Het grote AliExpress forum

Tees

Donateur
Ik zou m anders willen formuleren @JeSko: onder de third party sellers op bol.com zitten heel veel dure lui. Wat er door bol.com zélf verkocht wordt is meestal in orde qua prijs en kwaliteit.

@Captain Hook ik ben erachter gekomen dat feestdagen in vele soorten en maten zijn. 2e Pinksterdag is er volgens mij eentje in een klein maatje, meer als een doorsnee zondag.

JeSko

Forumguru
@Tees

Bol geeft deze third party sellers een platform en pakt daar percentages op, dusja.. ze zijn net zo schuldig lijkt mij.

JeSko

Forumguru
Skoda-Forum verdient niets aan die leden @Tees , ze halen daar geen winsten uit, dus slechte vergelijking. Moet ik mij trouwens aangesproken voelen? ;)

Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
@Tees

Bol geeft deze third party sellers een platform en pakt daar percentages op, dusja.. ze zijn net zo schuldig lijkt mij.
Je kiest er zelf voor om het te bestellen, dus niks geen schuld bij een ander leggen. Je kunt ook zelf kiezen om even verder te zoeken naar een andere optie.

JeSko

Forumguru
@Desperado

Dus dan is het niet de schuld van Bol dat ze woekerwinsten toelaten door third party sellers? En daar dan zelf ook mee van profiteren? Het is de schuld van de koper? Ahja nu snap ik het.

@Captain Hook

Ja dat is waar, mijn adv blocker blokkeert hier ook altijd wel wat.

Tees

Donateur
Waarom zou een verkoopplatform in hemelsnaam z'n verkopers moeten dwingen lage prijzen te hanteren?!? Welkom in de kapitalistische wereld, als iemands prijzen te hoog zijn, kopen mensen het niet, en draaien ze weinig omzet. That's how the cookie crumbles

Timmer

Forumguru
@JeSko de verkoper bepaald een prijs, de koper gaat hier al dan niet mee akkoord, en bol neemt er gewoon een procentje op. Net zoals ebay, AliExpress, dx.com, amazon,...
het is zoals op de markt.
De markt biedt plaats aan de marktkramers, en de marktkramers betalen (in sommige gemeenten/steden) staanplaats, maar bepalen uiteindelijk zelf de prijs waaraan ze hun waren verkopen.

en advertenties, geen last van hierzo :D

edit; jullie reageren sneller dan dat ik mijn anwtoord kan typen :maakmegek:

JeSko

Forumguru
Ja als je het zo bekijkt, ik vind wel dat vele mensen zo een beetje in het zak gezet worden, maar ja, je kan zelf natuurlijk altijd onderzoek doen op voorhand en het goedkoper maken voor jezelf. Maar velen hebben hier geen weet van natuurlijk.

Timmer

Forumguru
Inderdaad. Moet je wel weten, als je via bol verkoopt, ben je ook gebonden aan de garantieregels enzo, en dat heb je niet als je bij een of andere chinese webshop koopt. En als je niet wil wachten, en een garantieregeling wil genieten, ga je hiervoor bijbetalen. en geen enkele zaak/zelfstandige gaat handelen zonder winst (denk zelfs dat dit verboden is).

maar een beetje zoeken kan veel verschil maken, daar geef ik je 100% gelijk in.

Ps: ik koop zowiso al niks meer op bol, sinds ze besloten hebben van een bepaalde stelling in te nemen (maar das een andere discussie :D)

Captain Hook

Forumguru
Ik lees net een artikel over de nieuwe regelgeving m.b.t. de ex-China pakketjes in de EU:

https://www.heise.de/news/Die-EU-ve...im-internationalen-Online-Handel-6046604.html

Wat interessante feitjes uit dit verhaal:

-De Deens KvK bestelde afgelopen jaar 54 producten in China, via Amazon, AE en Wish.
Van de uiteindelijk 50 aangekomen pakketjes (voornamelijk speelgoed en electronika) bleken 46 bestellingen tegen een of 't andere EU veiligheidsregel te zondigen.
In 16 gevallen zou eigenlijk BTW betaald moeten worden, maar doordat een lagere waarde werd aangeven, was dat niet het geval.

-De ongelofelijke hoeveelheid pakketjes die er vanuit China richting de EU komt is waanzinnig. Alleen al in 2019, kwamen er alleen al in Luik 350 miljoen pakketen aan uit China! Da's bijna een miljoen pakketten per dag!

Officieel ligt de grens op een verschuldigd bedrag van 1 euro. In de praktijk, zo lees ik in het artikel, zou het drempelbedrag dan 5,23 Euro bedragen. (in het geval van de Duitse MwSt)
M.a.w. onder dat bedrag blijft het nog steeds BTW vrij. (?)

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
16 gevallen zou eigenlijk BTW betaald moeten worden, maar doordat een lagere waarde werd aangeven, was dat niet het geval.

Dat gebeurt nu nog hoor, heb ik ook zo gedaan met mijn radio, je moet gewoon even afspraken maken met de verkoper daaromtrent.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zelfs zonder afspraken zetten ze er vaak een (veel) lagere waarde op dan wat je betaald hebt. Seller service zullen we dat maar noemen ;)

Qua wet- en regelgeving: ik zou dan ook nooit speelgoed van Ali halen, ga m'n kinderen niet blootstellen aan allerlei troep. Qua electronica ben ik voorzichtig, maar is t niet perse een no-no, afhankelijk van de toepassing.

Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Ik ben fan van Ali, maar soms is het gewoon troep. Als je dat in je achterhoofd houdt is er niets aan de hand. Ik heb een keer een stekkertje voor in de sigarettenplug besteld en begon ineens te smelten tijdens het rijden. Gelukkig heb ik niet meer verbrand dan een vingertopje maar het had erger kunnen aflopen :D

ChristiaanE

Actief lid
Dat gebeurt nu nog hoor, heb ik ook zo gedaan met mijn radio, je moet gewoon even afspraken maken met de verkoper daaromtrent.

Let op: Als je vraagt om een lagere waarde op te geven, ben je strafbaar. Kan je veel gelazer mee krijgen (al is het de vraag hoe ze erachter gaan komen natuurlijk). Anyway, ik doe het andersom: ik vraag om de juiste waarde op te geven, omdat ik (o.a. voor een klein webshopje) veel en ook grotere bestellingen plaats. Een doos vol en dan een waarde van €20 dollar is zo onrealistisch dat de douane zelf gaat schatten wat het waard is en wat je aan verzending hebt betaald (en dan is het vaak echt veel te hoog !!!)

En ja, er zit veel troep bij op AliExpress, maar als je weet waar je op moet letten is er veel prima spul te koop wat ook vaak gewoon in NL in de (web)winkels ligt tegen véél hogere prijzen.

Tees

Donateur
Goed punt @ChristiaanE. Maar er zal toch wel een mogelijkheid zijn om in bezwaar te gaan als de douane zelf een schatting doet? Als je facturen kan overleggen, dan zouden ze normaliter tot een correctie moeten komen.

Bovenaan Onderaan