Was het maar allemaal zo simpel te rechtvaardigen en/of te veroordelen...
We (de westerse wereld) hebben hard ons best gedaan, de afgelopen tientallen jaren, om al dit soort productiefaciliteiten uit te besteden en/of fysiek te verplaatsen naar de lage lonen landen. Naar Azië dus. Want we voelden ons te goed voor dit soort 'vies' werk of ruspje-nooit-genoeg maakte niet genoeg winst, dus laten we veel spullen maken/assembleren, daar waar het veel goedkoper is.
Wat het oog niet ziet, wat het hart niet deert. Toch?
En ach, milieuregels zijn alleen maar lastig. Arbeidsomstandigheden en een fatsoenlijk loon? Ach, gossie; dan hoeven we toch alleen aan ons zelf te denken?!
En dan gaan de haagse-pluche politici en de Amsterdam-Zuid huppeltutjes populistische blogs/vlogs/insta stories uitbraken dat het allemaal verfoeilijk zou zijn en we hier moeten kopen.
Laat me niet lachen. Je kunt heel veel producten niet eens meer kopen die in ons werelddeel gefabriceerd zijn!
Het enige verschil is dat de handelaar alhier er meer aan verdiend, omdat de boel tig keer over de kop gaat. En dat er nog meer stappen in het logistieke proces gedaan worden.
En nodig? Hoezo onnodig? Laten we ons zelf niet voor de gek houden; vrijwel alles wat we aldaar bestellen, of hier, is nergens voor 'nodig'. Laat staan al die tierlantijnen voor onze, ook niet echt nodige-überdure-automobielen.
Vrijwel geen enkel pakketje wat je bij AE bestelt, wordt apart in een vliegtuig gestopt. Een deel gaat al via de Chinese Zijderoute (per spoor) en dankzij de aloude UPU regeltjes is het meestal 'overgebleven' cargo space waar de rolcontainers met envelopjes uit China in mee gaan.
Tenzij je natuurlijk de DHL/UPS/EMS/FEDEX/UPS optie kiest; dan gaat de bestelling in een apart vrachtvliegtuig. Maar dan zijn vaak de verzendkosten een veelvoud van de productwaarde.
En we kennen allemaal nog wel de nieuwsberichten over de geplunderde lading met Chinese envelopjes in de buurt van Luik.
Luik; een overslagcentrum van AE in Europa. Waar pakjes soms een paar dagen, maar ook rustig een paar weken kunnen liggen te liggen.
https://twinklemagazine.nl/2020/08/aliexpress-vlotter-in-eu/index.xml
En de Chinese expansiedrang?
Kijk maar eens naar:
https://www.vpro.nl/programmas/chinese-dromen.html
De vier afleveringen van zijn derde serie gaan over de dromen van de Chinezen; dromen over de toekomst van hun land, de liefde, hun kinderen. Daar naar kijkend wordt duidelijk hoe snel de ontwikkelingen in China onder het leiderschap van president Xi Jinping gaan en wat de invloed daarvan op het leven van de gewone man, vrouw en kind is. En is te zien dat dromen soms ook gewoon uit elkaar spatten of zelfs uitmonden in een nachtmerrie.
Vanwege zijn jarenlange ervaring en goede relaties in China heeft Ruben toegang weten te krijgen tot bijzondere situaties en mensen die hij al jaren hoopte vast te leggen. Daarom toont Chinese dromen – juist in deze tijd van de handelsoorlog en stijgend wantrouwen jegens China – opnieuw een verrassend menselijk beeld van deze vaak onbegrepen grootmacht.
Een recente aflevering ging over Servië. Hoe de Chinezen aldaar al de dienst beginnen uit te maken!
En is dat zoveel anders, dan dat wij zelf vroeger deden? (Dzjengis Khan), De Romeinen, De Vikingen? Columbus? De VOC? Ik bedoel maar...
Is het
nodig om allerlei knutselmateriaal (mechanisch en elektronisch) via AE te bestellen? Nee, natuurlijk niet. Maar als ik het hier in Nederland bestel, komt het ook daar vandaan. Alleen dan betaal ik een veelvoud voor hetzelfde product.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-aliexpress-forum.30098/page-60#post-921212
Als proef/test, een titanium pincet, via Amazon.de, uit China besteld. Gewoon om weer eens te zien hoe dat gaat.
Qua prijs maakte het eigenlijk geen verschil; via Amazon.de moest ik 2,50 betalen. En datzelfde artikel (zelfde productfoto's zelfs) kost via AE rond de 2,35. En via BG zelfs het dubbele!
En nee, er kwamen er geen verzendkosten bij.
Levertijd staat via Amazon aangegeven als ergens eind december. Met daarbij wel de opmerking:
"
Die Amazon A-bis-z-Garantie bietet Schutz, wenn Sie Artikel erwerben, die von einem Drittanbieter verkauft und versandt werden. Unsere Garantie deckt sowohl die pünktliche Lieferung als auch den Zustand Ihrer Artikel ab."
En in de klantenservice van Amazon heb toch nog iets meer vertrouwen dan in de chatbot van ome alie.
Dat product kwam na 6 weken (precies zoals aangegeven), binnen.
2.
Ik was op zoek naar zo'n 'Armor' telefoonhoesje voor een specifieke telefoon. Die zijn er uiteraard in tig kleuren en uitvoeringen bij talloze wederverkopers op AE.
En, precies hetzelfde hoesje kun je ook via amazon.de bestellen! Zelfs de productfoto's zijn hetzelfde.
Uiteraard moet je wel goed opletten of je ook daadwerkelijk vanuit een EU Amazon warehouse geleverd krijgt, anders duurt het alsnog veel te lang.
En ook op Amazon zijn er aanbieders die precies hetzelfde artikel aanbieden voor 8 euro, maar soms ook voor het dubbele bedrag...
Maar nu komt 't!
-Hoesje heb ik via Amazon.de besteld; had ik binnen 2 dagen in huis! M.a.w. vanuit Duits Warehouse geleverd. Totaalbedrag 8 euro. (inclusief BTW en 'gratis' verzenden)
-Hoesje heb ik via AE besteld, met de allergoedkoopste shipping option. Daar moest ik 2,65 voor het hoesje + 0,15 voor shipping = 2,80 in totaal betalen.
Duurde zes weken voordat het in onze brievenbus lag.
-Hoesje (andere kleur, voor de rest precies hetzelfde) via AE besteld, met de AE standard shipping option. Daar moest ik 2,65 voor het hoesje + 1,85 voor shipping = 4,45 in totaal betalen.
Duurde ruim 3 weken voordat het aankwam.
-Nu kun je bij AE ook nog voor een express zending kiezen. Maar de 'goedkoopste', via EMS, rekent dan maar liefst 32 Euro (!) extra.
En dan nog moet je tussen de 5 en 10 dagen geduld hebben.
ff voor de goede orde; deze optie heb ik niet gekozen.
Dus ja; rechtstreeks in Europa bestellen is duurder, maar wel veel sneller.
(terwijl het product nog steeds uit China komt)
En dat wisten we natuurlijk ook wel, maar het absolute verschil in Euro's, is gering. Procentueel zit er natuurlijk nog wel een redelijk verschil tussen. Hoeveel geduld kun je opbrengen, en wat is dat je waard?
ik heb nu 3 kleuren hoesjes; kan ik tenminste afwisselen.