Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Danman

Lid
Mijn dealer 'weet niets van versie updates'.... ja dat staat zeker of van die forums......
Het hidden menu is ook niet vrijgeschakeld, dus geen idee welke versie ik heb, maar zou graag POI's willen toevoegen.
Hoe kan ik nu de versie updaten, moet ik dan een originele DVD aanschaffen met nieuw kaartmateriaal en de laatste versie of gaat dit anders?
Nee dit is niet een vraag naar illegale software, maar mijn werkgever staat niet te springen op aanschaf van een nieuwe DVD van ruim 300 euro...

Mijn O2 dateert van Augustus 2010, voorzien van een nieuwe Columbus.

Ik heb wel diverse threats gezien van versie CD's die je kan downloaden en installeren, maar doordat ik de huidige versie niet weet, ben ik bang een te hoge versie te installeren en dat het helemaal vastloopt, dus daar begin ik niet aan.

bvd voor een goed advies!
 

Darkside

Forumguru
Jouw auto is dus iets ouder dan die van mij.
Als ik het goed lees zijn er vanaf week 26 van 2010 nieuwe modellen geleverd. En zou je als je columbus TMC heeft staan ipv Traffic een z.g. versie D moeten zijn.

Dan zou je met Firmware 3810/3814 de nederlandse menu's en nederlandse voicecontrol moeten krijgen.
En zou bij het installeren van deze firmware ook je HD geformatteerd en hergepartitioneerd moeten worden in 3 partities.
De 3e partitie is dan voor POI. Welke je bv zelf kunt maken (flitspalen bv).

Je hebt minimaal kaart versie 7.1 nodig om alles goed werkend te krijgen.

Ben nu ook aan het kijken wat er precies nodig is. Wil graag NL spraak controle en POI's toevoegen. En net als jij geven de dealers (4 in totaal) aan er geen verstand van te hebben.
Mijn grootste vraag is of ik nu een C of een D versie heb.
 
Mijn columbus is van juni 2011, daarbij had ik ook niet 3 partities en geen spraaksturing nederland. Ben volgens mij bij een hele oude firmware versie begonnen, en zo opgebouwd omdat anders mijn hardeschijf niet in 3 parties geformateerd werd (toen ik naar 3814 ging). Deze site heeft mij enorm geholpen..(incl de firmware) Firmware Updates | my-gti.com
 

Darkside

Forumguru
Hmm dacht dat je juist met 3810/3814 moest beginnen.
volgens de site
Warning!This upgrade
WILL
delete your music and/or maps if you have a firmware version 1xxx/2xxx

 

Darkside

Forumguru
Hmm ok. Zie dat ik dan opzoek moet naar een 3800/3804 versie.

Blijft je skoda bootlogo intact? Of krijg je dan een VW bootlogo?
 

hemi24

Forumguru
Blijft je skoda bootlogo intact? Of krijg je dan een VW bootlogo?

Als jij een originele Columbus hebt en geen RNS510, zal deze altijd het Skoda bootlogo weergeven, netzo als deze de Skoda-dealers weergeeft, ookal voer je een map-DVD van Bentley in...
(voor dit laatste moet je maar eens met Windows verkenner bladeren door de aanwezige pictogrammen/iconen op de DVD...)
 

Fanman

Lid
Afgelopen zaterdag naar de dealer in mijn woonplaats geweest.
Hij heeft versie nummers genoteerd, en is met PON gaan bellen.
Pon gaf als reactie: "Het is de policy van PON dat wij tot twee jaar oude kaarten op navigatie toestellen leveren".

Kijk, dat noem ik pas service.... :(
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb zelf geen navigatie, maar volg dit soort draadjes altijd wel. Op grond van wat ik hier lees is het al heel lang erg duidelijk dat het inderdaad de policy is om oude kaarten te leveren. Wel aardig dus dat ze zo eerlijk zijn om dat ook gewoon toe te geven. Zou nog beter zijn als de dealer je daar voor aanschaf al direct even op wijst trouwens.

Overigens ben ik wel van mening dat als je zeer hoge bedragen voor zo'n Columbus in een Skoda durft te vragen (of nog veel meer voor eenzelfde doos in een VS/Audi), je wel de morele verplichting hebt om dat beter te doen, de oudste gebieden maximaal een jaar oud, en gedurende de garantie op de auto ook updates die gewoon bij de prijs inbegrepen zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
zeer hoge bedragen voor zo'n Columbus
Precies dat is de eerste reden dat ik never zo'n ingebouwde satnav bij welke auto dan ook zou aanschaffen.

Tweede reden: al dat gedonder met het verkrijgen van bijgewerkt kaartmateriaal. Bij TomTom is het 4x per jaar beschikbaar. Bij de meeste inbouwmerken blijkbaar 1x per 2 jaar of zo, en dan betaal je meteen de hoofdprijs. Als ik om de 2 jaar een TT-kaart neem kost me dat (inclusief nog eens 3 updates om de 3 maanden!) per keer nog steeds aanzienlijk minder dan één VAG-update. En ik hoef er niet voor naar de dealer. Bovendien tussentijds op elk gewenst moment de gratis kleine "GPS-fix"updates waarbij het apparaat a.h.w. wordt gecalibreerd naar de toch ietwat verlopende posities van de satellieten; dan vindt hij ze sneller.

Derde reden: die inbouwschermen zitten nooit op de ideale plek (mogelijk met uitzondering van Volvo's erectiezuiltje midden bovenop het dashboard). Ik wil 'm ook vlak boven het dashboard, maar dan linksonder in de hoek van de voorruit zodat hij geen zicht van betekenis wegneemt en ik toch zo weinig mogelijk van mijn normale voorwaartse kijklijn hoef af te wijken.

Tenslotte: Reden 1 en 2 tesamen zorgden ervoor dat ik me reeds bij voorbaat ernstig opgelicht begon te voelen toen ik héél even zelfs maar overwoog om een inbouwsatnav te nemen bij het samenstellen van m'n huidige auto. Dus ik was binnen 5 seconden genezen van dat idee... En alles wat ik er op dit forum sindsdien over heb gelezen, heeft me alleen maar gesterkt in mijn keuze.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn idee, Garmin ook 4 x pj. Geldt wat mij betreft evenzeer voor audio; je kunt veel beter achteraf zelf iets in (laten) bouwen naar eigen wens
 

EdK

Forumguru
Tsja das goede service van Pon , het is ze naar de bol gestegen lijkt wel
Als ze nu hadden gezegd dat updaten om de 2 jaar voldoende is dan had ik ze nog gelijk gegeven , ervan uitgaande dat ze het nieuwste kaartmateriaal al op de unit hebben gezet.

Maar ik begrijp het wel, eerst moeten de oude CD's/DVD's op voor men de nieuwe voorraad aanspreekt.
Maar dat is weer zoiets dat geheel niet van deze tijd meer is.
Hoe simpel kan het wezen dat als je een VAG navi hebt aangeschaft je een website met inlog gegevens bij je papieren van de wagen krijgt dat je kunt inloggen en het kaartmateriaal periodiek kunt downen en dan op een SD zet die dan weer in de unit gedouwd kan worden.
Heb je geen voorraad frisbee's meer en kun je up to date kaartmateriaal leveren aan je klanten !

Nee ben blij met me Kenwood Navi , dit wordt ondersteund door Kenwood en Garmin en op de juiste manier !
Up to date kaart materiaal en voor schappelijke prijzen update's ( als je ze netjes aanschaft )
 

CharlesTucker

Forumguru
Maar ik begrijp het wel, eerst moeten de oude CD's/DVD's op voor men de nieuwe voorraad aanspreekt.
Ik denk niet dat daar het probleem zit, wat kost een CD/DVD tegenwoordig nou? Kaarten updaten is nu eenmaal een vrij kostbaar proces (via m'n werk schuur ik af en toe een beetje tegen die business aan en weet een heel klein beetje hoe het werkt), en de bedrijven die zich daar mee bezig houden moeten ook geld verdienen. Ik vermoed dat PON/VAG dat niet zelf doet, ze zullen het wel inkopen, en misschien hebben ze inderdaad de policy dat ze tegen een lagere prijs outdated kaartmateriaal kopen in plaats van tegen een hogere prijs up-to-date materiaal?

Hier op het forum heb ik het idee dat die tactiek ook werkt. Er wordt weliswaar erg veel (terecht) geklaagd, maar ik zie toch wel vrij veel mensen die wel zo'n Columbus of Amundsen in de nieuwe auto hebben laten zetten. Voordeel van zo'n ding is natuurlijk dat het wel erg goed staat in de auto, beter dan zo'n aan het raam of ventilatierooster geplakt TT'tje. Of dat de enorme meerprijs waard is moet iedereen uiteraard maar voor zichzelf uitmaken.
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dat het wel degelijk ligt aan het probleem dat de oude troep eerst op moet, aangezien de manier zoals Edk het beschrijft wel zo werkt bij bijvoorbeeld Hyundai/Kia EN laat die nu exact dezelfde kaartleverancier (en versies) hebben voor haar navi dan VW...
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat het wel degelijk ligt aan het probleem dat de oude troep eerst op moet

Sterker nog, het heeft zelfs hier op forum gestaan , was meen ik een uitspraak van een dealer !

Maar JVC heeft bijna dezelfde polici als VAG met zijn navi's ( ervaring met een 7000 systeem van JVC )
Maar waarom kan Kenwood het dan wel goed op de rit hebben ?

Het is gewoon een centenkwestie bij de leveranciers ( VAG in deze ) die leveren op zich een mooi systeem maar willen er ook nog grof op verdienen dus kleden ze de kaartleveranciers uit die derhalve dus oud materiaal aanleveren ( tsja geef ze ongelijk )

En als wij dan in de nieuwe tunnel bij Utrecht (A2) inrijden worden we verzocht door de Navi om om te draaien !??


Hoe simpel kan het zijn, als ik een Nuvi koop in de winkel dan krijg ik er minimaal één gratis update bij om in iedergeval te starten met up to date kaartmateriaal
En dit zou met de Columbus en de Admundsun eigenlijk net zo behoren !

En dat je daarna om de 2 jaar een update moet kopen , so be it ! En denk dat een ieder dit ook zou accepteren !?
 

Canon-Eye

Forumguru
wel erg goed staat in de auto, beter dan zo'n aan het raam of ventilatierooster geplakt TT'tje
Tsja...
Afgezien van het kostenaspect komt (voor mij) een functionele en veilige plaatsing toch iets hoger op de prioriteitenlijst dan hoe het er uit ziet.

En dan is uiterst links op het dashboard (c.q. links onderaan de voorruit) de betere plek: neemt enerzijds geen nuttig zicht weg, anderzijds kan ik 'm zien zonder m'n hoofd te hoeven verdraaien, met behoud van zicht op de weg inplaats van ergens naar rechtsbeneden op de middenconsole te moeten kijken.
 

EdK

Forumguru
Tsja...
inplaats van ergens naar rechtsbeneden op de middenconsole te moeten kijken.

Dat is wel kort door de bocht hoor.
Bij de Yeti heb ik de Kenwood zitten op de plek van de Swing.
En bij me bedrijfsbolide heb ik een TT op de plek waar jij het over hebt en op bijde wijze verdraai ik me nek niet en
tijdens het kijken heb ik evengoed mijn blik op de snelweg

Maar ja ik luister ook altijd goed naar andere dus ook naar die lieve vlaamse dame die mij de weg wijst elke dag weer en een 1200Km gemiddeld per week.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik sluit me aan bij Ed. Daarnaast krijg je je navi-info ook nog eens door via je Maxidott. in mijn beleving is het risico waar Canon-Eye het hier over heeft, eerder een "papieren risico" dan een feitelijk risico. Tenzij er mensen zijn die lang en geconcentreerd naar hun schermpje gaan zitten staren - onder het rijden dan, welteverstaan.
 
Bovenaan Onderaan