Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Rallye

Forumguru
Kan het ermee te maken hebben dat een aantal zenders (juist die met flitsers) een tijdje geleden is overgeschakeld naar TMC plus, terwijl de Columbus die niet zou kunnen ontvangen?

Skodadude

Actief lid
Gisteren mijn nieuwe O2 besteld.
Vanaf produktieweek 22 word de Columbus met een nieuw uiterlijk (frontje:icon_smile_question) en nieuwe software geleverd.
Volgens verkoper Skoda Center Utrecht kan TMC dan weer wel worden ontvangen.
Helaas kan ik dat niet eerder controleren dan week 35 of later i.v.m. levertijd.

Als ik in het hidden menu kijk voor de versie van de nav. geeft ie aan : versie 7333.
Weet iemand welke dvd versie dat is?

MichielOctavia

Actief lid
Met ingang van week 22 worden alle Columbussen af-fabriek voorzien van de kaarten West-Europa en Midden-Europa.
De Amundsen trouwens ook.....

ppaddo

Lid
En die versie mogen de huidige bezitters dan weer aanschaffen voor het schandalige bedrag van 220 euro! :mad:

Ik wacht wel even tot er e.e.a. bekend is over deze nieuwe versie. Het zal mij benieuwen of deze versie nu wel mijn huis of zelfs maar mijn straat kan vinden (staat er inmiddels ook al weer 2 jaar).

Trouwens een vraagje. Krijg je bij een kaart update ook gelijk een firmware update?. Of moet dat apart geregeld worden?

Danman

Lid
Ik heb nog eens gezocht op TMC Plus, maar daar kan ik niets over vinden???
Zou met een software update TMC Plus wel weer binnen kunnen komen?
Welke zenders hebben TMC Plus? Geen enkel overzicht of info gevonden helaas.

@Rallye, weet jij hier iets meer over? Want het klinkt op zich wel logisch

Rallye

Forumguru
Dat je niets hebt kunnen vinden klopt. Het heet geen TMC Plus, maar TMC Pro. Mijn fout.

http://lmgtfy.com/?q=tmc+pro

http://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel

Citaat van de laatste link:
"TMC in Nederland

In Nederland zijn vier RDS-TMC-diensten beschikbaar: één Premium TMC-dienst en drie standaard TMC-diensten.

De Premium TMC-dienst VIDEXTRA wordt aangeleverd door Be-Mobile in samenwerking met de VerkeersInformatieDienst (VID) en uitgezonden via de zenders van Q-Music (voorheen Noordzee 100.7 FM), Radio 2 en Radio 3. Deze dienst is light encrypted. De informatie van het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) wordt aangevuld met de ongevallen, incidenten en mobiele snelheidscontroles van de VID en met Floating Vehicle Data van Be-Mobile.

De eerste gratis TMC-dienst in Nederland is afkomstig van de serviceprovider TMC4U. Momenteel is die nog gratis, maar er bestaan plannen voor een betaaldienst met eveneens lokale informatie. TMC4U is een samenwerking tussen Siemens en ANWB. De uitzendingen gebeuren momenteel op de zenders van Sky Radio en Radio Veronica.

Een tweede gratis TMC-dienst ViaTMC is afkomstig van Vialis. Deze wordt uitgezonden uit op de zenders van BNR Nieuwsradio, eerder ook via Radio 538. De informatie over files, wegwerkzaamheden e.d. is afkomstig van Vialis en voor alle zenders van deze ViaTMC-dienst gelijk. De Vialis-zenders voegen wel elk onafhankelijk informatie toe over snelheidscontroles (merk op dat de diensten een ander identificatienummer kunnen hebben waardoor bij het afstemmen op een andere zender de lijst verkeersberichten tijdelijk verloren kan gaan).

Een derde gratis TMC-Dienst, VIDBASIS, is eveneens afkomstig van de VID en bevat alleen informatie over snelwegen. De informatie wordt uitgezonden via Radio 1 en Radio 538.

Alle diensten maken gebruik van dezelfde locatietabellen die komen van AVV Transport Research Centre en ter beschikking gesteld worden door Verkeerscentrum Nederland. De huidige versie is 6.1, die aanvullingen heeft ten opzichte van de oude versie 2003.a op het gebied van parkeervoorzieningen ."

Spector

Forumguru
Ik heb nu een vrije grote hoeveelheid aan muziek om een sd kaart staan ( 1,5 gb ) waaronder 1 map en de rest los op de sd, met de mix optie heeft de columbus wat moeite om nummers te vinden. is het nu beter om de muziek in mapjes te zetten of gewoon "los" op de SD kaart?

heavy

Actief lid
Zoals eerder vermeld komt vrijdag mijn Octavia, de koffers er in en we gaan op vakantie :laugh:
Zie mijn onderschrift, ik ben zeer in de nopjes met de levertijd !
Ik heb al wat ge googled maar wie kan mij twee vragen beantwoorden.

V1: Ik heb een 500Gb mobile drive, kan deze zonder hulp middelen aangesloten worden op de Columbus
V2: Kan ik de Columbus zelf vrij schakelen voor het kijken van DVD ?

Het zal best ergens al gevraagd zijn maar dan heb ik dat over het hoofd gezien :ahum:

hemi24

Forumguru
V1: wellicht als je de optie MDI hebt meebesteld incl. een optionele USB-kabel;
V2: nee, maar stuur eens een PB naar het forumlid Nomad, die kan je wellicht verder helpen (heeft al meerdere leden geholpen op een eerdere meeting)..!

heavy

Actief lid
Ik heb geen MDI mee besteld, heeft de dealer het niet overgehad.
In de Picanto van mijn vrouw zit een USB aansluiting, HD er aan en muziek.
Is dit zo af te halen bij de dealer... zal wel weer wat kosten ;-(
De oplossing voor vraag twee gaat niet lukken, de Octavia wordt thuis bezorgd, koffers er in en we gaan rijden naar ons vakantie verblijf.
Als ik terug ben kan het natuurlijk wel ;)

hemi24

Forumguru
Naderhand MDI laten inbouwen schijnt mogelijk te zijn, maar ik zou maar even gaan zitten als ik jou was, als je de prijs gaat vragen..!
Het artikelnummer is in elk geval 1Z0051592 met een prijs van € 329,- volgens de Oostenrijkse site. Reken maar op wat procentjes meer in Nld..!

heavy

Actief lid
In de prijslijst ( zojuist gespot op skoda.nl ) staat de mdi voor € 150,00

quote Skoda.nl
MDI, aansluiting voor externe media-opslag € 150

Morgen maar eens informeren bij een Skoda dealer in de omgeving wat de mogelijkheden zijn, dat H*****s-K******r verhaal ben ik wel klaar mee

Bovenaan Onderaan