Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Maarten

Forumguru
PON zegt dat er geen firmware updates beschikbaar zijn. Ik betwijfel dat en heb het idee dat ze gewoon niet willen. Reden onbekend. Ligt dus niet aan de dealer. Zij volgen PON.

Mijn kaarten zijn uiteraard wel up to date.

Maarten

Forumguru
Dat schijnt weer af te hangen van de apparaatversie en zo veel verstand heb ik er nu ook weer niet van.
Maar het zal zo ongeveer versie 4120 kunnen zijn.

Mijn systeem details zijn:

HW version H60
SW 2844
SV SW version C-EU-9-242-t505

3T0035680A

Ik heb van de kaarten versie 9 draaien.

Sparkie

Forumguru
Waarschijnlijk al eens eerder behandeld, maar ik zou niet weten welke zoektermen ik moet gebruiken.
Ook de Columbus handleiding geeft geen uitkomst.

Het gaat erom of het mogelijk is de gesproken uitgebreide richtinginformatie uit te schakelen. Ik zou er genoeg aan hebben om 'bij de volgende linksaf' te horen en niet 'linksaf richting .......'
De reden daarvoor is dat de uitgebreidere info bijna altijd slecht te verstaan is. Als je hoort hoe Bea Schiphol uitspreekt schieten de tranen in je onderbroek.

TBiRD

Lid
Op mijn pas geleverde SIIC heb ik versie 4120 staan en kaartversie 7690, versie v8 dus. Zou graag naar v9 gaan.

Darkside

Forumguru
Waarschijnlijk al eens eerder behandeld, maar ik zou niet weten welke zoektermen ik moet gebruiken.
Ook de Columbus handleiding geeft geen uitkomst.

Het gaat erom of het mogelijk is de gesproken uitgebreide richtinginformatie uit te schakelen. Ik zou er genoeg aan hebben om 'bij de volgende linksaf' te horen en niet 'linksaf richting .......'
De reden daarvoor is dat de uitgebreidere info bijna altijd slecht te verstaan is. Als je hoort hoe Bea Schiphol uitspreekt schieten de tranen in je onderbroek.

Persoonlijk vind ik het wel fijn.
Ik weet als je de columbus op Engels zet dan krijg je wel een verkorte instructie.
Dan zijn de menu's etc en de gesproken taal wel engels (en je hebt geen spraak controle).

martdj

Nieuw lid
Ik heb een hoop pagina's van dit topic doorgelezen en zit erover te denken om de firmware van mijn Columbus ook te flashen, maar wil toch even checken of ik het allemaal een beetje goed begrepen heb.
Ik heb een Skoda Octavia uit Augustus 2010. Mijn Columbus heeft geen info menu dus ik kan niet zien welke firmware versie ik nu heb. Zal wel ergens in de 2xxx serie zijn. Mijn columbus heeft spraakbesturing en die staat ook aan (en om die reden is mijn Columbus ook ingesteld om Engels te praten).

Als ik de firmware upgrade naar 4120, heb ik als het goed begrepen heb:
- Ook Nederlandse spraakbesturing als optie
- Is ie wat sneller? (dit vind ik de meest interessante, maar is het ook zo. Nu start ie vooral tergend langzaam op en is de 1e minuut daarna navigatie instellen heel langzaam)
- Mogelijkheid om zelf POI dbs erbij te zetten (zal ik vermoedelijk niet gebruiken)

De gevaren:
- Bricked Columbus
- Minder ruimte voor muziek omdat de POI nu ook een aparte partitie heeft (met een custom indeling 70 - 25 -5 te beperkten?)
- bedieningsknoppen op stuur werken niet meer
- Gevoeliger voor gebrande DVDs (ik heb nu steeds mp3 DVDs in mijn auto zitten, dus dat zou een punt voor mij zijn)

Ik ben normaal zo'n type die altijd de laatste firmwares overal op knalt, maar in dit geval ben ik wat voorzichtiger. Kan iemand mij vertellen of ik de voordelen goed inschat of dat er nog meer zijn en wat de kansen zijn dat er iets niet meer werkt na de upgrade?

Ik heb een vraagje over audio van mijn Galaxy S3 icm de Columbus. IK heb in het menu aangezet dat Bluetooth meteen wordt afgespeeld. Dit lukt ook. Wanneer ik op mijn telefoon muziek start gaat de Columbus meteen in Bluetooth modus.
Alleen is het geluid heel slecht, zacht en maar over 1 speaker. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

TBiRD

Lid
Heb een originele mapupdate DVD v9 kunnen scoren. Hoe installeer je dit? Contact gewoon aan en DVD erin of contact niet aanzetten?

Geen contact maken, Columbus inschakelingen door linker ronde knop in te drukken, DVD invoeren. Keuze maken om niet tijdelijk vanaf DVD te navigeren. Na een half uurtje tot 45 minuten is het gebeurd. Columbus lijkt tussendoor uit te gaan, dit effect kan voorkomen worden door soms de informatietoets (of een andere) in te drukken. Kan niet fout gaan volgens mij.

Efink

Nieuw lid
Ik heb sindskort een Octavia Combi Elegance Businessline uit 01-2010.

Er zit een SD-slot in, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Geprobeerd met een SDHC 16GB en nu ook met een SD 4GB, maar beide zonder resultaat. Op meerdere fora heb ik gelezen dat hij het na een firmware-update wèl zou moeten doen (ook met SDHC).

Het hidden menu doet het niet, dus heb ik het via de dealer gedaan. Na een hoop gedoe konden zij uiteindelijk wel zien welke fw-versie erin zit: dit blijkt 1164 te zijn. Als ik her en der lees, zie ik dat er al véél nieuwere fw beschikbaar is. De dealer heeft echter geen ervaring met het updaten ervan en zij hebben met PON gebeld. PON stelt dat er geen nieuwe fw beschikbaar is voor mij. (Raar verhaal?)

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Al het andere werkt op zich prima, maar ik wil erg graag gewoon de SDHC-kaarten kunnen gebruiken, zodat ik van die cd's af ben.

Nog een andere vraag: klopt het dat het systeem/de navigatie 'langzaam' wordt, als je mp3's op de HDD zet?

Alvast bedankt!

TBiRD

Lid
Geen contact maken, Columbus inschakelingen door linker ronde knop in te drukken, DVD invoeren. Keuze maken om niet tijdelijk vanaf DVD te navigeren. Na een half uurtje tot 45 minuten is het gebeurd. Columbus lijkt tussendoor uit te gaan, dit effect kan voorkomen worden door soms de informatietoets (of een andere) in te drukken. Kan niet fout gaan volgens mij.

Yep dankjewel is gelukt. Aanzetten zonder contact, DVD erin, install kiezen en wachten maar. Na anderhalf uur eens gaan zien. Scherm idd volledig zwart. Bij aanzetten NAVI vraag om DVD in te steken. Gewoon contact opzetten waarna hij herstartte en de nieuwe maps laadde.

Darkside

Forumguru
Ik heb sindskort een Octavia Combi Elegance Businessline uit 01-2010.

Er zit een SD-slot in, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Geprobeerd met een SDHC 16GB en nu ook met een SD 4GB, maar beide zonder resultaat. Op meerdere fora heb ik gelezen dat hij het na een firmware-update wèl zou moeten doen (ook met SDHC).

Het hidden menu doet het niet, dus heb ik het via de dealer gedaan. Na een hoop gedoe konden zij uiteindelijk wel zien welke fw-versie erin zit: dit blijkt 1164 te zijn. Als ik her en der lees, zie ik dat er al véél nieuwere fw beschikbaar is. De dealer heeft echter geen ervaring met het updaten ervan en zij hebben met PON gebeld. PON stelt dat er geen nieuwe fw beschikbaar is voor mij. (Raar verhaal?)

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Al het andere werkt op zich prima, maar ik wil erg graag gewoon de SDHC-kaarten kunnen gebruiken, zodat ik van die cd's af ben.

Nog een andere vraag: klopt het dat het systeem/de navigatie 'langzaam' wordt, als je mp3's op de HDD zet?

Alvast bedankt!
Volgens mij is dat een hele oude firmware. Wat zal betekenen dat je een oude versie van de columbus hebt.
Volgens mij kan deze nog officieel naar FW 11xx gebracht worden. Maar daarmee krijg je geen SDHC ondersteuning.

Je zou kunnen kijken op My-gti.com daar staan nieuwere firmwares en kan je kijken welke nog werken op een A module (wat je volgens mij dan hebt).
Het proces om zelf de firmware te flashen is redelijk simpel (zelf ook gedaan) maar niet zonder risico.

TBiRD

Lid
Als 'ie werkelijk origineel is, zal er ook een beschrijving bij zitten, is het niet?!?

Nope, zitten geen instructies bij. En het is 100% zeker een originele gesealde DVD voor VW RNS510/810, Seat Mediasystem en SKODA RNS Columbus.

hemi24

Forumguru
Nope, zitten geen instructies bij. En het is 100% zeker een originele gesealde DVD voor VW RNS510/810, Seat Mediasystem en SKODA RNS Columbus.

Je bedoelt dat je een nieuwe schijf hebt gescoord met een update van het kaartmateriaal, neem ik aan?

Stakie75

Senior Member
Zojuist bij mijn Skoda dealer geweest om een zomercheck in te plannen en om te vragen of ze mijn nav kaarten kunnen updaten, auto is vorig jaar januari geleverd maar merk toch dat veel plekken er niet op staan terwijl die er al heel lang zijn. Ze hadden alleen versie 7.1 liggen en ik denk dat ik die zelf ook heb.
Nieuwe nav DVD's hebben ze niet, want het Columbus systeem komt standaard met een bepaalde versie geleverd was het verhaal.

Als tip gaven ze me mee, gewoon zelf downloaden/branden of iemand zoeken die de juiste versie heeft.
Mocht de update eventueel toch misgaan, dan kon ik gewoon terug komen en zouden zij eea resetten.
Aan 1 kant aardig van ze, aan de andere kant toch een raar verhaal vind ik.

Nu zoek ik al ff op het forum naar wat antwoorden, maar waarschijnlijk niet goed genoeg.
Mijn vragen zijn:

1) Hoe kun je checken welke nav software versie je hebt?
2) Op welke manier zou ik aan de laatste nav dvd kunnen komen, behalve kopen a 249 euro?
3) Is er iemand in de regio Valkenswaard die dit voor mij kan doen, ben een echte nitwit op dit gebied?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bovenaan Onderaan