Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

heavy

Actief lid
Met ingang van week 22 worden alle Columbussen af-fabriek voorzien van de kaarten West-Europa en Midden-Europa.
De Amundsen trouwens ook.....
Mijn O2 is afgelopen vrijdag geleverd, zonder DVD.
De navi software is geinstalleerd op de HD, is dit correct of heb ik recht op de DVD ( als ik bovenstaand lees krijg ik de indruk dat de DVD erbij hoort )

hemi24

Forumguru
Je 'kreeg' voorheen al nooit een DVD, maar nu krijg je hem al helemaal niet meer: vanaf week 22 van dit jaar is het kaartmateriaal (af-fabriek) voorgeïnstalleerd.

Een beetje hetzelfde als met computers waar het besturingssysteem is voorgeïnstalleerd: geen schijfjes bijgeleverd.

heavy

Actief lid
Nog even een vraagje, gisteren liep de Navi vast bij het zoeken naar POI.
Er bleef een tekst in beeld staan " even wachten AUB " dit heeft wel heel lang geduurd..
Toen mijn AUB op was heb ik het systeem deels terug gezet naar fabriekswaarden.

Heeft dit te maken met het ontbreken van POI's of zijn er andere problemen ?

Klaasje

Forumguru
Dan is hij de POI's database nog aan het laden.
Dit duurt iets langer dan voorheen.
Wat is lang? Moet niet langer dan een minuut duren. (ligt wel aan grootte van database natuurlijk)

mdeboer

Nieuw lid
Vorige week een beta firmware versie geïnstalleerd op mijn columbus van deze site http://www.skodaforum.eu/files/file/59-rns-510-columbus-beta-firmware/

Nu blijft mijn columbus hangen als ik naar de kaartdetails ga. Er schijnt een derde partitie aangemaakt te zijn voor de poi's maar hoe kan ik die in godsnaam benaderen?

Hoe kan ik verder poi's inladen in mijn columbus. Hij is van half april 2011. Ik kom veel tegen op forums ma ik zie door de bomen het bos niet meer.

vincefra

Actief lid
@mdeboer ... poiinspector (eens googlen) om POI op het systeem te krijgen (ook voor 3de partitie werkt dit).

Nu ja, als je beta software gebruikt moet je all the way gaan ... de firmware en de bijhorende kaarten ...
Nu daar is het probleem ... voor de 3970 vindt je het kaartmeteriaal niet - gewoon omdat die niet beschikbaar is. Dus dat je problemen ervaart is geen verwondering.

Anders, firmware 3810 is een officiele release voor kaartmateriaal 7.1 ... dat is een veiligere combinatie (ook met 3de partitie voor POI's ... )

mdeboer

Nieuw lid
Op wat voor manier kan ik nu terug? Of kan ik het kaartmateriaal los verwijderen en proberen opnieuw te installeren?
Verder werkt namelijk de navigatie super goed, alleen de kaart details daar blijft hij op hanen..................

Vorige week een beta firmware versie geïnstalleerd op mijn columbus van deze site http://www.skodaforum.eu/files/file/59-rns-510-columbus-beta-firmware/

Nu blijft mijn columbus hangen als ik naar de kaartdetails ga. Er schijnt een derde partitie aangemaakt te zijn voor de poi's maar hoe kan ik die in godsnaam benaderen?

Hoe kan ik verder poi's inladen in mijn columbus. Hij is van half april 2011. Ik kom veel tegen op forums ma ik zie door de bomen het bos niet meer.

Kijk ik kan je alleen de raad geven om de volgende keer het of door je dealer te laten doen, of je te laten bijstaan door iemand die al wat meer ervaring heeft.
Het zijn mensen zoals jij die denken een fw upgrade te kunnen doen en achteraf de mist in lopen en 1500 euro mogen betalen voor een nieuwe unit.

Tis maar dat je gewaarschuwed bent...

Auke

Lid
ik heb ook 3970 geen probleem met poi's. je kan gewoon 7.1 er opzetten en dan heb je de poi's weer terug.

groet,

Auke

TL@

Forumguru
Ik heb een Columbus met MDI, gisteren geprobeerd mijn externe harde schijf aan te sluiten. Werkt perfect.
Heb echter een probleem, de playlists willen niet werken. Heb in m3u, pls en wpl formaat geprobeerd. Deze 3 formaten werken perfect vanaf een SD-kaart en vanaf de interne harde schijf.

Iemand enig idee hoe de playlist vanop de externe harde schijf in gang te krijgen?

SkodaSuperb

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb een vraag, ik krijg (waarschijnlijk) een columbus met tv-tuner. Nu weet ik niet hoe dat zit, heb je er een digitaal abonnement voor nodig? zoja, ik heb al digitenne, maar hoe moet ik dat dan doen? Ook vroeg ik me af of je bijvoorbeeld in Frankrijk dan gewoon NL tv + teletekst kan krijgen.
Ook heb ik nog een vraag of je films/tv kan kijken terwijl je aan het rijden bent, is hier niet een (makkelijke) hack voor? Ik zag een hack dat je dan een paar knoppen moest indrukken enz. maar dat je dan niet het volume kan veranderen, weet iemand of er een makkelijke versie van dit bestaat?

Groet,
Joran

Neptukker

Forumguru
Ik ontdekte recent dat wanneer ik middels de Columbus navigatie rij, dat wanneer ik bijvoorbeeld bij een kruising kom c.q. al op de kruising rij, dat het beeld op de Columbus een tiental meters achterloopt t.o.v. van mijn positie. Dus, ik ben al op de kruising, Columbus geeft aan dat ik bijvoorbeeld nog een 10-20 meter er voor zit (ondanks bijvoorbeeld 8-9 satellieten met 3-D fix, dus de meting moet goed zijn). t graag.
Op dit moment is er een grote zonactiviteit waarvan de straling het GPS signaal stoort. Alle GPS systemen hebben daar op dit moment dus last van. Leesvoer o.a via http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1695&Itemid=43

mdeboer

Nieuw lid
Nu FW 3974 draaien met mapversie 7388. Dit draait perfect nu.

Ook koppeling met iPhone werkt allemaal super! Perfect systeem nu, ook lekker snel waar ik me aan de oud FW aan ergerde!

wimoost

Nieuw lid
En ik sluit mij hier volledig bij aan. Mijn superb combi is nu 5 dgn oud en ik heb maandag de FW 3804 erop gezet en de softwarematige vrijschakeling. Daarna 7.1 erop en alles draait perfect. iPhone 3GS koppelt bere-snel.

Fabia II Sport

Actief lid
Columbus en de MDI interface werken ook met een iPad 2, alleen heb je dan z'n onbenullig groot ding in het dashboard liggen.
Je krijgt net als een iPod de zelfde mogelijkheden.
Alleen is het mij nog niet gelukt om hem aan de praat te krijgen via de Bluetooth, maar volgens mij gaat dat niet met een Columbus uit 2010.

Columbus is "ouwe meuk"

Inderdaad klopt het dat de Columbus later laat zien waar je exact bent. Als je de bocht door bent moet het systeem nog de bocht door...
Daarnaast heb ik de allerlaatste route dvd op de harde schijf laten zetten, maar helaas. De Columbus kan nog steeds een zeer groot aantal straten, provinciale wegen(!) niet vinden. In Zeeland ligt al een zeer geruime tijd een nieuwe provinciale weg vanaf Middelburg naar Kamperland. Je zou zeggen dat de navigatie deze weg echt wel zal kennen. Helaas. Ook in Italie heb ik met grote regelmaat bepaalde wegen gemist. Het rare is dat ik enige tijd geleden ben meegereden met een eigenaar van een Audi. Deze navigatie was werkelijk tot in de kleinste details secuur. (Graag nu geen reacties met : moet je een Audi kopen....) Het komt er gewoon op neer dat het een zeer, zeer achterhaald systeem is. Andere merken als Pioneer lopen al vele stappen voorop. En natuurlijk niet te vérgeten de TomTom.....
Ik heb echt het idee dat de navigatie DVD uit de oude afgedankte bakken van de VAG Group komen. Ik weet namelijk dat nieuwe wegen al ruimschoots bekend zijn bij de makers van navigatiesoftware. Als je dan de laatste navigatie DVD van Skoda heb is de conclusie : oude troep.
Ik kan er helaas niets positievers van maken.
Kortom PON : doe er eens wat aan!:722:

remcee

Lid
Ik heb inmmiddels behoorlijk wat gebladerd door het >200 pagina's tellende 3-delige Columbus topic. Ik weet dat mijn vraag daar al ergens beantwoord staat, maar kan het niet meer terugvinden. Daarom toch maar even opnieuw:

Hoe kan ik forceren dat mijn kaarten-DVD op de harde schijf geinstalleerd word? Ik duw de DVD erin, en dan gaat ie vrolijk lezen vanaf de DVD zonder te vragen om te kopiëren.

FW:3974
Huidige maps: v7
Nieuwe maps: v7.1

Please help.

Bovenaan Onderaan