Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

@Riklijkendijk
Hartelijk dank!
Image kan ik gewoon ergens op internet vinden?
Als ik gewoon stap 1 tm 7 uitvoer zou het moeten werken? Ik hoef verder het kaartmateriaal niet te updaten, hetgene wat erop staat blijft werken? Of moet ik mijn kaarten opnieuw laden na de update?
Het hidden menu wil ik niet op deze manier vrijschakelen, dat wil ik via vag-com/vcds doen. Of is dit een noodzakelijke stap zoals jij die beschrijft?

RikLijkendijk

Nieuw lid
@baartje

Ik zoek dit soort dingen meestal in <gelieve dit niet hier zo te posten; lees ook de forumregels mbt warez etc...>
Bij mij werkte het na uitvoeren van de stappen 1 t/m 7
Ik heb nog geen kaartupdates gedaan, en kan gewoon navigeren. (alleen POI lijken weg.) Ik heb wel mijn telefoon opnieuw moeten koppelen via Bluetooth.
De door mij genoemde methode voor vrijschakelen werkte voor mij, maar is geloof ik redelijk nieuw. De methode vag-com/vcds is de meestgebruikte en bewezen methode.
Omdat mijn auto een leasebak is wil ik niet met de bekabeling klooien, dus voor mij was dit een uitkomst. Maar met de vag-com methode kan natuurlijk nog veel meer.

RikLijkendijk

Nieuw lid
:grin:EUREKA:grin:

Ik heb eindelijk na veel gez...k mijn kaarten kunnen updaten!
DVD drive is erg gevoelig voor zelfgebrand materiaal.
Uiteindelijk de 7.2 maps met alcohol 120 op lage snelheid gebrand (Nero en InfraRecorden lukten niet) en het werkt.

Ik heb nu dus FW 3984 met kaarten 7551! ook mijn POI zijn er weer (inclusief de personal POI (flitspalen en trajecten))

Ben benieuwd hoe het morgenvroeg gaat performen.

NWN

Nieuw lid
Het is bij mij ook gelukt, ik heb ook de fw 3984 en de map 7551. Ik heb eindelijk de poi menus zichtbaar, eerder waren ze door de affabriek geleverde columbus niet zichtbaar. Ik heb geen speciale voorzorgen genomen tijdens het branden, gewoon alles op max speed en heb helemaal geen problemen gehad tijdens het inlezen. De fw upgrade duurt wel een vol uur en af en toe blijft het scherm wel 10 minuten staan zonder dat er iets gebeurd, maar dan springt de "minuten nog te gaan" ineens 10 minuten verder en weet je dat'm verder doet.
Om de kaart te branden wel een DVD DL (dual layer) van 8.5Gb gebruiken, anders geraakt de kaartsoftware er niet op.
Veel geluk en bedankt voor deze die mij geholpen hebben met het verkrijgen van de software:)

vincefra

Actief lid
fw 3984 en de map 7551 is een supper combinatie ... werkt sneller, voice control werkt, poi's zijn eenvoudiger te beheren en werken ... nu wachten op de 8.x kaarten (nieuw kaartmateriaal).
Heb dit al enkele maanden draaiende en ben zeer tevreden ...

Lordje

Actief lid
Ok zelf gevonden, niemand reageerde.
Voice commando´s werken nu, Bluetooth heb ik moeten resetten in de columbus en mijn Iphone en daarna ook weer ok.
Nu volgen nog de 7.2 mappen maar heb geen dubbel layer DVD liggen, ben benieuwd daar de 7.1 mappen verre van correct werken bij mij.

Lordje

Actief lid
Wat de FW3984 betreft, de opstart uit koude positie is wel heel lang.
Je moet even zitten wachten tegen je de sensoren ziet komen.

7,2 mappen nu geinstalleerd en nog afwachten hoe goed ze deze keer werken, slechter dan de 7,1 versie kan wel niet meer hoop ik.

vincefra

Actief lid
opstart uit koud is snel in de laatst actieve functie (versta, als je MDI aan het luisten waart bij afsluiten wagen dan zal bij opstart eerst de MDI opgestart worden ... ) en dat op zich is snel.
Rest is even traag als voordien ...
De sensoren (parkeersignaal) werken perfect zonder radio (op geluid) ... dus radio is maar bijzaak. Eerlijk gezegd, ik kijk nog steeds naar achter (is veiliger want je ziet wat er af komt ... ) samen met geluid ... radio is zelfs overbodig.

tha a

Senior Member
Ik lees hier allemaal verhalen over mensen die zelf hun systeem updaten met "nieuwe software". Is dit niet iets wat ik gewoon bij de dealer kan laten doen? cq hoort dit niet gewoon bij het up 2 date houden van het systeem? ( net zoals er nieuwe software in de auto wordt geladen als er iets nieuws is?)
Of is dit weer iets waar de hoofdprijs voor wordt gevraagd? (zou nl erg graag spraakfunctie in NL willen hebben wat er natuurlijk net niet opzit... (april 2011)

hemi24

Forumguru
wat versta jij onder "nieuwe software"?!?

• Update van het kaartdata;
  • Update van de firmware van het navigatiesysteem;
Voor beide geldt dat de dealer er over het algemeen weinig kennis en kunde heeft of zich domweg van de domme houdt...

RogerS

Forumguru
cq hoort dit niet gewoon bij het up 2 date houden van het systeem? ( net zoals er nieuwe software in de auto wordt geladen als er iets nieuws is?)
Volgens mij wordt de software van diverse onderdelen, zoals motormanagement, dsg, CAN-bus besturingsunit etc, opgewaardeerd als dat door de fabriek wordt voorgeschreven, dit ivm een mogelijk probleem, of als de klant problemen heeft met een onderdeel. Als er geen problemen zijn zal men heus niet de besturingssoftware gaan opwaarderen. "If it works don't fix it".

Ik begrijp heel goed dat dealers huiverig ervoor zijn om zomaar de besturingssoftware van een Columbus op te waarderen. Dit ivm het risico dat er door de opwaardering mogelijk problemen kunnen ontstaan. Indien men dit risico in de prijs moet meenemen dan wordt het veel te duur.

Geje

Nieuw lid
Hoi, Ik kan van iemand kaart versie 7.2 krijgen het is alleen en VW dvd. Weet iemand of deze ook zonder problemen op de columbus is te installeren?
Ik hoor het graag, alvast bedankt voor het antwoord. Groeten G-J

ppaddo

Lid
Die zou inderdaad hetzelfde moeten zijn. Moet je wel even opletten of die dvd voor de RNS510 is. Dat is de VW broer van de Columbus

Geen probleem, je hebt wel een Dual Layer DVD nodig als je de DVD zelf brand.
Wel is het zo dat je een 3xxx firmware moet hebben

mlaven

Lid
Ik wil iedereen erop attenderen dat West Europa versie 8 sinds gisteren uit is! (CD_7672). Hij wordt 'as we speak' naar mijn columbus harddisk gekopieerd!

En ja... ook hier heb je een Dual Layer DVD nodig! ISO is 4,75 GB groot...

RogerS

Forumguru
@mlaven: bedankt voor de tip. Ben benieuwd of bijvoorbeeld de rondweg bij Den Bosch er nu wel goed op staat...

alki

Nieuw lid
Ik wil iedereen erop attenderen dat West Europa versie 8 sinds gisteren uit is! (CD_7672). Hij wordt 'as we speak' naar mijn columbus harddisk gekopieerd!

En ja... ook hier heb je een Dual Layer DVD nodig! ISO is 4,75 GB groot...

Waar blijft die DVD dan collega? ;)

Heren,

hoe leuk ik het zelf ook vind vergeet niet dat dit illigaal sharen is...
De DVD-s worden ook per stuk verkocht bij je dealer.

Bovenaan Onderaan