Amundsen Het grote Amundsen-topic

busje

Lid
ja dat is zo maar de rapid was niet te krijgen zonder navi dus helaas ist niet anders maar ik kan nu wel door heel Europa zonder problemen met de navi ( die had ik trouwens ook al in de fabia )net weer de nieuwe kaarten erop gezet ( levenslang gratis updates) en hij gaat weer als een speer

busje

Lid
dank je edk daar ga ik zeker naar kijken !! ik wist niet dat er zoiets bestond had ook al gegoogld maar niks gevonden het lijkt mij een goed ding even uitzoeken als alles gaat werken ivm sensoren en stuurbediening en met dat schermpje midden in op het dashboard maar het ziet er veelbelovend uit bedankt voor de tip

EdK

Forumguru
Wel ik loop alweer achter want bij mij zit er een NC-2011D in.
En ja moet wel betalen voor een update wat ik na 2 jaar eens gedaan heb.
Maar doordat ik in oost europa niet kom heb ik alleen het west europa geupdate, wat dus mogelijk is.
Geluid zal altijd beter kunnen met andere betere systemen, maar ben over het geluid zeker niet ontevreden.
En ja het opstarten van het systeem voor ik een adres kan invoeren zou sneller kunnen ( is bij de nieuwere systemen zeker zo ) maar vang ik op door de straat en wijk uit te rijden en voor ik winkelplein af rij naar de openbare weg voer ik dan het adres in.
Bij aankomst zet ik meteen het terugreis adres er in !
Telefoon handsfree bellen gaat met mijn smartfeun dualsim van Samsung eigenlijk probleemloos, bel zelf nooit als ik rij dus gaat puur bij mij om het ontvangen en aannemen van de telefoontjes.

Slikt CD/ DVD / USB en SD en dit in muziek of films....

Geeft tijdens de rit in maxidot ook de boel weer als ik dit selecteer, alle instellingen die ik doe en climatcontrol geeft hij visueel in scherm weer...

En moet zeggen dat ik dan nog steeds zeer tevreden ben met deze unit, heb een kenwood en een JVC gehad en meer problemen mee gehad dan ooit met de Zenec.
Kaart update's waren toen stukken duurder en firmware updates praat ik al helemaal niet over.

Maar goed het gaat ook met een Garmin, wat zeker een fijnere GPS is dan al die DomDom shit uit holland...

Rallye

Forumguru
Ik vraag mij @EdK en @busje wel af of je een MIB-Amundsen uit een Rapid zomaar kunt vervangen door een Zenec. Zo'n MIB-Amundsen laat een groter gat in het dashboard achter, toch?

Of zit in de Rapid nog de oude Amundsen (in tegenstelling tot wat busje lijkt te zeggen)?

EdK

Forumguru
Zolang er een 2Din gat zit gaat deze passen
Maar de Zenec staat ook op de lijst voor de Rapid gewoon en spaceback dus dan gaat hij zondermeer passen en zal je misschien alleen een extra afwerkrand erbij moeten hebben.

Bij me Yeti zat er een Swing in ( 2 DIN ) en na hem ingebouwd te hebben bleef ik ook rondom met een kier zitten.
Maar ben toen ff naar me dealer gereden en die heeft een rand van een columbus gepakt en die ging er vloeiend omheen.

Daar hij deze even van een showroommodel had gepakt ( rand ) heeft hij die uiteraard weer teruggeplaatst en heeft meteen er één besteld die een dag of 2 a 3 voor mij klaarlag.

Verwacht dan ook niet anders dan dat dit ook voor de combinatie Zenec en Rapid eender is.
De Zenec units zijn gewoon pas gemaakt voor de VW / Seat en Skoda's ( en vele andere merken ) en VAG schijnt in verleden om tafel gezeten te hebben met Zenec om leverancier te worden, alleen daar is Zenec niet ingetrapt omdat dan VAG jouw prijzen bepaald..... ( moesten duurder worden )
Dit verhaal kreeg ik toen te horen dat ik ging kijken voor de 2011D

Rallye

Forumguru
De MIB-Amundsen, die inderdaad ook in de Rapid geleverd kan worden (zie http://www.skoda-auto.com/en/models...e5d_ctl00_ctl03_ReasonBlock1_ctl03_divContent) laat wel een groter gat achter dan de oude (RNS315) Amundsen. Daar moet een afdekplaat in, zou ik zeggen.

De configurator van Zenec (bijvoorbeeld http://configurator.zenec.com/de-de/index.php/hersteller/skoda/skoda-rapid-spaceback-nh-2013) geeft alleen een vervanging voor de radio's Blues en Swing. Daarbij raadt men de E2014M aan, die dezelfde vormgeving heeft als de oude (niet-MIB) Amundsen. Een keuze voor vervanging van de Amundsen (laat staan de MIB-versie daarvan) wordt niet gegeven.

Wellicht bestaat er zo'n afdekplaat voor de MIB-Amundsen?

busje

Lid
Guten Tag Herr
Das in Ihrem Skoda Rapid verbaute AMUNDSEN basiert bereits auf der MIB Plattform. Für diese Systeme bieten wir derzeit keine Lösungen an.

Viele Gruesse/best regards
ZENEC SUPPORT-CENTER

reactie mail van fabrikant

dit is dus NIET mogelijk dit volgens mij in verband met de unit die in het dashboard kastje zit
ik heb dit voor de zekerheid bij fabrikant nagevraagd (jammer dan maar de garmin er boven monteren)
trouwens bedankt voor jullie meekijken en reacties daaruit blijkt weer dat dit een goed forum is

busje

Lid
gaat niet lukken ik haal dat spul niet uit china heb ik in mijn kennissenkring al genoeg ellende mee beleefd

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Als ik je duitse tekst ( nooit goed in geweest ) van Zenec goed begrijp dan leveren zij geen omlijsting !
Dit gold ook voor mijn 2011D toendertijd, maar ben toen zoals gezegd met orginele Skoda onderdelen aan het passen geweest.

Bakkertje

Forumguru
@busje ik ben dan toch wel benieuwd ik heb echt al heel veel besteld uit China en echt <klopt even af want er is nog wat onderweg> nog nooit problemen mee gehad. Ja je moet geduld hebben, maar zelfs dat is tegenwoordig maar een week of 2. Ik heb wel eens 2 maanden moeten wachten op een smartphone. Maar ook die is aangekomen en doet het nog steeds (ding is ook alweer 4 jaar oud)

Rallye

Forumguru
Zenec zegt dat ze niets hebben ter vervanging van de MIB Amundsen. Niet alleen geen omlijsting, maar niets.

De MIB-Amundsen is inderdaad gesplitst. In het dashboard zit alleen een scherm, geen hele unit. Dus anders dan bij de oude Amundsen.

Skoda79

Senior Member
Vraagje. Ik heb uit mijn total-loss verklaarde Octavia de navigatie SD kaart meegenomen, toen ik deze moest komen leeghalen. Daarin zat een Amundsen navigatie en daar is de kaart dus ook voor. Deze kaart is nu over, kan een ander hiermee zijn Amundsen systeem updaten of is dit sd-kaartje enkel bruikbaar icm het systeem waar deze ooit bij geleverd was?

In mijn nieuwe Octavia zit een Columbus systeem, ik heb er zelf dus niks meer aan.

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb zaterdag een Fabia Combi MC besteld en ben helemaal happy! Maar nu kan ik nergens vinden vinden hoe het zit met smartlink/carplay.

Ik heb de amundsen navi erbij besteld, maar ik ben er vanuit gegaan dat er ook carplay van apple op zit. Nu kan ik dit nergens terug vinden. JA als optie om het te activeren? Ik snap het niet. Kan iemand hier wat meer duidelijkheid over geven?

Groeten, Richard

Bovenaan Onderaan