Amundsen Het grote Amundsen-topic

Pendragon

Donateur
Antwoord van mijn dealer is duidelijk. Is idd een SD kaart voor 199 euro voor heel Europa en er kan geen muziek meer op de de gezet worden:

Navigeer trefzeker naar uw bestemming met de nieuwste Bosch/TomTom navigatie cd-rom. Geschikt voor de volgende navigatiesystemen: Volkswagen RNS 310 / SEAT Media System 2.0 / Skoda Amundsen (N.B. niet voor Amundsen Plus) .

Additionele omschrijving

Kaartdekking Europa m.u.v. Rusland en Turkije

Voor gedetailleerde informatie met betrekking tot de inhoud van deze SD kaart, raadpleeg de bijlage "technische omschrijving".

NB bij gebruikmaking van deze Europa SD kaart is het niet meer mogelijk om muziek vanaf een SD kaart te beluisteren (m.a.w. de kaartdata kan vanwege een kopieerbeveiliging niet naar een SD kaart met grotere capaciteit worden overgezet, zodat er ruimte over is voor muziek op de SD kaart). Voor wie graag muziek beluistert vanaf een SD kaart, is de Benelux CD-rom 2012 een alternatief. Deze zal voorlopig nog leverbaar blijven (artnr 3C8051884BA)

Sk_Hans

Forumguru
@sk_hans, je kunt in je maxi-dot aangeven op welke manier de telefoon gekoppeld moet worden (met HFP of via RSAP). Staat in je instructieboekje op pagina 121 :wink:
https://mediaportal.skoda-auto.com/...ia/05-2012/Manual/A5_Octavia_OwnersManual.pdf
Dank je voor de info. Vreemd genoeg was de koppeling dus veranderd zonder iets aan telefoon of Amundsen gedaan te hebben. Dat duurde enkele dagen. Daarna werkte alles plotseling weer als voorheen. Sommige dingen moet je misschien niet proberen te snappen. :rolleyes:

Dennis Nijholt

Forumguru
grinnik Pendragon....de dealers zeggen nog wel meer....maar ik durf te wedden dat de software op en grotere SD kaart te zetten is inclusief die zgn beveiliging...

Pendragon

Donateur
Ik hoop het. Het lijkt erop dat via encryptie het hardware id van de de kaart erin zit. Ik weet dit omdat ik dit inmiddels geprobeerd heb (kopiëren naar een andere de kaart)

Bakkertje

Forumguru
@Dennis en @pendragon ik kan jullie teleurstellen, het is voor alsnog nog altijd niet mogelijk om iets anders te doen dan installeren vanaf een originele SD kaart. Er is een forum waar men zoveel mogelijk functionaliteit uit de diverse systemen weet te halen (ook POI's bijvoorbeeld), maar de RNS315 (en inmiddels ook de RNS310) bieden maar weinig verborgen toegang. Voor een link kun je google-en en dan kom je er vanzelf achter dat er al heel veel creatieve ideeën zijn geweest..

Dennis Nijholt

Forumguru
het gaat niet om de navigatiesystemen zelf Bakkertje maar om de kaartensoftware en die zijn niet zo goed te beveiligen, mede omdat als iemand zo' n officieel kaartje koopt het in elke RNS310 of RNS315 moet doen. Dus kunnen ze de beveiliging niet zoals sommige "maatsoftware" encrypten via de hardware, die software is niet te kraken (wel te kraken maar dat zou duurder worden dan de orginele).

Bakkertje

Forumguru
@Dennis, Dat had ik al wel begrepen dat het niet om het apparaat zelf gaat. Ik heb getracht het cryptisch te omschrijven. Het kaartmateriaal van zowel de Amundsen als de Amundsen+ wordt tegenwoordig geleverd op een SD kaart. Die is dusdanig beveiligd dat die enkel 1x werkt in een apparaat waarin deze geplaatst wordt. Het is nog niemand gelukt om hier een back-up van te maken die terug te zetten is. Ik stuur je wel even een link naar het forum via een PM.

Bakkertje

Forumguru
Je kunt de update natuurlijk gewoon kopen, maar dan koop je alweer een verouderde versie. De dealer adviseerde mij om voor die 200 euro een tomtom met update licentie te kopen.
Dat ga ik overigens niet doen. De Amundsen+ heeft me tot nu toe nog overal naartoe gebracht. Als je echt dagelijks in nieuwbouwwijken zou moeten navigeren dan zou ik eerder een navigatie app op m'n telefoon zetten..

Pendragon

Donateur
@Bakkertje: dat doe ik dus nu ook. Maar vind het gewoon heel slecht dat het zo is. En ik had het ok steeds over kopen, maar wat mij irriteert dat ik dan geen MP3's meer op dezelfde SD kaart kan zetten of dat ik de software/kaarten niet op een grotere SD kaart kan zetten en dan alsnog MP3's erop kan zetten. Verder mis is ik hierbij de mogelijkheid om alleen BeNeLux aan te schaffen. Pon maakt zich hiermee weer behoorlijk belachelijk door dit te accepteren van de leverancier. Je koopt namelijk een product met mogelijkheden en dan ineens veranderen de mogelijkheden omdat de leverancier van het product de manier van werken aanpast. Natuurlijk kan ik V4 blijven gebruiken, maar een navigatie product is alleen maar 100% nuttig wanneer de kaarten ook up to date zijn. De V4 was al niet up to date in 2012 en ook de nieuwe zal niet zo up to date zijn als bijvoorbeeld bij TomTom. En ik wil gewoon geen los systeem in m'n auto.

Borrie1973

Actief lid
Heb afgelopen zaterdag toch de laatste update voor mijn navigatiesoftware van de amundsen+ gekocht. Deze zouden van de derde maand van dit jaar zijn. De hoeslabel verteld mij dat het om een V4 gaat van west europa. Na het installeren van de kaart zie ik bij de versienr 50 staan en ergens anders de V4. Vanuitgaande dat er toch een hoop bijgewerkt is qua wegen, kom ik er achter dat de straat voor mijn deur langs het spoor die al sinds het voorjaar 2010(mogelijk al eerder) nog steeds niet geheel op mijn kaart staat en dus niet meegenomen wordt in de routeberekening. Ook andere wegen zie ik nog niet terug. Dit vind ik best bizaar !!
Heb aansluitend de dealer gebeld en die was het met me eens dat dit niet moet kunnen en gaat van de week mij terugbellen voor eventueel een oplossing! Ik ben benieuwd. Mijn tomtom950 waarbij ik de kaarten al een tijd niet van vernieuwd heb, bevat zelf die wegen!!

Borrie1973

Actief lid
Heb de v4 laten bestellen bij de dealer, volgens mij is de v5 alleen nog voor de normale amundsen. Heb inderdaad wel een sdkArt binnengekregen

Even een vraagje, ik heb de Admundsen+ en een Sinds vrijdag een Iphone 5. Hiervoor had ik een Blackberry en ging het afspelen van muziek prima. Nu et de Iphone lukt dat niet goed, heeft er iemand tips?

Borrie1973

Actief lid
Mijn iphone 5 draait prima af maar eigenlijk gebruik ik dit niet. Heb mijn mp3 muziek op een sdkaartje staan en die in mijn radio zitten

Bovenaan Onderaan