Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
@demegens Zie mijn opmerking in je andere thread over het evt. opnieuw op de SD-kaart zetten van de kaarten (incl. POi's).

P.S. Ik heb de mods gevraagd je thread toe te voegen aan deze thread. Nu is het wat dubbel (en vervuilt het de Superb-thread). Zullen we in deze thread verder?

@demegens Zie mijn opmerking in je andere thread over het evt. opnieuw op de SD-kaart zetten van de kaarten (incl. POi's).

P.S. Ik heb de mods gevraagd je thread toe te voegen aan deze thread. Nu is het wat dubbel (en vervuilt het de Superb-thread). Zullen we in deze thread verder?
Misschien ander draadje beter omdat de titel/onderwerp duidelijker is voor degene die eventueel met hetzelfde probleem zit en erop googelen.
( Mij persoonlijk maakt het niet uit, overzichtelijk houden is het belangrijkst).

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Rallye

Forumguru
Googelen gaat door de hele tekst, dus maakt het onderwerp niet uit. Je thread staat bovendien bij de Superb, terwijl de Amundsen in meer Skoda's zit.

Heb ik nog niet gedaan.

Maar... moet je dat PERSE doen op de orginele SD kaart of mag dat ook op een andere SD kaart? Volgens mij moet dat op de originele en daar ben ik een beetje huiverig voor!

Tja, dat was ik ook, maar het moet op de originele SD-kaart. Voor een update moet dat ook, dus uiteindelijk moet je toch... Belangrijkste: de kaart niet formatteren, zie de gebruiksaanwijzingen hier op het forum.

OPGELOST !!!!

Probleem dus opgelost met de update! Zelf de stoute schoenen aangedaan en de ORGINELE SKODA SD kaart leeg gemaakt ( dus NIET geformateerd).

Daarna de 2016/2017 update gedaan. Nu werkt de POI zoekfunctie wel en kan je bv. ziekenhuis of politie intikken. Er komt dan van alles wat de Amundsen kan vinden in zijn data bestand.

Toch fijn dat de dealer ook weer niet weet waar deze mee bezig is. Ze riepen allemaal dat er de laatste update opstond, dus niet!!!

Zie de verschillen in de screenshots:
http://s36.photobucket.com/user/krommenek/library/Skoda S-III Amundsen?sort=3&page=1

Rallye

Forumguru
Gefeliciteerd. Wel grappig dat nieuwe kaartupdates je nieuwe menu-opties geven. Zou er toch iets niet goed zijn geweest op je originele kaart? Dat je ook de POI-opties niet krijgt als je geen POI's hebt?

Mijn auto had overigens ook bij aflevering in juli de kaarten van juni nog niet.

Misschien dat je de dealer je oplossing nog even moet "teruggeven"?

Skoda79

Senior Member
Vraagje. Ik heb uit mijn total-loss verklaarde Octavia de navigatie SD kaart meegenomen, toen ik deze moest komen leeghalen. Daarin zat een Amundsen navigatie en daar is de kaart dus ook voor. Deze kaart is nu over, kan een ander hiermee zijn Amundsen systeem updaten (kaartje is van dit jaar) of is dit sd-kaartje enkel bruikbaar icm het systeem waar deze ooit bij geleverd was?

In mijn nieuwe Octavia zit een Columbus systeem, ik heb er zelf dus niks meer aan.

Anyone?

Skoda79

Senior Member
Dat vraag je aan mij?
De auto waar deze kaart uit komt was van feb. dit jaar, het kaartje dus ook. Ik heb nu een Colombus en heb dus niks aan die kaart. Ik vroeg me alleen af of de kaart nu gebruikt kan worden door een ander om zijn/haar systeem te updaten.

Deze info staat ook in mijn eerdere post. Dus misschien begrijp ik je vraag niet goed?

Rallye

Forumguru
Die eerdere post is een paar pagina's terug, dus uit welke auto de SD-kaart komt is niet gelijk duidelijk.

Op de SD-kaart van een MIB-Amundsen, zoals jij had, staan een aantal zaken die zorgen dat alleen dit kaartje samenwerkt met je Amundsen. Van de oude (niet-MIB) Amundsen weet ik dat op het kaartje bij eerste gebruik iets werd geplaats waardoor het voor andere systemen onbruikbaar werd. Van de SD-kaartjes voor de MIB Amundsen heb ik zoiets nog niet gelezen. Je lijkt dus (hier) de eerste te zijn met deze vraag. Kun je het niet proberen met een andere Octavia?

Mocht het lukken, dan kun je het kaartje evt. verpatsen. Mogelijk loopt voor dit kaartje echter wel al de driejaarsperiode voor gratis updates........ Of is dat aan de auto gebonden?

Skoda79

Senior Member
Als het dus mogelijk zou zijn om hiermee een verouderd systeem te updaten, dan zou ik niet weten waarom niet.
Nu is alleen nog de vraag of je met deze kaart een ouder systeem kan updaten.

Rallye

Forumguru
Dat updaten is in ieder geval drie jaar gratis. Zoveel Amundsen-bezitters zullen er dus niet zijn die al een nieuwer kaartje zouden moeten kopen... En bovendien zijn de nieuwste kaarten van juni en heb jij de SD-kaart in februari uit de auto gehaald: op deze SD-kaart staan ook verouderde kaarten.

De SD-kaart is daarmee hoogstens interessant voor mensen die bij aanschaf van hun auto incl. Amundsen geen SD-kaart hebben gekregen (komt volgens mij in Nederland niet voor) of voor mensen die geen gratis kaart-updates meer krijgen. Dat zijn er nog niet veel (geen?) en bovendien zou de kaart dan niet beperkt moeten zijn tot één apparaat/auto (zoals bij de niet-MIB-Amundsen) of de updates gebonden aan het VIN-nummer van de auto. Ik weet niet of er zulke beperkingen zijn.

Dan is nog de vraag of de kaart alleen geschikt is voor MIB1-Amundsen apparaten (gemonteerd tot medio 2015) of ook voor MIB2. De inhoud van de kaarten voor beide systemen is (als je ze download) namelijk verschillend, volgens mij.

Bakkertje

Forumguru
Op het SD kaartje in mijn auto staat een onderdeelnummer, misschien staat dat ook op het te verkopen kaartje, als je dat zou kunnen delen dan weten we in ieder geval waar het over gaat..? Verder denk ik dat het gesprek over het kaartje beter thuis hoort in het bazaar gedeelte van het forum :cheers:

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Dat laatste ben ik niet met je eens. Mede gezien de (naar het zich laat aanzien) beperkte periode van drie jaar waarvoor je bij Skoda gratis kaartupdates krijgt, is het voor meer lezers waardevol om te weten of je in plaats van nieuwe kaarten, na drie jaar ook een kaartje uit een sloopauto zou kunnen halen, en dus legaal maar toch goedkoop nieuwe updates kan krijgen.

Mocht @Skoda79 het kaartje inderdaad kunnen verkopen, dan kan dat natuurlijk in het te koop-gedeelte van het forum. Voorlopig haalt iedereen hier, als Skoda79 bereid en in staat is wat testwerk te doen, leuke info uit....

Skoda79

Senior Member
@Bakkertje
Mocht @Skoda79 het kaartje inderdaad kunnen verkopen, dan kan dat natuurlijk in het te koop-gedeelte van het forum. Voorlopig haalt iedereen hier, als Skoda79 bereid en in staat is wat testwerk te doen, leuke info uit....

Ik heb zelf dus geen Amundsen meer en ook niemand in mijn kennissenkring die dat heeft. Mocht er hier iemand zijn die een systeem heeft wat aan de vereisten voldoet (oudere kaart, dan deze), dan wil ik het ding best even in een enveloppe stoppen om te laten testen.

Rallye

Forumguru
@Rallye na 3 jaar kun je de kaarten gewoon bij VW downloaden. Daar gaat dat zonder VIN ;) en is er (voor alsnog) ook geen restrictie op de leeftijd van de auto.

Dat klopt, en ik zou het erg prettig vinden als dat zo blijft. VW heeft immers bekend gemaakt dat er ondersteuning blijft tot vijf jaar na het uit produktie nemen van de navi. De eersten die dan een probleem zouden hebben zijn MIB1-bezitters: de bouw daarvan is in mei 2015 gestopt.

Maar als het zo eenvoudig is/blijft om de driejaarstermijn te omzeilen, waarom maakt Skoda dan ook geen goede sier met zo'n (relatief) lange ondersteuning en blijft men (als men erover communiceert) bij die drie jaar?

Bakkertje

Forumguru
Maar als het zo eenvoudig is/blijft om de driejaarstermijn te omzeilen, waarom maakt Skoda dan ook geen goede sier met zo'n (relatief) lange ondersteuning en blijft men (als men erover communiceert) bij die drie jaar?

Is het ook daadwerkelijk zo dat je na 3 jaar geen updates meer kunt downloaden op basis van je VIN? Wie weet laat Skoda het ook gewoon doorlopen?

Bovenaan Onderaan