Testedoene
Forumguru
Ik reed met een Passat 1.6 TDI (bijna 200.000 km's op te teller en dan heb ik hem ingeruild voor een 1.2 TSI 105pk (met ZETELVERWARMING) die opgekieteld is naar 136pk.
Deze wagen is nu ruim 4j oud en heeft bijna 70.000 km's op de teller.
Het gemiddelde verbruik over die periode is 6,7l/100 km (1 op 15, veel korte ritjes) en als ik ermee rij is dat ongeveer 1 op 17 (Nota: bij zuinig en rustig rijden geraak ik aan 1 op 20).
Behalve 1l olie die tussentijds moet toegevoegd worden (is enorm dunne longlife-olie en die verbruikt wat op weg naar Italië of Zuid-Frankrijk) heb ik nog niets moeten doen aan deze wagen.
Ik heb even de berekening gemaakt voor ons en een diesel komt echt niet voordeliger uit! Lagere taks, verzekering, goedkopere onderhouden, 'geen' risico op roetfilter/vliegwiel/injectie enzoverder hebben me over de streep getrokken.
Qua downsizing had ik ook mijn twijfels maar ik moet zeggen dat deze motoren echt wel voldoende pit hebben om de gewone zaken mee uit te voeren.
Ik tank trouwens ook 98 omdat deze in de praktijk wat zuiniger draait (ik reed tot kmstand 60.000 op 95) en mijn garagist me attent gemaakt heeft op de mindere kwaliteit en mogelijke problemen met de nieuwe brandstof 95 met 10% biotoevoeging in België.
Na ongeveer 500.000 km's op diesel gereden te hebben (en wat ik nu nog deels doe met ons tweede autootje) heb ik me deze aankoop nog niet beklaagd!
De 1.0 motor wordt ook overal geprezen om zijn vinnigheid enzo dus dat zit volgens mij ook wel goed!
Uiteraard geldt dat u bij een tweedehandsaankoop nooit weet wat er me de wagen gebeurd is in het verleden.
Succes met uw keuze!
PS: zetelverwarming is zalig! 'k Zou het (wegens rugproblemen) niet meer kunnen missen!
Deze wagen is nu ruim 4j oud en heeft bijna 70.000 km's op de teller.
Het gemiddelde verbruik over die periode is 6,7l/100 km (1 op 15, veel korte ritjes) en als ik ermee rij is dat ongeveer 1 op 17 (Nota: bij zuinig en rustig rijden geraak ik aan 1 op 20).
Behalve 1l olie die tussentijds moet toegevoegd worden (is enorm dunne longlife-olie en die verbruikt wat op weg naar Italië of Zuid-Frankrijk) heb ik nog niets moeten doen aan deze wagen.
Ik heb even de berekening gemaakt voor ons en een diesel komt echt niet voordeliger uit! Lagere taks, verzekering, goedkopere onderhouden, 'geen' risico op roetfilter/vliegwiel/injectie enzoverder hebben me over de streep getrokken.
Qua downsizing had ik ook mijn twijfels maar ik moet zeggen dat deze motoren echt wel voldoende pit hebben om de gewone zaken mee uit te voeren.
Ik tank trouwens ook 98 omdat deze in de praktijk wat zuiniger draait (ik reed tot kmstand 60.000 op 95) en mijn garagist me attent gemaakt heeft op de mindere kwaliteit en mogelijke problemen met de nieuwe brandstof 95 met 10% biotoevoeging in België.
Na ongeveer 500.000 km's op diesel gereden te hebben (en wat ik nu nog deels doe met ons tweede autootje) heb ik me deze aankoop nog niet beklaagd!
De 1.0 motor wordt ook overal geprezen om zijn vinnigheid enzo dus dat zit volgens mij ook wel goed!
Uiteraard geldt dat u bij een tweedehandsaankoop nooit weet wat er me de wagen gebeurd is in het verleden.
Succes met uw keuze!
PS: zetelverwarming is zalig! 'k Zou het (wegens rugproblemen) niet meer kunnen missen!