Amundsen Het grote Amundsen-topic

Chatslet

Forumguru
Volgens mij was het zo dat de Amundsen de kaarten op de SD versleuteld met zijn eigen unieke code. Je zal de kaarten dus opnieuw moeten installeren.

andrehj

Forumguru
Amundsen+ opstartvolume altijd op 5?

Sinds een tijdje staat bij het aanzetten van mijn auto het geluid (van de Amundsen+) steeds erg zacht, namelijk op 5. Elke rit moet ik dat volume dus omhoog draaien.
In het instellingenmenu heb ik wel de setting gevonden waarin je het opstartvolume kan begrenzen, maar die staat op 9 of 10 of zo, dus dat is het probleem niet.

Weet iemand wat nog meer het probleem zou kunnen zijn?

Vandaag toch iets mafs met de Amundsen+ gehad. Het viel me op dat ik geen toetstoon meer had bij keuze maken via touchscreen. Geen instelling veranderd dus vreemde bedoeling, maargoed...op jacht naar de oorzaak. Als eerste de toetstoon functie nagekeken. (Valt onder beeldscherm instellingen.....erg raar) Deze instelling stond op 'aan' maarja....geen toetstoon.

Viel me ineens op dat mij navigatiepartner ook geen thuis meer gaf, wel mooi in screen navigatie maar de dame was met vakantie.

Toen merkte ik toevallig, doordat ik gebeld werd, dat mijn carkit geen thuis gaf in de zin van, ik werd wel gehoord maar ik hoorde de beller niet.

Audio deed verder normaal, dus mijn conclusie was iniedergeval dat alles wat 'inbrak' op het reguliere geluidssignaal was weg.

Tsja......erg raar....

En toen....toen haalde ik mijn brillenkoker uit mijn dashboardkastje.....en stopte mijn zonnebril erin. Kon even niet velen dat mijn probleem er nog was dus ging verder pielen.....en tadaaaa....ineens was de toetstoon er weer, de carkit deed het weer prima en de dame was weer gearriveerd in de navi. Jeuhhhhh.

Maargoed....oorzaak? Onbekend...totdat ik bedacht...die brillenkoker...die heb ik vandaag in het kastje gedaan...op die plek.
En wat zit er dan in die hoek....de MDI aansluiting met dito kabel. Die wordt door de brillenkoker blijkbaar wat verdrukt bij het sluiten van mijn dashboardkastje en zorgt ergens voor bovenstaande vreemde situatie.

Probleem opgelost....lukt ook niet meer het te veroorzaken....dus scheelt weer een ritje naar de dealert. En mijn dag is weer goed.

andrehj

Forumguru
Bij mij (S2) zit ie op het apparaat zelf. In de middenarmsteun zit de MDI. Ik heb de AUX overigens nog nooit getest, maar kan em wel selecteren met de Media knop.

Rallye

Forumguru
Aanvulling: bij de Swing (en naar ik aanneem dus ook bij de Amundsen) werkt de AUX pas als er niets meer aan de MDI hangt.

lawewing

Forumguru
Ik heb een half jaar geleden een Amundsen+ laten inbouwen in mijn Octavia II uit 2007. Op zich een super systeem. Echter, nu deze navi veel nieuwer is dan mijn auto werkt deze helaas niet samen met de Maxi Dot. Evenmin kan ik de PDC of airco-instellingen op het scherm zien, terwijl dit in theorie wel mogelijk zou moeten zijn. Ik heb begrepen dat dit te maken heeft met de kabelboom, boordnetmodule of iets dergelijks.

Ik had me er eerder eigenlijk bij neergelegd dat dit niet te verhelpen was, maar ik ben toch nog steeds benieuwd of dit wel juist is. En wat zou dat dan kosten?

Michelv.

Forumguru
Ik heb een amundsen uit 2010 in mijn O2 uit 2006 en geen probleem met de Maxidot, ook niets voor hoeven instellen dus raar dat jouw + het niet doet.

Om de airco-instellingen en de PDC in de + te zien moet je meer moeite voor doen, voor de PDC moet je de PDC-module verwisselen met eentje die OPS ondersteunt en dan nog een half ochtendje met een soldeerapparaat in je auto zitten/liggen. Ik heb dit gister gedaan, kost wat moeite maar werkt dan wel.

Om de airco-instellingen in de + te zien moet je het airco-bedieningspaneel vervangen voor eentje van een nieuwer Type(>2009) en dan 3 draadjes omsteken in de stekkers die achterop zitten, heb net zelf een nieuwer paneel besteld om dit voor elkaar te krijgen. En dan nog een nieuw paneel voor om je + en aircopaneel heen.

En het hangt af van je CAN-Gateway of dit alles mogelijk is, anders moet die ook nog vervangen worden.

edit;

ff snel een berekening

OPS-module +/- 50 euro
Aircopaneel +/- 100 euro
Can-Gateway +/- 50 euro
Paneel +/- 50 euro

somebodey

Actief lid
Werkt bij mij gewoon met zowel MDI, SD en aux bezet......kan ze onafhankelijk van elkaar selecteren.

Dan is het goed..
Wou dit gewoon even weten in afwachting van onze RR..

Heb een AUX-kabel liggen, en kan ik dan gewoon de Ipod/Ipad/GSM op afspelen.. Want wij hebben geen MDI aansluiting erbijgenomen. (domme beslissing, maar je moet ergens de grens trekken..)

lawewing

Forumguru
@MichelV: ontzettend bedankt voor je zeer uitvoerige reactie en geschatte prijzen! Nu weet ik tenminste dat het wel mogelijk zou moeten zijn en wat het zou moeten kosten. Ik kan me herinneren dat de jongen bij wie ik geweest ben voor het coderen van wat zaken in VCDS aangaf dat de CAN Gateway waarschijnlijk vervangen moest worden. Hij kon de Amundsen+ ook niet zien in VCDS.
Maar goed, wellicht heb ik het allemaal wel verkeerd begrepen, want ik ben een noob op dit vlak.

Het is dat Bovenkarspel voor mij niet in de buurt ligt, anders was ik graag even bij je langsgekomen om jou een blik er op te laten werpen (als je daartoe natuurlijk ook bereid zou zijn). Ik denk dat ik nu even een afspraak met Antera ga proberen te maken. Die woont iets dichter bij mij in de buurt.

Michelv.

Forumguru
Geen probleem, prijzen zijn ebay prijzen(wel alles nieuw). Is even zoeken maar er voor die prijzen wel te vinden(tjechen).
Je mag altijd langskomen, maar Antera is zeker dichterbij. Als je nog wat weten wilt doe maar een PMetje.

Ik heb de Ambition Business. Bevalt perfect, maar ik vind er zo'n vreemd minpunt in zitten: de filewaarschuwingen. Ik ben gewend, dat als er op de route een file staat een popup-venster verschijnt. De dealer zegt, dat dit niet kan, maar dat de stem voor de file waarschuwt. Maar die heb ik uitgeschakeld, want in de stad werd ik daar echt gek van. Dus zit ik steeds maar de verkeersinformatie te verversen en als de weg, die ik moet berijden, niet in het eerste schermpje staat, zit ik dus constant aan dat wieltje te draaien. Heeft de dealer nu echt gelijk en is er zo onhandig aan verkeersinformatie te komen?

andrehj

Forumguru
Amundsen+ opstartvolume altijd op 5?

Sinds een tijdje staat bij het aanzetten van mijn auto het geluid (van de Amundsen+) steeds erg zacht, namelijk op 5. Elke rit moet ik dat volume dus omhoog draaien.

Ik snap er niets van, maar bovenstaand probleem heeft zichzelf opgelost. Ik realiseerde me van de week ineens dat de radio nu weer op een normaal volume opstart. Geen idee wat er veranderd is...

Canon-Eye

Forumguru
Het start-volume is vermoedelijk instelbaar (net als bij een gewone Swing of zo) - alleen zou die instelling normaal gesproken niet spontaan zichzelf moeten kunnen veranderen...

Sk_Hans

Forumguru
Sinds afgelopen vrijdag heb ik een probleempje met mijn Amundsen+ en de telefoon (Blackberry 8900). Tot nu toe werkte alles heel prettig. Als ik in de buurt van de auto kwam, werd de telefoon herkend en gekoppeld en kon ik alles doen via de carkit. Zelfs voor laten lezen van SMS berichten. De telefoon zelf was dan niet meer bruikbaar, maar dat is natuurlijk geen probleem.

Sinds vrijdag heb ik steeds problemen dat de telefoon soms niet herkent wordt. Ik heb de telefoon al "verwijderd" en opnieuw aangemeld. Dat werkt, maar ik krijg geen toegang tot de simkaart meer. Daardoor kan ik wel bellen/gebeld worden en wordt ook de lijst met telefoonnummers in de carkit gezet. Wat ik uit de handleidingen begrijp, werkt de carkit nu "handsfree". Maar met toegang tot de simkaart (zoals ik altijd had) kan de carkit de telefoon volledig overnemen. Iemand een idee hoe ik dat weer ingesteld krijg? Op mijn Blackberry kan ik ook nergens een optie vinden om dit in te stellen.

Pendragon

Donateur
Heeft iemand al V5 voor de Amundsen gekocht? Ik las dat dit op een 8GB SD kaart staat, maar daar ben ik persoonlijk niet echt blij mee, want ik heb nu een 16GB SD kaart waar ik dan ook de muziek op zet. De navigatie komt er dan op met de CD's. Als dit niet meer gaat met nieuwe versies lijkt me dat erg onhandig. Of is er nog steeds een mogelijkheid met CD's? Ik erger me namelijk steeds meer aan V4 waar de kaarten toch behoorlijk oud van zijn en zeker niet van 2012, want ik ben nu al zoveel wegen tegen gekomen die er niet op stonden en die er in 2011 al lagen.....

Bovenaan Onderaan