Het grote auto-wassen topic

Altos

Banned
Thanx @peterrapid !
Ik heb hem voor de eerste keer gepolijst met Scholl S30+ wat me goed beviel, daarna ontvet met Gyeon Prep en hoppa, de PNS erop en voila! Hij glanst je weer tegemoet!
Nu eens afwachten wat de standtijd is.

Rob

Forumguru
@Altos , Ben van plan om de pns ook te gaan proberen (of de Q2 wetcoat). Kan ik gewoon wassen met m'n Meguiars Gold Class Carwash (dus niet wash 'n wax) en daarna pns (of Q2 wetcoat) of is er extra voorbereiding (ontvetten na de shampoo) nodig?

peterrapid

Forumguru
@Rob als je de Wetcoat gaat proberen ben je best af met een shampoo zonder wax. Ik zou persoonlijk eerst wassen met een simpele shampoo met een klein dopje APC in en kleien om alle wax-resten eraf te krijgen want de wetcoat is een hydrofobe coating die niet goed met wax samengaat. Daarna gewoon vernevelen op ieder carroserie-deel en de HD spuit erop.

• Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
@Rob als je de Wetcoat gaat proberen ben je best af met een shampoo zonder wax. Ik zou persoonlijk eerst wassen met een simpele shampoo met een klein dopje APC in en kleien om alle wax-resten eraf te krijgen want de wetcoat is een hydrofobe coating die niet goed met wax samengaat. Daarna gewoon vernevelen op ieder carroserie-deel en de HD spuit erop.

Bedoel je met wetcoat de Q2 wetcoat of als verzamelterm voor zowel PNS als Q2 :)

Rob

Forumguru
PNS en Q2 brengen heel makkelijk aan en houden erg lang stand.
Wat is dan de reden om nog voor een wax te kiezen? Oftewel, wie kan het verschil tussen die twee uit de doeken doen?

Altos

Banned
De pns is geen sprayable coating maar smeerbaar, wel geldt daarvoor hetzelfde qua wax, liever niet om de standstijd te verlengen.
De pns is wat "lastiger" aanbrengen dan gyeon wetcoat of andere vergelijkbare spray-on's
Deze moet namelijk gewoon met een pad opgebracht worden en meteen weer uitgepoetst worden, en bij voorkeur 1 paneel per keer omdat de pns anders te lastig wordt qua uitpoetsen...

• Leuk
Waarderingen: Rob

Altos

Banned
@Rob er is geen rede voor wax tenzij je een extremere wetlook wil hebben, de coatings en pns zijn wat meer helder ipv voedend qua kleur als je begrijpt wat ik bedoel.
Wax kan soms de kleur wat boosten, dat doen deze producten niet.
Ook vinden sommige het leuk om de auto om de 2/3 maanden in de wax te zetten na het ontdoen van evt. Lakdefecten zoals swirls, marring van kleien, poets hologrammen of lichte krassen.
Een goed coating zal bij een goede voorbereiding meestal langer blijven zitten dan een wax echter wetcoat en aanverwanten zijn daar niet bij, die zijn wat korter (3 maanden max.?) maar zijn daarintegen zeer gemakkelijk aan te brengen.

peterrapid

Forumguru
Wetcoat van Gyeon @Rob
Voor mij is het grote verschil de glansgraad en diepte het kleur, Carnauba-wax geeft nog altijd die heel specifieke wet-look die volgens mij niet 100% haalbaar is met andere coatings en gewoon de liefde voor wax en het prullen aan je auto :deuk:
Naar bescherming toe heb je een langere standtijd met pns of glascoatings, als je weinig tijd hebt maar graag je auto beschermt en er mooi wil laten uitzien zonder veel zweet dan zijn deze dingen de oplossing.

Wax is oldskool = ik ook :bloos: MAAR in de wintermaanden heb ik geen zin om te waxen dus gebruik ik de Wetcoat

H@RM

Senior Member

Wetcoat is ontwikkeld als een snel onderhoudsmiddel (Boost) voor de Gyeon coatings. Ik zie persoonlijk geen reden om een goede waxlaag te strippen om wetcoat te gebruiken. Eigenlijk alleen als de wetcoat de enige beschermlaag is/word.

Ik had vandaag wat meer tijd en heb een voor mij nieuw goedje aangebracht wat wel wat meer werk is als bovenstaande maar het is wel goedkoop en duurzaam (5/6 maanden) Sonax Polymer Net Shield :

Goed om te zien dat je tevreden bent. Advies geven blijft soms moeilijk omdat iedereen zijn of haar eigen voorkeuren heeft.

PNS werkt ook prima op ongespoten kunststof delen, wielen en glaswerk. Alleen op de vooruit is geen succes

Joske

Forumguru
Gisteren de auto gewassen met wash and wax, eerste de velgen gewassen met turtle shampoo verrijkt met wax. (echt goede shampoo)
Dan de motorkap gekleid (Autoglym) en zachtjes "gepolijst" met gele pad en Monello Finale.
Dan was dit het resultaat:

IMG_5228.JPG

Dan mét de DAP ook de Collinite 845 aangebracht (rode pad) => tip van @Corné de Kluijver :thumbsup: met dit als eindresultaat:

IMG_5231.JPG

Heel tevreden van het resultaat, en qua werktijd viel het ook wel mee, alles samen 3 uur :)

Weerspiegeling motorkap:

IMG_5235.JPG

Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Ik zou willen dat ik ook mijn auto zo zou behandelen maar of ik heb geen tijd of het weer is niet gunstig (en misschien ben ik soms ook te lui) :sleep:

Bovenaan Onderaan