Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

RogerS

Forumguru
@Superb-MH: De nieuwste kaart DVD (7.1) is ook nog steeds gebaseerd op het kaartinformatie daterend van Q4 2009!. Als ik de kaart releases bekijk komt er in het najaar versie 8.0 uit die dan gebaseerd zal zijn op kaartinformatie van Q4 2010.... Tja het is jammer de VAG (PON is hierbij m.i. ook maar volgend..) daar niet meer in investeert om met meer recentere kaartinformatie te werken.

Rallye

Forumguru
Zo'n Columbus is dus erg mooi, maar met zulke kaarten....... Mijn TomTom geeft met de nieuwste kaarten (€35 voor anderhalf jaar) in Nederland zelfs wijzigingen weer die er nog niet zijn, zoals een rotonde tussen Aalten en Varsseveld op de N318.

Op vakantie in Frankrijk missen er nog wel een aantal rotondes trouwens en is ook de maximumsnelheid niet altijd accuraat (bijvoorbeeld de A4 vanaf Nancy is 110, maar de TomTom zegt 130).

RogerS

Forumguru
Het bestand CDROM.TOC in de root directory staat van wanneer het kaart materiaal is en van wanneer de TMC informatie is.

tha a

Senior Member
Zo, as dinsdag komt de NaviLock voor de columbus er eindelijk in! Ben benieuwd of het op langere termijn iets uithaalt maar het is iig goed voor mijn nachtrust!

ppaddo

Lid
Heb ik het overigens nu goed gezien dat het RNS310 systeem (weet even niet meer hoe die bij Skoda heet) WEL gebruik maakt van de TeleAtlas kaarten?
Die kaarten herkennen wel mijn woonwijk, terwijl NavTeq nog steeds mijn complete woonwijk afdoet als een onbebouwd weiland. :mad:. Zelfs de site van navteq zelf geeft het gebied nog steeds aan als onbebouwd! grr! Op die manier is een kaartupdate kopen wel redelijk onzinnig.

Eppiegrande

Actief lid
Nieuwe RNS gekregen na inbraak, alleen heb nu VW opstart scherm en kleuren??? HW03 SW 2720, dus een VW RNS, is dit vreemd of moet ik gewoon wennen aan de VW kleuren. Gaat dit een probleem geven als ik naar FW 38. wil? wordt dit dan38.0 of 38.4?

2 dingen werken niet heb ik ontdekt: snel vooruit of achteruit spoelen, en op het MFD geen beeld van de RNS (dus geen navigatie pijl, RDS info, MP3 tag info etc)
Wel voicecontrol aan, maar hoort de opdrachten niet (draadje van microfoon aan RNS?)

Zijn er al mensen met ervaring?

Wel ook een Navilock erop, zo lelijk als de nacht, maar hoop dat het dievengilde een blokje om gaat

Markboefje

Nieuw lid
Een vraag van mijn kant die niet geheel aansluit op de laatste berichten, maar denk wel het juiste topic om te stellen.

Heb sinds kort de DVD-vrijgave werkend. Getest tijdens het rijden met een originele DVD en Nederlands gesproken. Werkt allemaal prima.
Alleen nou wil het geval, dat wanneer ik de auto heb uitgeschakeld, ik na bv een half uur weer instap en de DVD weer wil kijken, dat de film verder gaat in het Engels, met Nederlandse ondertiteling!?

Geprobeerd om dan de audio weer aan te passen naar Nederlands, maar dan begint de film weer helemaal opnieuw!? :mad:

Iemand een tip??

Thnx.

Fabia II Sport

Actief lid
Ik den PON niet de gene is welk het kaart materiaal bepaald, Skoda koopt denk ik oud kaart materiaal voor weinig in.
Waarom zijn er andere automerken wel met up to date kaart materiaal, vanaf de zelfde kaarten boer ?

WillemJan

Forumguru
Allen,

En daarom zijn er ook personen die BMW kaartmateriaal ombouwen voor de Columbus. En dat gaat perfekt. Aangezien dit officieel niet mag, zal ik hier voor de rest niets over vertellen.

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

Ik den PON niet de gene is welk het kaart materiaal bepaald, Skoda koopt denk ik oud kaart materiaal voor weinig in.
Waarom zijn er andere automerken wel met up to date kaart materiaal, vanaf de zelfde kaarten boer ?

Sorry maar dit is gewoon onzin...

De RNS510 is gemaakt door continetal en de GPS van BMW bijvb ook, echter zijn van beide de kaarten gebaseerd op 2009Q4, dus zelfs een premium merk heeft gewoon dezelfde kaarten als die van Skoda

Precies, en daarom is de Columbus (RNS) DVD software " oude meuk".
Het leuke is dat de fabrikant van de Columbus (i.s.m. met de Navigatiefabrikant), en uiteindelijk ook PON zichzelf in de vingers gaat snijden omdat men straks niet meer bij aanschaf de Columbus laat inbouwen, maar gaat kiezen voor een alternatief systeem. De RNS-systemen worden dus niet meer gekozen door VW-rijders en Skoda-rijders en dan hebben we het einde van de Columbus in zicht.
Zo eenvoudig werkt het bij een nuchter denkende Nederlander. En nou moet ik zeggen dat ik wel heel veel mooiere systemen heb gezien die keurig netjes in een Skoda passen en veel mooier zijn in de navigatie dan de Columbus.
Dus mijn reactie van : PON, doe er eens iets aan, is wel degelijk op zijn plaats.
Helaas zal PON geen invloed hebben op de wereldwijde productie van deze Columbus en de bijhorende Navigatie, want ons landje is te klein voor dit soort commentaar naar de grote mannen.
Toch maar een TomTom of een MiepMiep !!?:winkie:

MarcoO2

Forumguru
En nou moet ik zeggen dat ik wel heel veel mooiere systemen heb gezien die keurig netjes in een Skoda passen en veel mooier zijn in de navigatie dan de Columbus.
Welke systemen heb je nu in gedachten? Op welke punten zijn die beter of mooier?

Wat dachten we van de :
- Pioneer AVIC serie
- Blaupunkt New York serie
- Kenwood DNX serie
- JVC KW serie
- ZENEC

Die laatste (Zenec) heb ik werkend gezien, en dan heeft de Columbus toch echt het nakijken.
De overige modellen zijn voor iedereen verschillend qua smaak.
Persoonlijk zou er bij mij bijvoorbeeld geen Sony in me'n auto komen.
Maar goed, bij veel van bovenstaande systemen kan de Columbus wel inpakken.
Daarnaast heb je kunnen volgend in de media dat TomTom zich steeds meer en meer gaat richten op de ingebouwde (fabriek-af) systemen.
Als TomTom dus een slag maakt met complete inbouwsystemen dan heeft de Columbus zijn beste tijd echt wel gehad.
Persoonlijk denk ik dat dit niet lang meer gaat duren en..... de Columbus is weg uit de Volkswagens en Skoda's.....
Er zit namelijk totaal geen innovatie in dit systeem.
Daarnaast kan je met een Blackberry niet fatsoenlijk mail ontvangen of je telefoon zelf gebruiken omdat de Columbus je gehele Blackberry blokkeert voor gebruik.
Er zijn simpelweg meer minpunten dan pluspunten te noemen bij een Columbus.
Mooi uitziend systeem, maar daar heb je alles mee gezegd.
Ik zou zeggen : loop eens een goede auto hifi winkel binnen en ga maar eens kijken naar andere systemen, dan ben je snel overtuigd. :shocked:

MarcoO2

Forumguru
OK, dat zijn inderdaad de bekende alternatieve systemen. Daarover is al genoeg te vinden op de diverse fora. Zowel bij de Columbus als bij de alternatieven zijn er bosjes mensen die bij het één zweren en helemaal klaar zijn met het ander. Dat jij bij die laatste groep hoort is meer dan duidelijk.

Persoonlijk ben ik erg blij met de Columbus en ervaar ik alleen af en toe het nadeel van de verouderde kaarten. Voor de rest ben ik zeer tevreden en mis ik niks. Wat mij met name aanstaat is het gebruiksgemak van de Columbus. En die opmerking zie je ook in de tests in diverse autobladen en sites heel veel terug.

Enne, tsja, die Blackberry.... koop dan ook een fatsoenlijke telefoon... :winkie:

TL@

Forumguru
Ik vind enkel de Zenec een waardig alternatief, al de rest heeft geen Maxi-dot integratie of geen weergave van parkeersensoren/clim
De Zenec mocht niet van de Leasemaatschappij, dus heb ik een RNS510.

Er zijn maar 2 dingen die mij storen:
-start traag op
-geen playlist op een externe harde schijf mogelijk

Veroudert kaartmateriaal heb ik in België geen last van, in Nederland soms, maar niet zo heel erg.

ppaddo

Lid
Die Zenec ziet er inderdaad wel mooi uit en kaartupdates zijn tenminste nog een beetje te betalen.
Je zou bijna gaan hopen dat ze die Columbus midden in de nacht bij je weg komen halen!

Bovenaan Onderaan