Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

hemi24

Forumguru
Ja, zo lus ik er nog wel één: niet betalen maar wel het eigendom van de DVD claimen!!! De dealer kan ook zeggen: "Dat is mijn Columbus, aangezien de data op de HDD afkomstig is van mijn DVD..."

Met VAGCOM kun je de versie zo achterhalen lijkt mij.

ppx

Donateur
@Hemi24

Ik begrijp je reactie, maar mijn post hield even geen rekening met het verschil tussen de Belgische en Nederlandse situatie. Als ik het goed heb worden in Nederland de Columbus en de bijhorende DVD apart verkocht. In België is dat steeds één combine. Vandaar dat ik schreef dat die DVD de licentie is van diegene die de Columbus gebruikt waarop de inhoud van die DVD is gekopieerd. :-)

ppaddo

Lid
Eigenlijk vind ik het wel erg vreemd dat je rond de 2500 euro uit geeft (ik weet niet de exacte prijs, maar in ieder geval veel!) voor een navigatie en dat je dan nog een losse dvd moet kopen met de kaarten er op. Is er iemand waarbij de Columbus is afgeleverd zonder kaarten? Als ze dat bij mij gedaan hadden was ik wel enorm pissig geweest.

Bij de verkoop meldde men dat bluetooth voorbereiding letterlijk de voorbereiding is en dat ik een losse module of extra optie moest nemen om daadwerkelijk met BT verbinding te kunnen maken. Waarom zeggen ze dat bij het navigatiesysteem dan niet?

Lordje

Actief lid
Bij mij is die DVD toch standaard bijgeleverd geweest. Zou me ook vreemd lijken dat je een navigatie systeem koopt en dan daar nog de mappen appart voor zou moeten betalen. Dat is met een Tomtom, IGO8 of andere toch ook niet zo?

Het is zo dat de Columbus wel connectie kan maken zonder extra BT module maar dit is niet compatibel met alle merken GSM.
Hiervoor nam ik deze extra module en het werkt prima, mensen zijn soms verwonderd dat ik bel uit de auto, ze horen daar niets van.

ppaddo

Lid
Ik ben zojuist even bij de Skoda-dealer "om de hoek" geweest. Het ligt niet aan mijn mdi-kabel of de usb-stick, want die werkte perfect in een ander voertuig. Ik heb dus vervolgens maar een afspraak gemaakt bij de dealer waar de auto vandaan komt om er eens wat dieper naar te laten kijken. Helaas kan dit pas 7 april. Grr wat nu economische crisis?! Hierdoor heeft men ook niet naar de navigatekaarten kunnen kijken. Gelukkig blijk ik goede connecties te hebben die mij wel aan zo'n dvd'tje kunnen helpen. Dan zien we snel genoeg of dit de meest up-to-date versie is.

Zit er in de software/kaarten nog verschil tussen de VW RNS 510 en het Skoda Columbus systeem (of de derivaten van Audi of Seat) of is dit gewoon dezelfde dvd?

Bij mij geen DVD meegeleverd en ook niet geinstalleerd.
Kon er blijkbaar niet af bij een BL Ambition met opties ...

hemi24

Forumguru
DVD voor de RNS510 en de Columbus kun je gewoon uitwisselen tussen hetzelfde type apparaat in een Seat, Skoda of Volkswagen..!

Lordje

Actief lid
@ PPaddo : zoals hemi zegt is de VW dvd idem als die van de Columbus (indien RNS510 tov Columbus). Waar ik een notie wilde geven is bij Audi, daar zit een ander systeem in werkt op de betere mappen van Tele Atlas.

ppaddo

Lid
@Lordje en Hemi24, Tsja, verschil moet er zijn met de mindere broeders van het VAG concern he? ;) In ieder geval handig om te weten dat die RNS510 en Columbus dvd's onderling uitwisselbaar zijn. Dan gaat dat sowieso een keer goed komen bij mij. Bedankt voor de info! Ik zal jullie op de hoogte houden wat er nu aan de hand is met mijn Columbus.

Spector

Forumguru
Lastige materie zo'n Columbus systeem, zeker met zoveel topics en posts. Ik heb er tot nu toe voor gekozen om nog geen Columbus in te laten bouwen, zou dit eigenlijk zelf regelen, maar begin nu toch wel een beetje te twijfelen. Graag jullie advies, wat is wijsheid? Mijn Octavia RS is nog in bestelling dus kan nog wel bijbestellen of zal ik toch voor een systeem via een andere dealer gaan (misschien tips voor dealers?)

Bartez

Lid
Kan iemand me vertellen of de iphones inmiddels wel werken met de standaard bluetooth voorziening van maart 2009? Of is deze firmware te updaten zodat de iphone wel kan connecten?

hemi24

Forumguru
Welk type BT (van 2009) beschouw jij als standaard?
- BT I;
- BT II;
- BT premium;

Ik verwacht dat jij de laatste hebt, die vaak wordt aangeduidt met de BT-rSAP, en dan is het antwoord met 99,9% waarschijnlijkheid NEE (tenzij de iPhone het Sim Acces Profile ondersteunt).

hemi24

Forumguru
Dat antwoord kun je waarschijnlijk beter op een ander forum zoeken.

Voor zover ik weet is het rSAP een protocol wat ontwikkeld is door Nokia en aangezien Apple nogal stug is met dat soort dingen...

ppx

Donateur
En wordt HFP niet ondersteund door de BT premium kit? Want dan heb je tenminste toch handsfree met de iPhone?

RogerS

Forumguru
@Hemi24: Het zal zeer onwaarschijnlijk zijn dat Apple het rSAP protocol gaat ondersteunen. Indien je geen andere telefoon wenst te gebruiken, Blackberries ondersteunen rSAP wel, dan zit er niets anders op dan de Bluetooth module, die zit onder de bijrijdersstoel, te vervangen door een nieuw exemplaar die het Hands Free Profile ondersteunt.

@ppX: alleen de nieuwe BT premium kits die geleverd zijn vanaf week 22 in 2010.

ppx

Donateur
RogerS,

Ik heb mijn O2 besteld begin februari en levering (hopelijk) einde april, met BT kit fabriek af. Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn iPhone via het HF protocol ondersteund zal worden?

:)

Klaasje

Forumguru
ik heb een Columbus uit 2008 en daar doet mijn iphone het zelfs gewoon op
dit had blijkbaar ook al HF protocol gesupport

ppx

Donateur
@ RogerS & Klaasje:

Dan had ik het allemaal verkeerd begrepen. Ik dacht dat bij de BT Premium kit enkel nog rSAP beschikbaar was als protocol en HFP niet meer.

Weten jullie wat de beperkingen zijn van HFP tov rSAP bij de Skoda kit icm Columbus? Zie ik bv mijn contacten al dan niet staan in het display en maxidot?

Gebruikt hij de buitenantenne via de BT module of niet, na gepaird te zijn?

Ik weet het: veel vragen. Maar ik moet nog wachten tot de tweede helft van april voor mijn tweede O2 eraan komt. ;)

Ppx

Bovenaan Onderaan