Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

ppaddo

Lid
@Hemi, bedankt voor de linkjes.

Nu zie ik op die site dat je van een 9 bits register een 10 bit registermoet maken (en vervolgens komen er twee nullen bij, dat zijn volgens mij dan toch ook twee bits). Moet dit altijd gedaan worden, of alleen bij bepaalde modellen of bepaalde software?. En dat moet natuurlijk weer via VCDS.
Daarnaast neem ik aan dat de laatste kaarten ook wel te vinden zijn op dat forum?

hemi24

Forumguru
Bij mijn O2 van 09-2009 heb ik geen bits aan hoeven passen; waarschijnlijk moet dit bij de pre-facelift modellen van de O2.

Hey hemi, ik weer een keer op het forum :-) lange tijd niet meer hier geweest. Druk druk druk....jij hebt geen bits hoeven aan te passen ? Heb je wel opnieuw moeten coden ? Ik heb nl. geen idee hoe en waar ik dat moet doen ? Heb het 1 keer laten doen bij de dealer, toen aangegeven dat een collega een nieuwe dvd had, maar die smoes kan ik misschien nu niet meer gebruiken :-)

Geje

Nieuw lid
Als je de videoweergave bedoelt: ja, die schakelt uit als je gaat rijden (maar daar kun je wat aan laten doen).

Als de videoweergave op de columbus blokeert, is dan ook de AV uitgang voor de extra schermen geblokeerd? Of blijft deze gewoon spelen zodat de kids achterin wel beeld hebben?

ppaddo

Lid
Hebben jullie dit trouwens wel eens gehad met je Columbus?

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Ik heb dit nog wel vaker gehad en ook nog wel heftiger (totaal bevroren systeem). Ik neem aan dat dit niet valt onder "normale storingen"?

hemi24

Forumguru
@PPaddo: dat is inderdaad verre van normaal, en met deze beelden kun je ook wel aankloppen bij je dealer lijkt mij..!

Wat voor firmware-versie en mapversie draai je? C of D versie van de Columbus?

ppaddo

Lid
Volgens Nomad, waar ik een tijdje terug op visite ben geweest voor een ander probleempje, heb ik een B of C versie qua uiterlijk, maar stond er A versie software op (als ik het allemaal goed begrepen heb). Er staat 7 serie kaartmateriaal op. Kan dat nog van invloed zijn op deze verschijnselen?

hemi24

Forumguru
A-versie software op een B- of C-versie? Even voor de duidelijkheid de letter achter het apparaatnummer (3TO 035 680) geeft NIET de versie weer!!! Maar dat hoef je iemand als Nomad niet te vertellen... :winkie:

Ik zou met de foto's naar de dealer gaan en vragen of ze er wat aan gaan doen, tenzij de Columbus niet via de officiele weg in je auto is geplaatst.
Normaal zijn de verschijnselen op de foto's in elk geval niet, evenals watvoor storing dan ook.

ppaddo

Lid
Hahaha, die Columbus is 100% eerlijk en komt "gewoon" uit de fabriek waar de rest van mijn auto ook in elkaar geschroefd is.
Ik herhaal alleen maar wat Nomad mij verteld heeft. Ik heb er verder de ballen verstand van, dus ik vertrouw er op dat wat hij zegt klopt.

Hij vond het zelf ook al enigszins bijzonder.
Ik zal de plaatjes wel eens laten zien bij de dealer over 2 weken. Dan zal ik hier wel melden wat ze er mee gedaan hebben. Misschien dat het gezeur met mijn bluetooth ook wel hier vandaan komt?

Edit:
Dit zijn overigens de gegevens die ik zo even kan opsommen:

Part nr: 3T0035680A
HW VERSION: H42
SW VERSION 2724
NAVIGATION MAPS 7074

De auto is begin februari van dit jaar afgeleverd. Geen idee of bovengenoemde waarden logisch zijn voor een auto van die datum

ppaddo

Lid
Hmm typisch, Nomad had het over versie 7 kaarten. Ik heb al lopen zoeken, maar kan zo snel niet vinden welk serienummer er bij welke kaartversie hoort. V6.1 is dus de mijne? Lekker up to date dan als V7 al een tijdje beschikbaar is...

hemi24

Forumguru
CD_7074 - V6.1 Western Europe
CD_7333 - V7.0 Western Europe
CD_7419 - V7.1 Western Europe (er zijn ook beta versies in de omloop: CD_7388)
CD_7551 - V7.2 Western Europe

Er gaan geruchten dat eind dit jaar V8 komt waarvan de kaarten ook weer wat beter up-to-date zijn (Q4-2010), dit in tegenstelling tot de bovenstaande V7.x versies die nog de Q4-2009 mapdata hebben.

nomad

Senior Member
Zal me ook eens in de discussie inmengen :D want de nieuwe bolide staat voor de deur en dan "moet" er natuurlijk nog een hoop mee gebeuren. Allereerst heb ik wellicht wat verwarring veroorzaakt bij Patrick. Geen zorgen, je hebt een C versie ! Ik was in de war met de oude codering die mijn Columbus had. Die was nog een 1Z0 gebleven en niet een 3T0. 3T0 035 680A komt overeen met de C versie van de RNS510. Als je 2724 upgrade naar 3804, dan wordt ie netjes een 3T0 035 680B wat dan een D versie is bij VW.

Ik heb dat pad ook bewandeld, echter de upgrade ging prima, maar ik heb nog steeds de oude partitie indeling. (20/10) en die zou bij 3804 dus 15 / 7.5 / 7.5 moeten zijn. Ik heb wel 7551 erop gezet, maar dat veranderd zoals verwacht niks. Hoe kom ik nu aan de nieuwe partitie indeling ? Kan nu nog klooien met het systeem omdat het toch nog leeg is. Ik heb 3974 al klaar liggen, maar volgens mij veranderd die je partitie indeling niet.

Hoe zijn jullie ervaringen ?

Overigens is V8 al gesignaleerd. Zal nog een week of 2 duren en dan kun je hem op de bekende plaatsen wel vinden.

ppaddo

Lid
Hey bedankt voor de verheldering! Ik begon al aan mijzelf te twijfelen of ik het nu echt helemaal verkeerd begrepen had :)

Ben je zeker van de firmware versie, want dit staat tussen de opmerkingen:

HDD re-partitioning does not occur when upgrading to version 3930 and 3970 from 1xxx/2xxx, upgrade from 3800-3910 to use these versions

nomad

Senior Member
Ik heb 3810 nog liggen, maar die is voor de oude Columbussen en de eerst volgende is 3890. Ben 3910 nog nergens tegengekomen.

hemi24

Forumguru
@Nomad: ik denk dat je de 3814 versie moet proberen, daarmee is mijn Columbus van 2 naar 3 partities gegaan.

ppaddo

Lid
En al een beetje succes met 3894?

Overigens zat ik net even op www.navteq.nl Daar hebben ze dus blijkbaar recent de kaarten aangepast. Ik kan in ieder geval mijn eigen straat nu vinden, dus dat geeft wel een beetje hoop voor de V8 kaarten! Laat ze maar komen!

nomad

Senior Member
3894 heeft niets aan de situatie veranderd. Althans, de HDD is niet opnieuw gepartitioneerd. Anders 3974 maar eens proberen. Ik lees overigens berichten dat er geen 30, maar een 40GB harddisk in zou zitten tegenwoordig. Hoe kun je testen of die POI partitie goed werkt ?

Bovenaan Onderaan