Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

WillemJan

Forumguru
Hoi Danman,

Het is ook geen instelling. Wanneer er een flitser ergens is, dan wordt dat als 'veiligheidsincident' getoond.

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

Danman

Lid
hmmm dan is er toch iets niet goed, heb er al 35K mee gereden maar nog nooit een melding ontvangen, wel genoeg mobiele flitsers voorbij gereden die ook waren aangekondigd op de radio....

iemand anders nog een idee? ik ontvang enkel file info en incidenten als spookrijders.

WillemJan

Forumguru
Hoi Danman,

Ik ontving ze ook maar zelden hoor, slechts een paar keer. Misschien ligt het er aan welke TMC zenders je hebt geselecteerd? Ik kan me zo voorstellen dat 538 die gegevens wel doorstuurt (via TMC) en dat Radio 1 dat weer niet doet. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Danman

Lid
Hoi Willem-Jan,
Ok ik zal dat eens proberen, heb 'm ingesteld op Radio 1, ivm betere file info dan 538, misschien helpt dat.
bedankt voor de tip!
Daan.

WillemJan

Forumguru
Hoi Danman,

Je kunt meerdere TMC stations selecteren. Houd er wel rekening mee dat file-informatie wordt gecombineerd (is me opgevallen): bijvoorbeeld Radio 1 zegt dat er op de A2 file staat van hem 20.0 tot 20.8 en 538 zegt dat er file staat van 20.3 tot 22.0. Dan zal de totale filelengte die zichtbaar is, zijn van 20.0 tot en met 22.0.

Succes... Willem-Jan

hemi24

Forumguru
Hé Willem-Jan, hoe selecteer je meerdere TMC-stations??? Die van mij staat altijd op 'automatisch' en ik kwam er vanochtend achter dat 'ie dan ook bij de grens acuut overschakeld naar de 'sterkste' TMC-zender van het betreffende land.

WillemJan

Forumguru
@Hemi24: het klinkt misschien wat vervelend, maar dat weet ik niet meer. Ik heb al een jaar geen S2 met Columbus meer. Maar ik neem aan dat waneer de TMC instelling op 'automatisch' staat, het wel goed zal zijn.

Groetjes... Willem-Jan

Danman

Lid
ik kan ook inderdaad maar één TMC zender instellen, heb 'm nu 28 april op BNR radio, maar moet nog altijd wachten op de 1e mobiele flitsmelding....
het lijkt vooralsnog niet te melden op mijn columbus.... heb toch zo'n 800km gereden die paar dagen

WillemJan

Forumguru
@Danman: ik blijf het raar vinden. Toen ik de Columbus nog had, had ik wellicht 10 TMC stations ingesteld. I'm puzzled....

MarcoO2

Forumguru
Hm, niet heel veel zie ik:

Verkeersmeldingen weergeven TRAFFIC (TMC)
TMC-verkeersberichten worden gedurende een routebegeleiding, afhankelijk van de instellingen voor de automatische optimalisering van de route bij verkeersstoringen gebruikt.

* Druk op de gebiedskeuzetoets om de actuele verkeersmeldingen in een lijst weer te geven.
* Tik nu op de weergave van een verkeersbericht om deze in een detailbeeld weer te geven.
* In het detailbeeld kan u alle ontvangen verkeersmeldingen ook na elkaar met de pijltoetsen doorbladeren.
Van welke TMC-zender meldingen weergegeven worden, kan u in de instellingen radio vastleggen. Tijdens de routegeleiding worden, afhankelijk van de instellingen, alle TMC-verkeersmeldingen in de buurt van de locatie of alleen van die op de berekende route in de lijst weergegeven. Verkeersproblemen worden in de detailweergave en op de kaart met een overeenkomstig symbool weergegeven. De richting, waarin de verkeersstoring op de kaart ligt, wordt door een pijl in het symbool weergegeven. U kan voor een gemelde verkeersstoring onmiddellijk, ook handmatig, een omleidingroute voor u laten berekenen.

Aanwijzing
* Het apparaat wordt op de achtergrond doorlopend voorzien van TMC-verkeersinfo indien op de actuele locatie een TMC-zender kan worden ontvangen. De beluisterde zender mag niet de TMC-zender zijn.
* TMC-verkeersmeldingen kunnen door het apparaat alleen geëvalueerd en opgeslagen worden, als de navigatiegegevens van het gebied waar op dat moment wordt gereden in het geheugen van het apparaat zijn opgeslagen of via een ingevoerde navigatie DVD kunnen worden opgevraagd.
* De kwaliteit van de dynamische routebegeleiding is afhankelijk van de uitgezonden verkeersberichten. Voor de inhoud ervan is de verkeersredactie van de radiozender verantwoordelijk.
* TMC-verkeersberichten zijn ook nodig voor een dynamische navigatie.
* Bij een ongunstige verkeerssituatie kan het ontwijken van een file op basis van TMC-berichten onder bepaalde omstandigheden geen tijdwinst opleveren als het omleidingstraject ook is overbelast.

Instellingen verkeersradio

Roep het menu Instellingen verkeersmeldingen op door het drukken op de gebiedskeuzetoets en de functietoets.

Favoriete TNC-zender kiezen

Tik op als u altijd automatisch een TMC-zender via het toestel wilt laten kiezen.

Weer te geven meldingen kiezen
Tik op indien u gedurende een route alleen de TMC-verkeersmeldingen wilt vertonen die betrekking hebben op de verkeersmoeilijkheden die op uw route liggen. Tik op dan worden altijd de actuele TMC verkeersmeldingen weergegeven.

Verkeersberichten aan- of uitschakelen
Een vinkje in de checkbox geeft aan dat de functie van de verkeersberichten al is ingeschakeld.

Danman

Lid
@MarcoO2

bedankt, maar ik lijk alle instellingen goed te hebben, ook de TMC zender BNR daar luister ik niet naar, dus daar ligt het niet aan....

Gr, Danman

hemi24

Forumguru
Ik heb geen flauw idee waar Willem-Jan het over heeft, voor zover ik kan zien zijn er maar 2 opties:
  • of je zet TMC op automatisch, waardoor het toestel zelf de sterkste TMC zender "afluisterd";
  • of je zet TMC op je voorkeurszender, zodra deze beschikbaar is gebruikt het toestel de berichten van deze zender;
Het kan zijn dat als je de TMC op automatisch hebt staan deze zo nu en dan wisseld van zender, afhankelijk van locale sterkte. Als je dan de lijst met verkeersberichten oproept, kom je berichten van meerdere zenders tegen.

Danman

Lid
@ Willem Jan, ok, maar daar kan je er maar één instellen zoals Hemi stelt.
Maakt niet uit, staat nu al die tijd op BNR ingesteld, maar wacht nog steeds op m'n eerste 'verkeersincident' met flitsinfo... ach, zal toch maar met m'n tomtom op de HTC icm FlitsNav blijven werken....krijg ik alle meldingen van flitsservice.nl via de telefoon binnen.
groet, Danman

hemi24

Forumguru
Ook ik heb al geen tijden meer "veiligheidsincident" zien opkomen in de lijst met verkeersmeldingen. Tot een half jaar terug kwamen die nog wel eens binnen via de TMC van Radio538 of Veronica...

Danman

Lid
Dat denk ik dan weer niet, want mijn collega's die Volvo rijden met geïntegreerde Navi ontvangt wel alle flitsinfo via TMC.
Ik was van mening dat zo'n mooi apparaat als de Columbus dat ook zou moeten kunnen, maar het lijkt er helaas niet op.
gr. Danman.

MarcoO2

Forumguru
De Columbus kan het absoluut wel (heb ze heel vaak gezien en gehad), alleen de laatste tijd niet meer. Er is niets aan de instellingen in mijn Columbus veranderd. Vandaar mijn conclusie dat het aan de TMC-informatie moet liggen. Hoe de Volvo-systemen werken, weet ik niet (abonnnementje isschien)?

Bovenaan Onderaan