Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Ook ik heb een O2 uit 2007 met achteraf een columbus, type Superb, ingebouwd. PDC kan je echt vergeten, of je moet zelf heel handig zijn en allerlei units vervangen en kabels trekken. Dit vind ik zelf niet de moeite, piepjes werken prima. Wat betreft de radio ontvangst, dit is gemakkelijker op te lossen. Hiervoor moet je een antenne adapter aanschaffen, 2 tientjes: http://www.kufatec.de/shop/popup_image.php/pID/1043/imgID/0, zodat je de ene antenne aansluiting in de andere aansluiting op de columbus kunt aansluiten. Hiermee is het ontvangst dan prima, alleen als je een tunnel inrijdt, dan schakelt de columbus naar de andere antenne ingang, waar dus niets meer inzet en val het signaal weg. Even handmatig van zender wisselen en het signaal is weer terug. Voor mij werkbaar, maar als je continue door tunnels rijd is dat niet zo handig.

Verder zou je met de standaard firmware een probleem moeten hebben als je met je maxidot wil terugschakelen naar je MDF als je aan het navigeren bent. Dat lukt dan niet zonder de columbus eerst uit te zetten. Door het aanpassen van de firmware is dat probleem opgelost.

Kobossen

Nieuw lid
Vandaag de wagen opgehaald bij de dealer. Meteen bij het magazijn navraag gedaan wat ze doen als er achteraf een Columbus geplaatst word, dit kwam zelden voor !! Ze hadden wel de adapter, zit er inmiddels tussen en via de andere uitgang werkt het wel beter.

Ben even naar een goede autoshop gegaan en heb het probleem laten zien. Kreeg meteen goed advies, de verloopjes moeten nog besteld worden maar ze wisten precies wat ik nodig had www.tomacarparts.nl aan verloopjes. Bij de dealer kwam ik uit op ruim 80 euro aan verloopjes en een ruitantenne, terwijl ze bij de autoshop alleen een versterker adviseerde met een verloopje (kosten max. 30,-).

Verbaas me wel dat een Skodadealer dit relatief simpele probleem niet op kan lossen !

remcee

Lid
Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie (en heb echt wel goed de 'zoek' functie gebruikt) ga ik de vraag toch nog even stellen:

Wat is op dit moment de nieuwste firmware versie voor de Columbus en werkt deze versie op alle Columbus- systemen?

Doordat de threads zo enorm lang zijn is het geen doen overal doorheen te spitten en de zoekfunctie is dan ook niet echt handig.
Alvast bedankt in ieder geval!

FrankC

Nieuw lid
Vraagje/ Is er iemand die weet of je op het Colombus systeem de mogelijkheid hebt om een bijkomende externe versterker aan te sluiten en zo ja, hoe dat dan moet ?

ppaddo

Lid
Ik weet niet 100% of mijn vraag hier thuis hoort, maar dat hoor ik dan graag.

Ik heb een 2 weken oude Octavia Business Elegance 1.2 TSI met Columbus en een MDI aansluiting. Gisteren heb ik maar eens het kabeltje gekocht om een usb stick aan te sluiten.

Dit leek hardstikke mooi te werken. Alle muziekbestanden werden prima gevonden, inclusief ID3-tags informatie. Alleen, ik heb geen geluid!

Volgens het boekje zou ik bij instellingen (setup knop?) -> instellingen media (media toets?) instellingen moeten hebben voor 'media-in'. Ik zie hier echter alleen aux-in waar ik e.e.a. kan instellen. Aangezien de benaming in het boekje net anders zijn dan op het systeem vraag ik mij af of met de media-in toets feitelijk de aux-in toets bedoeld wordt. De instellingen heb ik al gewisseld tussen laag, midden en hoog, maar nog steeds geen geluid.

Komt iemand dit probleem bekend voor en is het zelf op te lossen? Anders moet ik weer naar de dealer wat me waarschijnlijk weer vrije tijd gaat kosten.

Daarnaast nog vraag 2. Waar kan ik zien welke versie van de kaarten ik op mijn systeem heb staan? Mijn eigen buurtje, dat nu zo'n 2 jaar oud is, bestaat op de kaarten niet en ook de nieuwe verkeerssituatie rond Eindhoven is nog niet bekend. Dat vind ik wel heel slordig van een systeem van een paar duizend euro. Een TomTommetje van 200 euro doet dat stukken beter!

Edit: Ik zie overigens dat map24.nl/Navteq het wijkje nog steeds niet kent, evenals de gewijzigde situatie rond Eindhoven... Echt heel slecht.

RogerS

Forumguru
Hallo PPaddo,

De versie 7 kaart heeft de randweg correct erop staan. Mogelijk heeft de dealer je er een oudere versie opgezet. Vraag het aan de dealer.

Klaasje

Forumguru
Vandaag een nieuwe Columbus ingebouwd gekregen ; echter versie zonder "microfoontje" en als nieuwste kaarten 7.0

Waar heb jij FQ 3810 en 7,1 vandaan? En de nieuwste columbus heeft toch "microfoontekentje rechtsboven? Hoe herken ik dat?
Hoor graag.

volgens mij is er al FW3810. (zie boevenstaande quote) Maar is dacht ik wel nog beta
7.1 heeft ook 3 partities op de HD ipv 2. partityie 3 is voor je POIs o te slaan

ppaddo

Lid
@RogerS, Dat zou wel een enorme naaistreek zijn. Van het weekend herkende mijn Columbus de omgeving van Eindhoven/A2 echt niet. Aangezien ik dit niet verwachte en zelf ook niet echt op zat te letten zat ik ineens op de N2 in plaats van de A2. Mag je lekker 80 kachelen inplaats van 20 meter naar links 120! Enig idee hoe ik de versie van de kaarten kan zien?

ppx

Donateur
@ppaddo

Als jouw Octavia amper 2 weken oud is, dan zou (volgens mij) er op je Columbus een TMC toets moeten zitten ipv een TRAFFIC toets.
En bovenop je dak zou je een "haaievin" antenne moeten hebben icm een korte, dikke sprietantenne. Ik heb mijn Octavia begin februari besteld en de dealer maakte mij attent op die wijzigingen tov wat er in de brochures stond. De modellen die op dat moment in de showroom stonden hadden idd een TMC toets en de nieuwe dubbele antenne.

edit: wat de DVD met nav info betreft: ik heb begrepen dat dat in Nederland apart te kopen is, terwijl dat in België deel uitmaakt van de bestelling van een Columbus nav systeem.

grtzz

Ppx

ppaddo

Lid
Dat klopt helemaal. Inderdaad de kortere antenne en de TMC knop. Als dat apart gekocht zou moeten worden, dan hadden ze dat wel eens wat duidelijker mogen melden bij de bestelling zeg. Ik ga vrijdag langs bij een dealer (niet mijn eigen, want die had pas de 29e tijd! Hoezo crisis???

hemi24

Forumguru
De versie kun je aflezen op de DVD hoes lijkt mij?!? EVen in het dashboard kastje kijken of in het bergvak onder de passagiersstoel...

Voor het geluid van de MDI, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de artikelnummers zijn van het kabeltje wat je gekocht hebt. Dealer of elders?
Niet alle media-in kabeltjes zijn namelijk gelijk; van Audi zijn er versies van voor media 2009 die niet compatibel zijn, ondanks dat ze wel gewoon passen...

ppx

Donateur
@ppaddo:

Wat ik in feite met mijn laatste post wou zeggen is dat hier in België bij de Columbus steeds de allerlaatste DVD fabriek af wordt geleverd. Dus steeds een combinatie. Mij lijkt het in Nederland perfect mogelijk dat je een spiksplinternieuwe Columbus aan boord hebt (zoals in jouw geval met de TMC toets), maar waarbij je dealer een oudere DVD "die hij nog op het rek heeft liggen" aan je verpatst... Zoals Hemi24 schrijft: check de versie op het hoesje van de DVD.

ppaddo

Lid
Wat RogerS zegt lijkt mij het meest aannemelijk. De verkoper zei al net te nadrukkelijk dat ze de software al op de Columbus hadden gezet. Ik heb gezocht, maar volgens mij heb ik geen DVD meegekregen. Eens even kijken hoe klantgericht mijn dealer is. Het zal wel weer heel normaal zijn in autoland, maar wie verkoopt er nu een navigatiesysteem zonder kaarten? En het dan zeker service vinden dat er (waarschijnlijk) verouderde kaarten op gezet worden... Grrr.

Is er nog een andere manier om je kaartversie af te lezen? Ik las iets over contact aanzetten en dan 15 tot 20 seconden de setup knop indrukken? Krijg je daar de kaartversie ook mee te zien? (en kan je niet onbedoeld de boel slopen?).

Voor wat betreft de MDI kabel, die komt gewoon bij de Skoda dealer vandaan, dus dat zou goed moeten zijn. Typenummer AZO800002

hemi24

Forumguru
@ppaddo : Als het hidden-menu vrijgeschakeld is zou je inderdaad door ca 20sec. de setup knop in het menu kunnen komen waar je de versie af kunt lezen.

Na ca. 5 seconden verschijnt het menu met "AM" en "FM" wat vervolgens over zou moeten gaan in het zogenaamde hidden-menu.
Als het niet verschijnt is het niet vrijgegeven. Slopen kun je hieraan weinig...

Kabel voor MDI zou zonder meer moeten werken, maar goed, nu heb je direct twee redenen om terug te gaan naar de dealer... ;)

ppaddo

Lid
@hemi24.

Helaas, het hidden menu is niet vrijgeschakeld. Ik heb wel het am en fm menu gezien, maar daarna helaas geen ander menu.
Kan de dealer vrij eenvoudig zien welke kaarten er op het systeem geplaatst zijn?

Zo ja, dan vraag ik dat vrijdag ook even als ze naar de MDI aansluiting kijken.

ppx

Donateur
Ik ben van mening dat de originele DVD, waarvan de NAV info werd overgezet op de HDD van jouw Columbus, jouw rechtmatige eigendom (want licentie!) is en niet bij de dealer in de kast hoeft te liggen... En op de verpakking van die DVD staat duidelijk het versienummer vermeld.

Bovenaan Onderaan