelprocedure van Milotec, vind ik. Meer mensen die hier al ooit iets hebben besteld?

Rallye

Forumguru
@RichTrip heeft denk ik echt over een andere app en een andere dongle dan ik heb. Bij hem wordt er iets aangesloten op de OBD-poort dat contact maakt met met de Connect Lite app. Ik heb het dingetje van Carlinkit dat zorgt dat Apple Carplay wireless werkt. Ik weet niet of hij ooit Skoda Connect en de Connect app gehad heeft, of enkel de MijnSkoda-module en de MijnSkoda-app. Ik weet niet of hij de MySkoda-app via Smartlink (Android Auto of Apple CarPlay) aan de gang krijgt……

@Sharky Volgens mij is App Connect niet van Skoda maar van Volkswagen. Bij Volkswagen heette dit Skoda Connect, zie ook de foto’s van het menupunt een paar pagina’s eerder. Ik weet niet of dit nog werkt (en of je dus nog zo’n pakket kunt kopen). Ik heb laatst geprobeerd App Connect op een VW camper te installeren en werd toen verwezen naar de VW-versie van de MySkoda-app. Zie ook de ervaring van @Spector.

@HarrieSkoda Jouw Skoda is nieuwer. Jij lijkt daarom meer met de MySkoda-app te kunnen dan ik.

Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik gebruikte tot aan begin juli 2021 de 'Mijn SKODA' app voor mijn Skoda Octavia uit 2019. Deze is uitgerust met een 4G module (met SIM kaart) zodat ik ten alle tijde de status van mijn Skoda kon uitlezen met de app. Als mijn vrouw weg was met de Skoda dan kon ik dus eenvoudig via de app checken waar ze uithing (althans waar de Skoda was :D).
In het begin is dat leuk en ben je nogal eens bezig met de app, later wat minder. Toen ik ergens in Juli 2021 wilde inloggen met de app, lukte dat niet meer. Paar keer geprobeerd, maar toen maar laten zitten. Totdat ik ergens in de laatste week van Juli 2021 de mail kreeg dat de 'Mijn SKODA' app niet meer werkte per 2 Juli 2021 en dat er een Bluetooth OBD dongle i.c.m. met een nieuwe 'SKODA Connect LITE' app was uitgebracht.

Gisteren hoorde ik dat alle NL geleverde Skoda Octavia's, in ieder geval dus vanaf 2019, waren uitgerust met deze 4G modules met SIM kaart, maar dat deze functionaliteit voor alle Octavia's niet meer zou werken en dat de Bluetooth OBD dongle daarvoor in de plaats gaat komen.

Uiteraard is de bruikbaarheid van deze app op deze manier natuurlijk wel gelimiteerd. Leuk dat je op je GSM de kilometerstand kunt zien en hoeveel liter er in de tank zit, maar dat zie ik ook wel op het dashboard staan.
Het enige wat de app nog interessant maakte ('find my car' bijvoorbeeld) is er uit gesloopt :cry:
Maar OK, die dongle wordt zonder kosten of abonnement geplaatst, dus nu zit ie er bij de mijne wel mooi in!

HarrieSkoda

Forumguru
We halen volgens mij verschillende zaken door elkaar, maakt niet uit, maar ik wil het vooral duidelijk hebben omtrent het draadloos maken van Apple CarPlay.

Ik heb contact proberen te leggen met Carlinkit op AE, maar natuurlijk begrijpen die mijn vraag niet, en sturen volgens mij als standaard antwoord; "when your car has wired Apple CarPlay, it will work 98% of the time".

Kun je dus lekker veel mee.... not.

@Rallye Pure nieuwsgierigheid; zou het werken als je het kabeltje van de Carlin in de USB data plug steekt zodra je de auto instapt, en eruit trekt zodra je de auto verlaat?

Ik snap dat dit een verkapte manier is van een 'draadje' moeten gebruiken, maar als de app (tot einde looptijd) op die manier blijft werken, zou het leuk zijn. Is de looptijd van de MySkoda app voorbij, verleng ik het abonnement denk ik niet, en laat ik de Carlin gewoon continu aangesloten.

Ook ga ik gelijk de stekker voor de start-stop module mee bestellen. Ik merkte tijdens de rit naar de RDW keuring, dat ik deze was vergeten uit te zetten, omdat het zo in m'n systeem zit van de zilvergrijze, waar ik dit bij instappen niet hoef te doen.

@RichTrip Ik zie overigens het SIM-slot tussen de 2 SD-sleuven zitten, maar hier zit bij mij geen kaartje in. Waar zendt hij die informatie toch mee uit? Zodra je telefoon (hotspot) in de buurt is geweest?

Iemand die nog een tip heeft om de auto bij aanzetten ook gelijk de hotspot van de telefoon te pakken? Ipv. dat het wereldbolletje rood blijft, totdat je handmatig in de instellingen je telefoon zoekt en aanklikt.....

En iemand die toevallig weet waar ik de nieuwste software versie kan laten inspoelen?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een totaal andere vraag; de FL heeft een bredere achteras dan de PFL, zodat de wielen van zichzelf al mooier in de wielkasten vallen. Heeft iemand enig idee hoeveel verschil in breedte er op de assen zit?

Ik heb nu de spacers van de zilvergrijze Octavia afgehaald, maar wellicht zou ik ze nog kunnen gebruiken voor de vRS, mocht het niet te breed uitkomen natuurlijk.

Rallye

Forumguru
@HarrieSkoda De MySkoda-app op zichzelf heeft geen looptijd. Mogelijk een aantal zaken in de app dat wel hebben, maar veel dingen (extra metertjes, foutmeldingen) waarschijnlijk niet. Zoals ik hierboven al beschrijf werkt de app alleen als ik de iPhone bedraad aansluit. Met de Carlinkit werkt hij dus niet. Ik begrijp niet helemaal waarom je de Carlinkit steeds zou willen aansluiten en lostrekken, eerlijk gezegd. Wat denk je daarmee te bereiken? Wat moet er dan gaan werken?

HarrieSkoda

Forumguru
Uit jouw bericht begreep ik dat de MySkoda app dan wél de juiste gegevens ontvangt van de auto.

Exact met het gegeven wat je eerder opgaf;
Telefoon maakt rechtstreeks verbinding met de auto = wel gegevens inzien MySkoda app.
Telefoon maakt met Carlinkit verbinding en dus indirect met de auto = geen gegevens inzien MySkoda app.

Door het kabeltje telkens van de Carlinkit te disconnecten van de Columbus, probeer ik tóch de MySkoda app te kunnen gebruiken. Soort van ‘omzeilen’.

Het is een lastig iets, dat besef ik me :D.

Rallye

Forumguru
Ja, maar dan moet je wel de telefoon met een draad aansluiten (“maakt rechtstreeks verbinding met de auto” - eerder heb ik al beschreven dat ik verder geen draadloze verbindingen op mijn Amundsen heb). Waar heb je dan die Carlinkit voor?

Zonder die Carlinkit heb ik geen draadloos Carplay. En de MySkoda app werkt (voor zover ik weet) alleen via Carplay - maar niet via de Carlinkit en dus niet draadloos, maar bedraad.

Indien jouw auto over een andere (wifi??) verbinding beschikt werkt het wellicht anders. Ik heb dat niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

Kun je niet via een Automatisering op je iPhone de wifi aanzetten?

Wat mij overigens doet denken: als je telefoon via wifi verbonden zou zijn met de Carlinkit, maakt hij dan nog wel verbinding met de wifi van de auto? Anders moet je ook nog een simkaart…….

Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@HarrieSkoda mijn nu inactieve 4G module zit ergens achter de tellerbak, toegankelijk via de ruimte boven de pedalen. Ze moesten er ooit bij om het ding uit te schakelen omdat ik in het begin last had van startproblemen. Uiteindelijk bleek het te liggen aan een defecte hogedruk-brandstofpomp.

Maar tot juli had ik dus altijd toegang tot mijn auto, van waaruit dan ook. Als de auto maar in een gebied stond met 3G/4G dekking.

HarrieSkoda

Forumguru
Volgens mij praten we echt langs elkaar af en begrijpen we niet zo goed van elkaar wat we zeggen......

- Telefoon maakt rechtstreeks verbinding met de auto = wel gegevens inzien MySkoda app als je NIET bij de auto bent. Dus bijv. de auto staat geparkeerd, en jij bent 100 meter verderop in een restaurant bij wijze van.

- Telefoon maakt met Carlinkit verbinding en dus indirect met de auto = geen gegevens inzien MySkoda app als je NIET bij de auto bent. Dus bijv. de auto staat geparkeerd, en jij bent 100 meter verderop in een restaurant bij wijze van.

Ik heb het zo iets duidelijker proberen te omschrijven.

De MySkoda app werkt nu ook al draadloos, zoals de situatie die ik hierboven schets, mocht ik in een restaurant zitten, de auto 100 meter verderop, kan ik bijv. de lampen laten knipperen, of de auto laten claxonneren.

Dus daarvoor hoef ik de Carlinkit niet te hebben.

Het gaat mij er om dat ik Apple CarPlay draadloos wil hebben, en dat zodra ik de auto start, de telefoon automatisch verbinding pakt met mijn Columbus, via de Carlinkit!

Uit jouw bericht begrijp ik dat de MySkoda app (op afstand van de auto) niet meer zou werken. Maar nu ik daar over schrijf, denk ik bij mezelf; "dat heeft toch helemaal niks met Apple CarPlay te maken..?!"

Dus de gegevens die de MySkoda app vanaf de auto haalt, zouden ergens tussen de auto en de telefoon in de lucht moeten zweven? Welke verbinding zou daarvoor nodig zijn? Óf is het zo, dat de laatst opgehaalde gegevens, nét voor het uitzetten van de auto, opgeslagen worden in de MySkoda app, zoals rijtijd, tankinhoud, etc.

Máár dat rijmt weer niet met het feit dat ik met de MySkoda app de auto op afstand kan laten knipperen en claxonneren.....:arghh:

Oftewel; zou het dan toch gewoon zo zijn dat de MySkoda app op afstand verbinding met de auto blijft houden? Want als de auto uit, en op slot is, neem ik aan dat de stroom van de Carlinkit ook af is, en deze dus helemaal niet meer mee doet in dit verhaal...

Goh wat een ingewikkeld verhaal, maar heb het zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven! Hoop dat het voor eenieder nu duidelijk is wat ik probeer te vragen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een andere vraag, om in het Carlinkit verhaal te blijven.

Ik zie op de officiële winkel van Carlinkit dat er pasgeleden een nieuwe versie draadloze CarPlay dongle is gelanceerd.
Deze schijnt weer beter, sneller en vooral veel kleiner te zijn. En wat minder; lijkt alleen in de kleur wit beschikbaar te zijn.

Ik ben niet zo mega technisch aangelegd qua dongles/converters als deze, iemand die er een blik op zou willen werpen die wél technisch onderlegd is in deze zaken?

Oudere 'Carlinkit 3.0' versie:
46 x 110 x 80 mm
5V
Power Consumption: 0.25W
https://nl.aliexpress.com/item/33046274480.html?spm=a2g0o.store_pc_home.hotSpots_6001926883489.0

Nieuwere 'Carlinkit 2021 4.0' versie:
46 x 45 x 16 mm
5V
Power Consumption: 0.75W
https://nl.aliexpress.com/item/1005...=a2g0o.store_pc_home.hotSpots_6001926883488.0

Ik heb onze vriendelijke Chinezen een berichtje gestuurd en ben benieuwd wat de reactie zal zijn!

Rallye

Forumguru
Wellicht ligt het feit dat we langs elkaar heen praten aan het verschil tussen onze auto’s. Ik heb een MIB2 Amundsen zonder internetaansluiting. De MySkoda-app werkt bij mij alleen via CarPlay. Ik begrijp dat de app bij jou ook via de internetverbinding van de auto werkt? Dan heb je daarvoor dus geen CarPlay nodig.

Blijft het mogelijke probleem dat je telefoon bij de Carlinkit met een draadloze verbinding verbonden is voor CarPlay, terwijl hij mogelijk diezelfde verbinding ook nodig heeft om met de auto te communiceren. Als dat niet zou lukken, dan zou een aparte simkaart voor de auto (ik lees dat dat bij jou mogelijk is) een oplossing zijn.

Ik kreeg de keus tussen een witte en een zwarte Carlinkit. Heb de zwarte gekozen. Ik had niet het idee dat het verschillende versies waren…… Ik kan je hier dus niet mee helpen.

HarrieSkoda

Forumguru
We gaan het meemaken, ik heb zo'n kastje besteld en hopelijk biedt dat meer duidelijkheid!
Zal mijn bevindingen posten zodra ik het geïnstalleerd heb.

Handtekening moet tzt. ook maar eens aangepast worden. Nu te druk met van alles en nog wat in en rondom het huis.
Vandaag even beter gekeken voor de ombouw van de nieuwe remmen, en wat denk je........

De EBC Redstuff blokken van de achteras passen niet. Zijn verkeerde blokken, die niet in deze klauw passen.

Zoals op deze foto goed te zien is, hebben de achter remblokken (linker rijtje op de foto), een soort haakje aan weerszijde. Dit past niet in mijn klauw, en er moeten aan weerszijde een soort uitstulpingen zitten zoals de blokken voor de voorzijde hebben (rechter rijtje op de foto).

1k0.jpg

Momenteel heb ik precies onderstaande blokken in de achterremklauwen zitten, de Ferodo 139-60(A).
Dit zou overeenkomen met artikelnummer 1K0 615 415 G. Zie onderstaande foto.

1-set-of-brake-pads-for-disk-brake.jpg

Als ik dit artikelnummer invoer op internet, kom ik er totaal géén wijs uit welke EBC Redstuff blokken gelijk zijn met dat artikelnummer. Wie het weet mag het heel graag zeggen............

HarrieSkoda

Forumguru
Zelf wat research kunnen doen, en inmiddels de foutieve blokken retour Amazon, en de nieuwe blokken die het zouden moeten zijn, zijn alweer onderweg naar Nederland.

Gezien de afmetingen (106 x 56 x 17) en de vorm (uitstulpingen ipv. haakjes), zou het dit keer wél goed moeten zijn.

Dus komende keer proberen met de EBC Redstuff DP31518C, en zo blijven we bezig :D.

1k0.jpg

Voor de oplettende lezers in andere topics, heb ik inmiddels mijn kentekens! Gelijk in luxe variant + witte plaat laten drukken, en kilometers maken!

Ook direct een leuke kilometerstand bereikt... Max x 2,5 :laugh:.

1k0.jpg

Binnenkort eens even zien hoe de Turini's onder de vRS zullen staan, want die zijn inmiddels onder de 1.2 vandaan :jaja:. Kunnen we gelijk kijken of er spacers nodig zijn voor het 'perfecte plaatje', en dus de opvulling van de wielkast.

Bovenaan Onderaan