Bijtippen met lakstift bij niet-uni lakken: no go! Ik heb het zelf vaker gedaan in mijn beginjaren van het autorijden. Zo'n lakstift met een kwastje...drama! Erna nog ergere dan voor de actie! En dat heet dan door schade en schande wijs geworden...
.
Je kunt, met heel veel beleid, puntjes 'inleggen' met de lak door met een naald of een tandenstoker een zeer kleine hoeveelheid in te brengen in het putje, en dit in heel dunne laagjes op te vullen. Elk laagje tussendoor voldoende laten drogen (>8h).
Vervolgens de clearcoat, maar dit is waar het vaak mis gaat. Deze kun je er dan iets boven de hoogte van de lak laten uit komen, om vervolgens alles goed te laten drogen.
Indien alles voldoende is uitgehard, kun je met een cleaner de overtollige clearcoat wegslijpen (met beleid) of zelfs wetsanden voor als je echt durft. Dan polish en wax, en dan is het resultaat redelijk.
Reken er wel op dat je dit hele proces gerust een paar dagen kost omdat elk laagje tussendoor goed moet drogen, en dat je dit het best in een droge, schone garage moet doen. Zelf doe ik het nooit meer zelf, omdat ik het gewoon blijf zien. Details zoals dat kunnen me echt gek maken...
Kortom, doe nu maar gewoon die spotrepair, want zelf is een heel karwei en het is eigenlijk een vak apart wil je het echt netjes krijgen.