Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

MarcoO2

Forumguru
@ Schansm: jouw vraag hoort meer in dit topic thuis, daar zul je ook eerder een antwoord krijgen.

Welkom op het forum trouwens, mocht je zin hebben om je voor te stellen dan wordt dat zeer gewaardeerd en kan dat in dit topic.

ppaddo

Lid
@schansM.. Op zich, als je goed verzekerd ben natuurlijk, zou het wat mij betreft helemaal niet zo erg zijn als ze je Columbus langdurig lenen... Kan je er een beter alternatief in laten zetten

Eppiegrande

Actief lid
Na diefstal hebben wij gelijk een Navilock laten plaatsen. Prijs 220 euro. Nu 4 zwarte paddestoelen in dashbord en een stalen plaat erover heen. Is natuurlijk niet 100%, maar nu zal het geen 30 seconden duren om het te stelen en hoop dat dit de drempel voor Klauwgraag en Co. ernstig verhoogd.

Darkside

Forumguru
Ik wil er wel duidelijk bij zeggen dat je dit best NIET doet als je niet goed waar je met bezig hebt:

Bijvb:
  • Update van oudere units naar deze firmware zal fout lopen
  • Als je nu de 7.0 maps hebt en je wil 7.1 moet een firmware upgrade doen die de nodige partities aanmaakt (en dat doen ze niet allemaal)
  • de colombus is ERG gevoelig aan foute DVDs.

een vooral dit laatste maakt dat sommige units naar de vaantjes zijn.

Opletten dus, en beter laten doen door een vakman die weet waar hij met bezig is (en dus niet jou grarage ;) )

Dat is dus eigenlijk de reden dat ik een beetje huiverig ben om te updaten.
Wil graag nederlandse stem besturing (had begrepen dat die er tegenwoordig in zit).
Maar wil niet mijn systeem naar de K....e brengen.
In mijn vorige auto update ik ook altijd mijn navi. Maar die zij op 1x ook doe het maar zelf. En heb geen zin om een rekening van de lease maatschappij te krijgen.
Maar af en toe lonkt het toch wel. Maar door de vele firmwares en beta's en 'onveilige'c cd's laat ik het voorlopig maar even zitten.

Dat is dus eigenlijk de reden dat ik een beetje huiverig ben om te updaten.
Wil graag nederlandse stem besturing (had begrepen dat die er tegenwoordig in zit).
Maar wil niet mijn systeem naar de K....e brengen.
In mijn vorige auto update ik ook altijd mijn navi. Maar die zij op 1x ook doe het maar zelf. En heb geen zin om een rekening van de lease maatschappij te krijgen.
Maar af en toe lonkt het toch wel. Maar door de vele firmwares en beta's en 'onveilige'c cd's laat ik het voorlopig maar even zitten.

Vraag het aan de garage, mijn dealer vraagt er 50 euro voor.
Andere heb ik al gehoord dat het gratis is bij het onderhoud en nog andere hebben geen idee waar je het over hebt.

Maar het is toch het proberen waard ? niet ?

Darkside

Forumguru
Dat is het de dealer heeft dus geen idee over hoe wat. Tenminste hij geeft mij niet dat vertrouwen.
Ze krijgen niet eens de corner lights goed functionerend.
Misschien maar eens naar een andere dealer gaan.

vincefra

Actief lid
@darkside ...
firmware updaten is altijd eigen risico ... of je dient het door de garage te laten doen. Een garage dat het risico kent zal er geld voor vragen en dit niet zomaar doen.
Als je zelf update wilt doen, koop merk CD's (voor firmware voldoende) en traag branden met een ondersteunde snelheid (ondersteund door CD en de brander). Doe ook altijd een controle van de CD door de cd-brander software ... en zet "burnproof" of andere (merkgebonden) functies aan bij het branden van de CD zodat er minder risico is voor fouten. In principe werkt het dan altijd.
Laatste, firmware update vraagt geduld (1 uur) en laat je best zijn gang doen ...
Valideer compatibiliteit van een firmware met de hardware versie die je hebt ... google kan je heel ver helpen ...
Laatst - is eigen risico en dus een gok van 1500 euro ... nu als er 100 updates gedaan worden met een beetje verstand (zie wat ik hierboven schrijf om risico minimaal te houden) dan lukt 99% van de updates ...
Als je het risico niet wilt nemen, laat de garage het doen (of zoek een garage die het wilt doen) al dan niet tegen betaling (aan 50 € een koopje denk ik).

Nu, de laatste firmware heeft inderdaad nederlands spraakherkenning en dat wekrt heel goed. Vooral nuttig voor bvb. roete navigatie of telefoon selecteren uit de contactenlijst ... veel sneller dan intippen en vooral veiliger ...

vincefra

Actief lid
@darkside ...
aanvullend ... laatste firmwares vernietigen de bestaande data went waarschijnlijk herformatering van HDD nodig in de columbus ... (van 2 partities - kaarten en muziek - naar 3 partities - extra voor POI's)
aanvullend ... eigen POI inladen gaat veel gemakkelijker, via SD kaart ... heel veel besproken op deze en andere sites. Heb zelf bvb. alle tankstations van het merk van mijn bedrijfskaart ingeladen met logo van dat merk ... handig. Net als flitspalen ... handig (en gezien via SD kaart, eenvoudig up to date te houden).
POI kan je aanmaken via http://www.volkswagen.de/de/navigation/poi-listen-sammlung.html of via POIinspector software ... (eerste is gratis - tweede is betalend)

Eppiegrande

Actief lid
Is voor de spraakherkennig een omleiding nodig(microfoondraad columbus bluetooth), of werkt dit zo na activatie met VCDS?

vincefra

Actief lid
@eppiegrande
dat klopt ... de microfoon moet aan de columbus geschakeld zijn ... maar dat hangt af van waneer je auto dateerd of dit al dan niet al is. als je wagen al in het engels spraakherkenning heeft, dan is alles in orde. De laatste firmwares bieden extra talen aan, waaronder nederlands.

Darkside

Forumguru
@ vincefera

opzich staat er geen data (op het kaart materiaal na) op de Columbus. MP'3 staan op een externe HD.
Laatste vraag. Als ik de firmware update naar de laatste versie.
Kan ik dan nog de kaarten versie 6 installeren (die ik nu heb).
Ik hoef niet perse de meest up to date versie van het kaart materiaal.
Gaat mij voornamelijk om de spraak besturing.

ps tnx voor de antwoorden.,

ppaddo

Lid
Ik ben vorige week bij Nomad langs geweest om mijn auto eens door te lichten. Mijn Columbus bevroor vlak voordat ik bij hem was compleet. Ik had nog een paar dikke strepen op het beeld en dat was het. De complete Columbus reageerde niet meer, maar de navgatie aanwijzingen gingen wel door op de Maxi Dot. Na verloop van tijd kwam er ineens weer leven in mijn Columbus, nadat contact aan en uit en resetten enz aanvankelijk geen zin had.
Terug naar huis had ik nog met enige regelmaat last van knipperend beeld, maar hoe dichter ik bij huis kwam, hoe minder dit werd.

Hebben andere Columbus bezitters hier ook wel eens last van gehad?

hemi24

Forumguru
In de 2 jaar dat ik nu in het bezit ben van een Columbus, heeft deze mij 3 keer in de steek gelaten, door te bevriezen of te blijven hangen. 2 keer kwam 'ie vanzelf weer tot leven, en 1 keer heb ik gereset d.m.v. beide pijltoetsen en knopje rechtsboven.

Op zich niet slecht: 1x per 40.000 km; de gemiddelde computer crasht vaker... ;)

@PPaddo: Welke firmware heb jij op je Columbus?!?

ppaddo

Lid
Wat ik van Nomad begreep heb ik qua uiterlijk een B of C versie van de Columbus, maar qua software een A. Dat zal dus wel verouderd zijn. Ik zal straks even kijken of ik het versienummer kan vinden. (Hidden menu is nu namelijk wel unlocked :rockon:)
Hij gaf ook aan dat ik wel een upgrade kan doen zodat e.e.a. nederlandstalig wordt (o.a. spraakherkenning). Dat zou ik best willen. Blijkbaar zoek ik niet goed, want op het grote www. kan ik er niet echt veel over vinden.

Overigens rij jij 60.000 km per jaar? Heftig!

Geje

Nieuw lid
Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen met een installatie handleiding van de columbus? Het gaat mij met name om de aansluitingen die op het toestel zitten e.d.
Weet iemand ook welke firmware de laatste versie is, bij mijn dealer kunnen ze deze vraag niet beantwoorden en PON verwijst mij naar de dealer.

Mijn hidden menu is namelijk ook locked en de dealer geeft aan dit niet te kunnen (willen) veranderen, klopt dit?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Geje

hemi24

Forumguru
@Ppaddo en @Geje: misschien moet je eens kijken op de volgende site: http://www.my-gti.com/3093/volkswagen-rns-510-firmware-upgrade-to-version-3810-3814-3816-3818

De versie 3814 voor oudere modellen (A,B of C) heb ik momenteel ook draaien op mijn B-versie van week31/2009.

Voor de aansluitingen op de Columbus: http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments

Hidden menu is vrij eenvoudig vrij te schakelen door een willekeurige member hier op het forum die in het bezit is van Vagcom...

Geje

Nieuw lid
@Ppaddo en @Geje: misschien moet je eens kijken op de volgende site: http://www.my-gti.com/3093/volkswagen-rns-510-firmware-upgrade-to-version-3810-3814-3816-3818

De versie 3814 voor oudere modellen (A,B of C) heb ik momenteel ook draaien op mijn B-versie van week31/2009.

Voor de aansluitingen op de Columbus: http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments

Hidden menu is vrij eenvoudig vrij te schakelen door een willekeurige member hier op het forum die in het bezit is van Vagcom...

OK, thx. Weet verder iemand of de AV uit ook blokkeert boven de 5km per uur bij de dealer wisten ze dat nl. ook niet

MarcoO2

Forumguru
Als je de videoweergave bedoelt: ja, die schakelt uit als je gaat rijden (maar daar kun je wat aan laten doen).

Bovenaan Onderaan