Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

nomad

Senior Member
Is een knipoogje naar alle GL/SlowMotion rijders. En hij is blauw en de boel is in motion, dus ik vind het wel toepasselijk. Mijn vorige was een BlackMotion :D

nomad

Senior Member
Top. Straks even het hidden menu weer aanzetten. Is door al het upgraden weer uitgegaan natuurlijk :D

nomad

Senior Member
Probleem opgelost ! De nieuwe Columbussen, waaronder de mijne blijken een 40GB harddisk te hebben in plaats van een 30GB die ik in mijn oude had zitten. Met firmware 38xx wordt een nieuwe partitie indeling aangemaakt in 50% / 25% / 25%. Dus 20 GB ruimte voor muziek op de HDD, 10 GB voor kaarten en 10 GB voor POI's. Ik ben wel van mening dat die 10GB rijkelijk veel is voor POI's maar goed, dat zal wel niet anders kunnen. Ik zal hem morgen eens upgraden naar 3984 en kijken wat de verschillen zijn. Spraaksturing is nu al in het Nederlands en werkt perfect overigens.

Hemi24 bedankt voor de tip. Heb het hidden menu over het hoofd gezien.

NWN

Nieuw lid
Ik heb een vreemd probleempje die zich voordoet op een Columbus geinstalleerd in een Superb die ik net heb ontvangen ( nieuwe software V7 en nieuwe firmware) Als ik in het setup menu van de Columbus ga in Kaart setup en dan op "Kaartdetails kiezen" klik krijg ik een volgend scherm met de melding "Wachten aub...." en daar blijft het bij. Na een heeeeele tijd wordt het setup menu terug vrijgegeven, en dat is het. (zie foto's) Heeft iemand dit al voorgehad?
IMAG0068.jpg
IMAG0069.jpg

hemi24

Forumguru
Doe ons eens een lol: stop de dvd eens in de computer en geef eens een schermprint van de mapstruktuur..? ik verwacht dat één van de volgende mappen mist: EDB of TPD...

NWN

Nieuw lid
Hierbij de printscreen. Kan je mij ook vertellen hoe ik de Colombus unit kan verplichten van de dvd opnieuw in te lezen? Is het gewoon insteken en afwachten?
columbus.jpg

hemi24

Forumguru
@NWN: als je de laatste firmware draait, is je probleem waarschijnlijk dat je de EDB-directory mist, en daar staat nou net de standaard POI's in...

Als je het bestandje cdrom.toc opent met bijvoorbeeld kladblok, kun je zien wat de DVD versie is, aangegeven met CD_xxxx

Kan ook zijn dat je een versie hebt die (nog) niet compatibel is met de FW3xx4

Even op zoek naar de Map V7.2 met label CD_7551...

nomad

Senior Member
Is er hier iemand die het programma setconfig heeft of gebruikt ? Daarmee kun je de partities van de Columbus wijzigen en de grootte aanpassen.

ppaddo

Lid
Volgens mij heeft het beeldscherm van mijn Columbus vanmiddag definitief de geest gegeven. Het systeem viel uit, maar was met een druk op de knop en het volume omhoog weer luisterbaar te krijgen. Alle hardwarematige toetsen werken nog, maar het scherm is nu helemaal zwart. :( Wellicht dat ie morgen weer magisch opleeft, maar ik ben toch blij dat ie a.s. donderdag naar de dealer gaat.

Stel, in het voor mij meest gunstige geval, dat de Columbus vervangen wordt, krijg je dan een D-revisie toestel met Nederlandse taalherkenning/ laatste firmware uit de 3xxx serie? Of is dat weer te optimistisch gedacht?

hemi24

Forumguru
Als je geluk hebt, krijg je een nieuwe versie, maar de kans is groot dat je een refurbished item krijgt, beter bekend als de witte dozen units...

nomad

Senior Member
Ga er maar vanuit dat je een refurbished model krijgt. De nieuwe versies komen alleen af-fabriek. Maar je maakt in een handomdraai van een C en D versie :D

ppaddo

Lid
Ik wacht in spanning af. Zou je anders de juiste cd'tjes/dvd'tjes mee willen naar de Skoda meeting Nomad?

NWN

Nieuw lid
@Hemi
Dit is wat ik kon aflezen: HW-version: H06; SW-version: 3974; Map version HDD: 7333 (idem toc dvd)
Denk dat ik de invoerder ff een mailtje stuur.

hemi24

Forumguru
@NWN, waarschijnlijk is het probleem dat je V7.0 kaarten niet overweg kunnen met de nieuwste software.
Met aan zekerheid aangrensende waarschijnlijkheid is het probleem met de POI's over als je een V7.1 of later laadt...

RikLijkendijk

Nieuw lid
Ook ik heb het probleem dat ik geen POI meer heb!
Ik heb FW3980 zonder problemen geïnstalleerd, maar zowel de "standaard POI" als de Personal lijst is LEEG!!!! @#,.<>!!@!!!!

Ik heb de 7.2 DVD binnengeslurpt in twee smaken, maar op welke manier ik hem ook brand de Columbus herkent hem niet als kaartmateriaal.
Iemand een idee of een PM met link naar werkende versie???

Alvast bedankt iedereen,

Bovenaan Onderaan