Amundsen Het grote Amundsen-topic

Pendragon

Donateur
Antwoord gekregen van Skoda Nederland via Facebook. Duidelijk verhaal:

Beste André, Wij hebben navraag gedaan bij de producent van de SD kaart. De huidige 8GB SD kaart Europa V5 (artikelnummer TPC113FXEUR) blijkt 3 GB vrije ruimte te hebben, echter, de SD kaart heeft helaas een schrijfbeveiliging, waardoor deze 3 GB inderdaad niet gebruikt kan worden voor muziek. Naar aanleiding van feedback van klanten gaat TeleAtlas de SD kaart voortaan leveren zonder schrijfbeveiliging, zodat er 3 GB ruimte beschikbaar is voor MP3 muziek.
Daarbij dient de gebruiker wel op te letten dat de navigatie-data niet te overschreven wordt, maar je computer waarschuwt, wanneer je dit dreigt te doen. Het artikelnummer van de 8GB SD kaart Europa V5 zonder schrijfbeveiliging is TPC113FXEU. Deze wordt over ca. 2 weken leverbaar

Ter info: Er wordt door TeleAtlas overwogen om de Europa V6 kaart, die naar verwachting eind 2013 leverbaar wordt (ook) op een 16GB SD kaart te gaan leveren, waarschijnlijk wel met een meerprijs.
Ik hoop dat je zo toch enigszins geholpen bent!

Bakkertje

Forumguru
Als er inderdaad een versie komt die leesbaar is in een normale PC wordt het wellicht ook mogelijk om de inhoud zelf te verplaatsen naar bijvoorbeeld een 32 GB SD kaart?
Ik ben benieuwd, voor de 2013 versies van de Amundsen en Columbus is de update gratis te downloaden.

Pendragon

Donateur
@Bakkertje: ik denk dat dat niet zo is, omdat net als nu het encrypted op de SD kaart staat, waar ook het unieke ID van de kaart gebruikt wordt. Tot nu to is het nog niemand gelukt om het te kopieren op een grotere of andere SD kaart.

Joske

Forumguru
De SD wordt software'atig geblokkeerd na het updaten waardoor ze onbruikbaar wordt voor een andere wagen.

Michelv.

Forumguru
Maar dan is het toch nog gewoon mogelijk om de data vanaf de SD naar de Amundsen te schrijven zodat je dus een ander SD kaart kunt gebruiken voor muziek?

Ik zie spoken, kan niet natuurlijk

Pendragon

Donateur
@Joske, in de nieuwe versie is het nog anders, namelijk je kunt de data ook niet kopieren naar een andere SD kaart. Je gebruikt namelijk geen CD's meer om die te kopieren naar de SD via de Amundsen, maar je koopt een SD kaart waar heel Europa op staat. Dit kaartje zou dan wel in verschillende auto's te gebruiken zijn, alleen kun je het niet kopieren. De SD kaart is dan ook voor schrijven beveiligd. Volgens het bericht dat ik van Skoda heb gekregen komt hier wel verandering in, maar je kunt dan nog steeds niet de navigatie software kopieren omdat deze alleen werkt op die kaart.

Pendragon

Donateur
@Michelv, jij hebt het dan over de Amundsen+ (RNS315) die flash heeft voor de navigatie, de gewone Amundsen heeft dat niet, die heeft alleen een SD kaart of een CD.

Joske

Forumguru
@Joske, in de nieuwe versie is het nog anders, namelijk je kunt de data ook niet kopieren naar een andere SD kaart. Je gebruikt namelijk geen CD's meer om die te kopieren naar de SD via de Amundsen, maar je koopt een SD kaart waar heel Europa op staat. Dit kaartje zou dan wel in verschillende auto's te gebruiken zijn, alleen kun je het niet kopieren. De SD kaart is dan ook voor schrijven beveiligd. Volgens het bericht dat ik van Skoda heb gekregen komt hier wel verandering in, maar je kunt dan nog steeds niet de navigatie software kopieren omdat deze alleen werkt op die kaart.
Dat wil dus zeggen dat de desbetreffende SD met kaarten constant in het slot moet zitten om te kunnen gebruiken? Dacht dat je de kaarten kon installeren op de interne HD.

Pendragon

Donateur
@Joske: als je een Amundsen+ hebt dan gaat het naar de flash (geen HD), maar de Amundsen zonder + heeft alleen een SD kaart.

Bakkertje

Forumguru
@pendragon, de huidige SD kaarten zijn uberhaupt niet te lezen. De nieuwe variant (volgens jouw eigen info) kun je ook beschrijven met MP3 bestanden in een PC (welliswaar voor maar 3 GB, maar goed). Op basis daarvan is er wellicht meer mogelijk qua decryptie dan met de huidige kaarten.
Daarnaast is het zo dat je de nieuwere systemen kosteloos kunt upgraden. Dus wie weet komt het voor de Amundsen (rns310) en Amundsen+ (rns315) ook nog goed..

Joske

Forumguru
@pendragon, de huidige SD kaarten zijn uberhaupt niet te lezen. De nieuwe variant (volgens jouw eigen info) kun je ook beschrijven met MP3 bestanden in een PC (welliswaar voor maar 3 GB, maar goed). Op basis daarvan is er wellicht meer mogelijk qua decryptie dan met de huidige kaarten.
Daarnaast is het zo dat je de nieuwere systemen kosteloos kunt upgraden. Dus wie weet komt het voor de Amundsen (rns310) en Amundsen+ (rns315) ook nog goed..
Laat ons hopen.. maar vrees er voor.. :(

dimi74

Banned
Ik heb een Amundsen in mij Octavia 2009 en wil daar een actieve woofer op aansluiten.
Kan dit zonder problemen of heb ik hiervoor niet de ingangen op het toestel voor ?

Borrie1973

Actief lid
Zover ik weet zit er geen aparte subwoofer-uitgang op maar zou de subwoofer zodanig aangesloten kunnen worden dat middels faderafregeling meer naar voren in stellen, de woofer ook meer doet. Hoe de garage bij mij precies de bekabeling heeft aangesloten weet ik niet precies, maar het is enigszinds mogelijk en klinkt redelijk!

Den Deze

Nieuw lid
Ik heb sinds mei vorig jaar een Octavia Combi (II) met een Amundsen+.
Tot hier toe heeft alles goed gewerkt, maar toen ik vandaag even iemand wou opbellen dan kwam ik mijn eerste probleem tegen.
Ik ga door mijn telefoonboek, ik duid de persoon aan die ik wil opbellen en dan blijft hij steken op 'verbinden...'.
Een 5-tal seconden later krijg ik de melding 'verbindingsopbouw mislukt'.
Verder werkt alles goed met de telefoon, ik kan ook opgebeld worden en ik kan via het touchscreen opnemen.
Als ik dan via mijn smartphone (galaxy s3) de persoon opbel dan schakelt hij wél over op de carkit :s

Joske

Forumguru
Als het een eenmalig feit is, zou ik vermoeden dat het aan de ontvangst op dat moment lag. Maw zonder handsfree had je ook niet kunnen bellen. Als het altijd is dat je niemand kan bellen met de carkit ligt het mss aan de antenne?

goromo

Nieuw lid
Gisteren hebben we de octavia combi aangeschaft.
Gezien het gestelde budget en een zeer strikte boekhouder (lees: vrouw) was het canton systeem geen optie meer.
Aangezien ik wel een muziek liefhebber ben en bang ben dat het originele geluid niet helemaal aan de wens zal voldoen, zal er naderhand toch nog iets gesleutelt moet worden aan het geluid.
Hoeveel is natuurlijk afhankelijk hoe het originele systeem gaat klinken na aantal weken te zijn ingespeeld.

Wat sowieso zal gebeuren is het aansluiten van een actieve .
Nu is mijn vraag of het amundsen 2013 wel een pre out heeft ?.
Je zou het wel verwachten daar de subwoofer of versterker van het canton systeem ook zijn muziek aangeleverd moet krijgen.
Heeft iemand enig idee hoe het zit met de nieuwe amundsen 2013 ?.

andrehj

Forumguru
Verander je bestelling maar. Achteraf sleutelen gaat je een hoop moeite kosten (in die uren kun je ook geld verdienen), en het wordt al snel duurder dan de af-fabriek optie. Bovendien heeft die Amundsen 90% zeker geen pre out, want de oude Amundsen heeft die ook niet).
Bottom line: Om zelf iets te knutselen wat even goed is als het af-fabriek Canton systeem kost je netto dus meer (bij gelijke kwaliteit) of VEEL meer (bij betere kwaliteit). Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen (en dat is dan ook de reden waarom ik in mijn Superb het Sound System heb besteld). Voor die paar honderd euro extra kan ik het zelf niet beter.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan