Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

ppx

Donateur
Bovendien heb ik nog een vraag. Mijn iPhone doet zowel dienst als GSM en als iPod.
Ik heb een MDI interface én een BT kit besteld als opties. Als ik nu mijn iPhone via MDI aansluit om hem als iPod aan te spreken op de Columbus, heb ik dan nog de volle GSM functies via BT?

Rallye

Forumguru
Meer over HFP en rSAP kun je hier vinden. Bij HFP gebruik je de zender van de telefoon en bij rSAP die van de carkit.

vincefra

Actief lid
@ RogerS & Klaasje:

MDI is voor afspelen van de liedjes op je iphone ... en het laden van je iphone.
Bij telefoon gaat gewoon de handsfree (BT) gebruikt worden ... en dus de volledige functionaliteit blijft werken. Dat wilt ook zeggen dat je zonder MDI de muziek kan afspelen op de columbus via BT (A2DP audio streaming van iphone naar skoda BT module ... ), en dat werkt zeer goed.

De premium kit ondersteund tegenwoordig zowel HFP alsook rSAP.

BT gaat voor iphone de HFP gebruiken, en ja je contacten komen over op de displays (maxidot en columbus). Noch beter, per contact heb je meerdere nummers die getoont worden (thuis, werk, gsm, ... )

vermits gebruik van HFP, de buitenantenne wordt niet gebruikt. (Dat is nu eigen aan rSAP, maar niet ondersteund door iPhone).

En noch iets, HFP ondersteuning heeft niets met de columbus te maken, maar met de ingebouwde BT kit ... wat los staat van de Columbus (enkel interfacing voor contacten, het muten van de radio en gebruik maken van speakers wordt van de columbus gebruikt).

ppaddo

Lid
Nu ik een maandje met mijn O2 heb gereden ben ik ondertussen ook wat meer wegwijs geworden in de Columbus. Om heel eerlijk te zijn vallen sommige punten mij ronduit tegen. Je zou verwachten bij de TMC optie dat je door de info zou kunnen scrollen met de bedieninging op het stuur. Dit is mij tot op heden niet gelukt.

Ook zou het fijn zijn dat er wat meer info dan alleen zender/nummer op het maxidot display wordt weergegeven.
Bladeren door mappen op de harde schijf, of door de TMC gegevens zorgt er nu voor dat je de aandacht niet op de weg kan houden.

Daarnaast had ik van de week ineens een paar tellen dat een deel van het scherm uit viel. Het is niet opnieuw gebeurd, maar komt dit vaker voor? Ik zal het in ieder geval bij het eerstvolgende bezoek aan de dealer melden. Ik ben benieuwd...

hemi24

Forumguru
Electronica is een ondoorgrondelijk iets, zo ging vandaag tijdens snelheden boven de 150 km/h op de Duitse autobahn mijn lichten niet meer automatisch aan, maar reageerde de lichtsensor wel op een tunnel...

Valt mij wel vaker op dat de facelift O2 op electronica gebied minder stabiel is dan de versie van 2007 die ik hiervoor had...
Mijn Columbus heeft in de afgelopen 90k twee keer een soort van vastloper/reset/freeze laten zien, maar ging vervolgens gewoon weer verder.

Spector

Forumguru
Ben aan het kijken om een Columbus in te laten bouwen in mijn Octavia nog op te leveren Octavia, de dealer heeft het over een Premium Bluetooth voor de verbinding met een mobiele telefoon. Iemand hier ervaring mee?

vincefra

Actief lid
BT kar kit samen met columbus werkt uitstekend ... zowel rSAP als HFP (dus de nieuwere nokia's en rest van de wereld ... )

Helaas geen verbetering. Ik zie alleen maar mijn SIM contacten. Geen laatst gekozen oproepen ed. En geen telefoonboek.
Als ik op de site van mObridge kijk zie ik de i9000 er ook nog niet tussen staan. Ik ben bang dat ze dus niet compatible met elkaar zijn.
Balen want ik had juist van de dealer te horen gekregen dat juist de mObridge het meest compatible zou zijn.

hemi24

Forumguru
Volgens de handleiding van mObridge:

> Some phones do not support automatic connection - for these phones you will need to manually connect tot mObridge using te controls on your phone.

Zou kunnen natuurlijk, maar waar ik aan zit te denken in een andere instelling: Kun je bij de mObridge net als bij de rSAP-carkit die ik heb niet kiezen wel adresboek je wilt gebruiken?
  • SIM;
  • Phone;
  • SIM + Phone;
Misschien moet je bij de BT instellingen op je mobiel nog een toestemming geven tot automatisch verbinden / gegevensoverdracht?!?
Volgens de installatiehandleiding:

Q: My phone paired the first time but will now not pair automatically

A: In some phones you may have to set the BT Gateway as an “authorised” device within the phones menu. Sometimes you may be prompted to do this when you first pair the phone to the BT Gateway, otherwise you will have to do this in the phones Bluetooth menu. Usually you highlight the device called CAR BT and then go to the OPTIONS and then SET DEVICE AS AUTHORISED or something similar. All phones are different.

Vooral dat laatste zinnetje geeft veel hoop! ;)

marreky

Nieuw lid
Even een snelle vraag tussendoor....

Voor het aansluiten van een usb disk aan het columbus systeem middels mdi.
Welke schijven worden ondersteund? 2,5inch formfactor? usb2.0/3.0? usb mini aansluiting?
En tot welke groote wordt ondersteund door het systeem?

Begreep inmiddels wel dat de schijf op FAT32 geformateerd moet worden

Mark

andrehj

Forumguru
Maakt niet uit, maar een zuinige 2.5" is het handigst, want dan hoef je geen externe voeding te regelen. Dan moet je wel zorgen dat de 2.5" harddisk niet meer dan 2.5 Watt (of 500 mA) stroom verbruikt, anders werkt het niet. USB 1.1 / 2.0 / 3.0 werkt allemaal, want die compatibility is geregeld in de USB standaard. De snelheid is trouwens ook helemaal niet interessant bij het afspelen van MP3'tjes.

genemar

Nieuw lid
Iemand een suggestie?... Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een Columbus navigatie met daarnaast een TV vrijschakeling en een AV interface van NAVINC... Op de dag van aflevering werkte deze interface en kon ik zowel voorin als op de schermen in de hoofdsteunen kiezen tussen DVD of Digitenne. Dit alles was te bedienen via de Columbus (qua beeld en met extra afstandbedieningen). Daarna kan ik ineens geen beeld meer bekijken op de columbus en zit mijn vrouw weer zoals bij onze vorige auto achterstevoren in de auto om voor de kids door het menu van de dvd's te bladeren.

Het 2e en nog veel lastiger probleem is dat mijn navigatie bij het selecteren van een reisdoel en het starten van de navigatie wel de route berkent en deze weergeeft op de kaart maar ik krijg nooit een melding dat ik ergens een afslag moet nemen. de kaart blijft altijd op het vooraf ingestelde zoomniveau staan dus als je een complexe flyover passeert dan heb je echt geen idee waar je heen moet. Ook het MaxiDot display geeft alleen maar een kompas richting aan en geen pijl symbolen naar de volgende afslag. Ik heb echt alles al geprobeerd, zelfs het resetten van de fabrieksinstellingen van de columbus.

Tips zijn welkom!

Bovenaan Onderaan