Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Volvo940

Nieuw lid
Gisteren was ik toch wel vrij geïrriteerd op de Columbus...Ze lijkt er niet in te slagen op een degelijke manier files aan te geven. De ring rond Brussel zat gewoon VAST en op het GPS scherm was er niets te zien.

Eens de file voorbij zegt ze plots 'opgelet, verkeershinder'. Niets te zien...

soms heeft ze de files wel correct, maar soms zit ze er ook echt flagrant naast. De file van zwijndrecht tot de kennedytunnel (structureel, staat er elke morgen) geeft ze ook nooit aan...

Heb ik een verkeerde instelling of zo? Soms werkt het, soms totaal niet...

voor mij is het belangrijk omdat ik de keuze antwerpen of brussel altijd laat afhangen van haar voorspellingen...
 

Yeti Linka

Actief lid
Ik weet niet hoe de file meldingen in Belgie worden gemeld, In Nederland zijn ze gelkoppeld aan het matrixbordensysteem wat boven de weg hangt. Ontstaat er een file wordt dit via de borden gemeld, evenlater zie ik de file melding in mijn columbus. Dit is niet overal zo. Drie weken geleden op weg naar Spanje gaf de columbus regelmatig aan dat we de snelweg af moesten i.v.m. file en/of werkzaamheden. We zijn gewoon door gereden zonder enig oponthoud. Alleen rond Lion was de info juist. De tunnel was afgesloten en we werden netjes om Lion heen geleid.

Ik denk dat het dus niet aan je columbus ligt, maar aan de informatievooziening rond Brussel.

Andre
 

hemi24

Forumguru
@Volvo940: wat is jouw instelling v.w.b. de voorkeur voor de TMC-zender; wellicht dat deze op een vaste Nederlandse zender staat en moet je deze op "Automatisch" zetten..?
 

RogerS

Forumguru
De kwaliteit van de standaard TMC informatie is vaak erg bedroevend en daar moet de Columbus het toch van hebben. Jammer dat je geen abonnementen kunt nemen op de "pro" uitvoeringen.

Meest belachelijke melding heb ik twee jaar geleden in Frankrijk gehad. 's nachts in Augustus op de autoroute naar Bretagne aan het rijden. Nagenoeg geen ander verkeer, om de paar minuten maar een andere auto, en opeens de melding dat over 30 km er een file is van ruim 10 km.... Gewoon doorgereden en er was niets aan de hand.

De adviesroutes voor omleiding moet je ook mee uitkijken. Zo is mijn ervaring naar Düsseldorf 's ochtends dat bij een file op de A52 er een omleiding, binnendoor, wordt geadviseerd. Echter in de ochtendspits zijn ook de B-wegen om Düsseldorf verstopt alleen heeft de Columbus deze informatie niet via de TMC ontvangen en denkt dus dat je daar kunt doorrijden....
 

Rallye

Forumguru
RDS-info ziet ook alleen op snelwegen, niet op het onderliggende wegennet. Bij mij geeft de TomTom voor de file op de A12 richting Arnhem ook vaak de oude weg door Zevenaar, Duiven en Westervoort aan. Helpt niet echt.....

Aan de andere kant, deze zomer wel een keurige omleiding zonder de Autoroute du Soleil van Lyon naar de Ardeche.
 

Darkside

Forumguru
Zo gisteren nog even bezig geweest met een eigen POI database voor Tankstations. Nu zie ik het logo van het tankstation op de navigatie ipv het standaard Pomp Logo.
erg blij mee.

En vwb TMC. Ik heb dat allang een beetje opgegeven. Vaak inderdaad spook meldingen of meldingen die te laat zijn.
Zeker in Frankrijk volgens de Columbus regelmatig vast gestaan in een hevige file. En gewoon lekker door kunnen rijden.
 

Giant

Forumguru
Ik kom geregeld in Duitsland en het valt me daar altijd op hoeveel beter de TMC (informatie) daar functioneert. Niet alleen heeft hij het in mijn ervaring vaker bij het juiste eind in vergelijking met Nederland en België, maar als je op de genoemde filemeldingen in de filelijst klikt zie je ook waarom die files er staan. Meldingen als 'personen op de weg', 'afgevallen lading' of 'ongezekerd ongeval', 'dieren op de weg' en zelfs tussendoor oppoppende meldingen op je scherm over een spookrijder geven hele concrete info op. Dan ben je ook eerder geneigd die file voor waarheid aan te nemen. Helemaal sterk werkt het als de navigatie (in mijn geval een Amundsen, maar dat zal voor dit topic geen verschil maken denk ik) aangeeft 'let op, verkeersbelemmerende situatie' o.i.d. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat je dan binnen zeer korte tijd inderdaad in de staart van een file terecht komt! Deze maand nog in een onoverzichtelijke bocht op de Autobahn, dat was super. Ik meen overigens dat je de TMC in de Amundsen niet op een vaste zender of op automatisch kunt zetten, dat zal een verschil met de Columbus zijn denk ik. Tot slot: in Polen heb ik nog nooit een filemelding of advies voor een omleiding gehad geloof ik. Dus ik concludeer dat het hele systeem TMC daar (nog?) niet werkt, want ik heb er toch echt wel in de file gestaan.:crazy:
 

remcee

Lid
Ik heb een vraag over de stem-begeleiding van de Columbus.

Er zijn 3 opties om te kiezen. AAN, UIT en DYNAMISCH. Aan en Uit zijn me duidelijk, maar wat doet de functie Dynamisch.
Daarbij is het ook zo dat, wanneer ik de optie Dynamisch heb gekozen en de auto uit is geweest, de stand weer terug op AAN staat. De optie Dynamisch blijft dus niet actief.

Kan iemand mij deze functie nader toelichten?
 

hemi24

Forumguru
Als het goed is is de "dynamisch" hetzelfde als "uit" totdat je van de weergegeven route afwijkt, of er een alternatieve route berekend wordt, vanaf dat moment gaat het systeem gesproken melding geven.

Mijn ervaringen waren gelijk als in voorgaande post, bij de eerstvolgende start staat het domweg weer op "aan"
Aangezien het accent van de dame me ook niet kon bekoren en ze ook lekker door gevoerde telefoongesprekken zat te babbelen, had ik de melding altijd "uit" staan; meldingen in het Maxidot en de details op het scherm van de Columbus vond ik volstaan..!
 

Darkside

Forumguru
beetje half oftopic. Maar lees net dat VW bij hun nieuwe navigatie systemen (en ik verwacht dat deze ook in de nieuwe generatie skoda's komen) 3 jaar lang gratis (in de prijs inbegrepen) kaart updates mee levert (de vraag is dan nog of ze up to date zijn).
 

EdK

Forumguru
Hou het wel bij de Kenwood met Garmin update''s
Aanschaf goedkoper
scherm afneembaar
en belangrijkste elk jaar eerlijke update''s met recent kaartmateriaal
 

evers

Nieuw lid
Binnenkort wordt mijn Superb geleverd, met een Columbus navigatie-ding. Tot nu toe had ik altijd zelf geplaatste radio's (Pioneer enzo), en toen was het eenvoudig om een versterker + woofer te installeren, echter heb ik een beetje schrik om zelf aan de slag te gaan met de Columbus. Ik had aan een car audio dealer een offerte gevraagd voor inbouw van mijn materiaal, en ik viel los achterover van de prijs die hij daarvoor durfde vragen, dus nu ga ik zelf op zoek.

Ik weet dat de columbus geen pre-out heeft voor een versterker, dat ik dus de kabels van de achterste luidsprekers moet aftakken naar de high level input van mijn versterker. Wat ik echter niet weet (en op het forum kan vinden), is waar je het remote signaal moet nemen. Ik durf niet zomaar iets aftakken, want met een canbus systeem kan je zo de hele boordcomputer frituren.
 

Ralpho

Nieuw lid
Op een Duits Skoda forum lees ik dat er mensen zijn die de muziektitels bij een Iphone bluetooth verbinding kunnen zien op het display van de Columbus. Ook kunnen ze dan met de stuurwielbediening naar een volgend of vorig nummer. Ik kan dat niet en vraag me af welk onderdeel of -delen bepalen of je wel of niet van deze functionaliteit gebruik kunt maken.
 

EdK

Forumguru
Ik kan dat niet en vraag me af welk onderdeel of -delen bepalen of je wel of niet van deze functionaliteit gebruik kunt maken.

Gokje ? Je eerst op het forum netjes voorstellen !
 

hemi24

Forumguru
Ik kan dat niet en vraag me af welk onderdeel of -delen bepalen of je wel of niet van deze functionaliteit gebruik kunt maken.

Hangt waarschijnlijk niet zozeer af van je Columbus, maar meer van het feit welk type carkit er geplaatst is...
 

ZimNL

Nieuw lid
Ik ontdekte recent dat wanneer ik middels de Columbus navigatie rij, dat wanneer ik bijvoorbeeld bij een kruising kom c.q. al op de kruising rij, dat het beeld op de Columbus een tiental meters achterloopt t.o.v. van mijn positie. Dus, ik ben al op de kruising, Columbus geeft aan dat ik bijvoorbeeld nog een 10-20 meter er voor zit (ondanks bijvoorbeeld 8-9 satellieten met 3-D fix, dus de meting moet goed zijn). Heeft me al een enkel keertje een verkeerde afrit opgeleverd bij onoverzichtelijke kruisingen. Iemand die dit bekend voorkomt ? Komt dit doordat het systeem berekentijd nodig heeft of zou het een kwestie zijn van opnieuw laten instellen. Hoor t graag.

Weet iemand of hier een concreet antwoord op is? Ik heb hetzelfde probleem, nadat de antenne vervangen is na het bekende vochtprobleem. Nu loopt de navigatie standaard een meter of tien/twintig achter. Hij is al een aantal keer terug geweest naar de dealer, maar die kunnen om de een of andere reden het niet verholpen krijgen. Alle hulp is welkom!
 
Bovenaan Onderaan