Het grote AliExpress forum

Bakkertje

Forumguru
[Q

Dergelijke producten zijn in DE sowieso veel voordeliger dan in NL.

Laatst bewerkt door een moderator:

BigCheese

Forumguru
Tot voor de lockdown gingen wij regelmatig boodschappen doen in Duitsland. Drogisterij artikelen stonden altijd op ons lijstje. Dagje shoppen, tussendoor een schniotzeltje eten en weer met een volle kofferbak naar huis. Overigens nog een tip: Medikamente die Grenze is een Nederlandse bedrijf van een handelaar in restpartijen die veel vestigingen heeft aan de Nederlandse kant van de grens. Die verkoopt alles waar hij aan kan komen. Maar we gaan een beetje off topic geloof ik :D

ena

Forumguru
Dag allemaal,
Heeft er iemand een tip voor een voordelig adresje om zwart Skoda logo met achtergrond in verf van de auto te kopen (voor op motorkap)? Ik ben op zoek naar eentje voor race-blue. Ik heb deze link van AliExpress, maar hoor graag van anderen hun ervaringen en/of alternatieve tips.

https://a.aliexpress.com/_v2SSgF

BigCheese

Forumguru
Bij Superskoda (heet tegenwoordig Kopacek.com), bijvoorbeeld voor de Octavia: http://www.kopacek.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-original-Skoda-emblem-INT-version

o3-znk-int-f5w.jpg

JeSko

Forumguru
Heb ook een officiële brief in de bus gekregen, Bpost deelde daarin mee dat het duurder ging worden, een brief met een behoorlijk venijnige ondertoon ook.

Timmer

Forumguru
Enkel 21%? Of 21% met een minimumbedrag van €10 ofzo?

want als't voor geld af te troggelen is, ken ik geen betere georganiseerde misdaadbende dan een regering

Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
@Timmer

Eerst was alles onder 22 euro belastingvrij, wat maakte dat AliExpress met klanten onderling regelde dat ze een duurder item boven 22 euro onder een andere noemer verzonden, waardoor de koper btw ontliep. Nu gaat alles, van gsm hoesjes van 5 euro tot auto-onderdelen 21% omhoog. Dat onderling regelen gaat nu nog meer gebeuren, hebben wij ook gedaan met o.a. de radio van onze oude Fiat.

Rallye

Forumguru
Valt mee hoor. Nu geldt er een BTW-vrijstelling tot (dacht ik) 22 euro. Straks niet meer, maar Ali betaalt dan de BTW. Je krijgt dus ook dan geen handling fees etc. bij kleine pakketjes.

Dus meer level playing field met Europese importeurs (die omdat ze grote hoeveelheden importeren veel last haden van die 22 euro-vrijstelling) en maar iets duurder voor de consument.

EdK

Forumguru
Citaat uit Captain zijn link !!

Ook btw betalen op kleine niet-Europese bestellingen

Voor de consument zal de grootste impact wellicht te voelen zijn bij het afschaffen van de btw-vrijstelling voor kleine zendingen van buiten de EU. Momenteel is het zo dat pakjes van buiten de EU, bijvoorbeeld uit het Verenigd Koninkrijk of uit China (via AliExpress) moeiteloos de douane passeren wanneer hun waarde minder is dan 22 euro. Er wordt dan geen btw in rekening gebracht. Koop je nu een smartphonehoesje uit China en betaal je daar 5 euro voor, dan komen er dus geen extra kosten bovenop. Zo kan AliExpress concurreren met prijsvechters als Action.

Deze uitzondering wordt op 1 juli 2021 geschrapt en ook op dergelijke kleine aankopen zal btw worden berekend. Er komt wel een nieuwe regeling voor afstandsverkopen waarvan de waarde niet meer dan 150 euro bedraagt. Boven dit bedrag moet je altijd btw en invoerkosten betalen. Onder dit bedrag is het afhankelijk van de vraag of de niet-Europese webshop al dan niet is geregistreerd.

Geregistreerde niet-Europese webshops
In de praktijk zal een niet-Europese webshop zich bij de EU kunnen registreren om zo vooraf de btw en de invoerkosten te verrekenen. Zij regelen dus alles met de EU en gebruiken daarvoor de IOSS (Import One Stop Shop). Het pakje kan dan veel vlotter Europa binnenkomen, vooraf weet de consument wat het totaalbedrag zal zijn en bovendien hoeft de consument geen invoerkosten te betalen. Het smartphonehoesje van 5 euro wordt dan 6,05 euro en klaar. Omdat de webshop wel zelf invoerkosten moet betalen, is het niet ondenkbaar dat dit in de praktijk in een iets hogere prijs resulteert.

Niet-geregistreerde niet-Europese webshops
Wanneer de niet-Europese webshop niet is geregistreerd, kijkt de consument tegen invoerkosten aan en moet de consument de btw aan de douane voldoen. Dit resulteert in hogere invoerkosten en langere leveringstijden. Bij het smartphonehoesje van 5 euro moet de consument dus 1,05 euro btw betalen. Daarbovenop komen ook nog eens invoer- en administratiekosten die al snel tot 15 euro kunnen oplopen. En zo kan het smartphonehoesje ineens meer dan 20 euro kosten. Met andere woorden is het voor consumenten dus interessanter om te kopen bij webshops die zich wel lieten registreren en die zich aan de Europese regels houden.

Online aankopen worden duurder
Vroeger was het door de gratis verzending en het ontbreken van btw vaak goedkoper om kleine bestellingen zo’n 7.622 kilometer verderop te kopen. Daar komt nu verandering in. In de praktijk zal je bij kleinere bestellingen dus meer moeten betalen voor pakjes uit China. Aan de spotgoedkope verzendingstechniek was eerder al gesleuteld.

Captain Hook

Forumguru
Geen idee of mensen nu huiverig zijn geworden i.v.m. de naderende datum van 1 juli en de BTW heffingen (+ al dan niet mogelijke inklaringskosten).
Heb deze maand toch wat zaken besteld via AE. Ook om te zien hoe lang het onderweg is en of er al wat veranderd zou zijn qua inklaring.

Kreeg vandaag een bestelling van AE binnen.
BTW: bijzonder dat PostNL een AE zending bezorgt op een officiële feestdag

Maar op het pakket stond de correcte omschrijving 'Screwdriver set' met een waarde van $7. Terwijl ik er 16 Euro (inclusief gratis verzenden) voor heb betaald.
Ben benieuwd of dit de komende maanden gaat veranderen; die pakketwaarde...

Trouwens; precies hetzelfde (merk)setje is via Amazon te koop voor 24 euro. ('Versand durch Amazon' dus de levertijd zal rond de 3-4 dagen zijn). De bestelling via AE heb ik op 15 mei gedaan, vandaag afgeleverd.

En via bol.com vraagt een wederverkoper er maar liefst 40 euro voor!
Allemaal in hetzelfde doosje, dezelfde productfoto's, hetzelfde Chinese merk.

Op 10 mei heb ik ook een horlogebandje besteld, wat uit Turkije (?) verstuurd zou zijn. Is nog steeds onderweg en volgens de tracking The item was forwarded to the destination country Turkish Post
Terwijl het eerder genoemde schroevendraaier setje wat ik op 15 mei besteld heb, al vandaag (!) door PostNL is afgeleverd. En die tracking geeft aan als laatste status Consignment received at the PostNL Acceptance Centre

Dus waarom die laatste bestelling nou als eerste wordt afgeleverd? :arghh:

Bovenaan Onderaan