Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Pendragon

Donateur
@Danman ik ben benieuwd naar je ervaringen met de V9 kaarten, want mijn ervaring is dat het gewoon weer heel erg oud is. Afgelopen week in Frankrijk geweest en wegen die er al meer dan 2 jaar liggen stonden er niet op of hadden heel andere afslagen dan in de Columbus stond. Schijnbaar zijn die er eens in gezet, maar nooit meer aangepast. Ook heel veel rotondes die er al lang liggen stonden er niet op. Het laatste is minder irritant, maar toch, het klopt voor geen meter. Ik heb geen TomTom, dus ik kon het niet vergelijken, maar die V9 kaarten zijn ook gewoon weer flink verouderd. Zonde van m'n geld :(

Danman

Lid
@Pendragon
Ik zie wel degelijk verschil met de kaart die ik destijds in 2010 erop geïnstalleerd had gekregen, ik woon in de regio Amersfoort en de nieuwe wijk Vathorst zit er nagenoeg compleet in. Enkel de nieuwe ontsluitingstunnel richting Hoevelaken ontbreekt nog.
Gezien een functiewijziging ga ik de komende maanden door heel het land reizen en ben blij dat ik een vernieuwde kaart heb, altijd beter dan wat ik had.

Buitenland ben ik niet met deze auto, enkel zakelijk gebruik, dus over Frankrijk kan ik niets zeggen.

Wel overweeg ik om de firmware aan te passen (josi) om toch meer te kunnen met POI's, want die vallen me met de 7918 kaart versie tegen. Parkeerplaatsen met name, die had ik in de vorige kaart véél completer en parkeergarages heb ik nu al helemaal niet meer. Eens kijken of de upgrade lukt, moet ik nog wel een V9 kaart op DVD regelen, want ik ga niet nog een keer naar de garage en bij een upgrade richting FW3xxx wist alles en dus ook de kaart heb ik begrepen....

Als het lukt, wil ik de POI's van TomTom importeren of anders elders van het internet, zodat ik mijn parkeer problemen kan oplossen.

Pendragon

Donateur
@Danman ik zeg ook niet dat er niks veranderd is, waar het mij om gaat is dat je een kaart koopt eind 2012 en dat er dan wegen die er al meer dan een jaar liggen niet op staan, dat vind ik niet normaal. Dat noem ik verouderd kaartmateriaal en waar je dan elke keer bij een update 200 euro voor moet betalen. Bij TomTom betaal je ook voor updates, maar dat is dan geloof ik 60 euro en dan mag je 3 keer updaten of zoiets. En dan krijg je ook nieuwe kaarten. Het gaat hier om de prijs/kwaliteit van de kaarten die je kunt kopen bij de Columbus. Dit is ook al heel vaak bij Pon aangegeven, maar of die doen er niks aan of ze hebben geen invloed. Ik verwacht een combinatie van beide.

Canon-Eye

Forumguru
Bij TomTom betaal je ook voor updates, maar dat is dan geloof ik 60 euro en dan mag je 3 keer updaten of zoiets.
Bij de nieuwere modellen zit nu zelfs lifetime gratis updates...
De mijne is al wat ouder en de laatste keer betaalde ik inderdaad afgerond 60 euro voor (normaal) 4x - maar dit was een actie met 2x extra. In totaal dus anderhalf jaar om de 3 maanden een verse kaart voor een tientje per keer. Dat scheelt nogal wat...

Danman

Lid
Vanavond de kogel door de kerk, FW3814 geinstalleerd en nu de 7918 kaart weer aan het laden, alles werkt nog naar behoren! Voicecontrol is echter niet NL, dacht dat dit hiermee zou worden aangepast. Tevens geeft het menu aan dat voicecontrol ook actief zou zijn voor navigatie, media, radio, etc. echter wanneer ik 'm activeer heb ik enkel de opties 'dial number' etc. alles telefoon gerelateerd...
Nou ja, niet erg, nu nog kijken of ik extra POI's erop kan krijgen, even het forum doorspitten en zoeken hoe deze te installeren.
Mocht iemand nog tips hebben waar ik POI's als parkeergarages kan vinden of kan converteren vanuit TomTom, dan hoor ik het graag!
Mvg, Danman

adamski03

Nieuw lid
Weet iemand toevallig het typenummer van de nieuwe Columbus in de O3 ik ben van plan om via een extra aanluiting een Denison module er aan te hangen om op die wijze de ipod te kunnen aansluiten en netjes weg te werken zodat er geen bekabeling zichtbaar is.
Heb nu een Columbus(RNS510) met een Denisonbox en Ipod in mijn huidige O2 maar of deze over te zetten is, das nog maar de vraag.
Als het mee zit krijg ik mijn O3 Combi 1.4 Tsi, EB, DAB,ACA,Sunset,HillHold,Functie pakket, Elec.achterklep,Traffic Lane, al cantara,Black nog voor het einde van het jaar (levertijd 6+ maanden zucht)

greetings

MaRco2

Forumguru
Mmm las ik het goed? Hoort er een CD of DVD met de kaartinfo bij de laatste Columbus?

Ik heb er niet bij gekregen, kan dit kloppen?

Darkside

Forumguru
Mag aannemen dat je een source bestand krijgt. Danwel op dvd danwel op sd. Mocht het nodig zijn om het kaart materiaal opnieuw te installeren

Pendragon

Donateur
Meestal doet de dealer het erbij door het alvast te installeren op de hdd in de columbus (zal bij de nieuwe ook zo zijn), want officieel moet je betalen voor de DVD en heb je standaard een Columbus zonder navigatie! En dus krijg je er geen DVD bij (of je moet er natuurlijk voor betalen).

rcFred

Senior Member
Bij de "oude" Columbus stond de dvd tussen de accessoires in de prijslijst van de auto. Bij de O3 staat de dvd/sd niet tussen de accessoires, updates zijn nu ook gratis te downloaden wat voorheen ook voor betaald moest worden.

Thorgal

Forumguru
Bij de "oude" Columbus stond de dvd tussen de accessoires in de prijslijst van de auto. Bij de O3 staat de dvd/sd niet tussen de accessoires, updates zijn nu ook gratis te downloaden wat voorheen ook voor betaald moest worden.
Updates zijn gratis te vinden maar daar staat ook bij:
1. U heeft daarvoor de SD-CDA-kaart met de bestaande kaartgegevens uit uw navigatieapparaat nodig. U vindt de SD-kaart af fabriek in de SD-kaartslot 2.

Dat zou weer betekenen dat je wel een SD kaart zou moeten hebben.
@MaRco2 had je al antwoord gekregen?

VWim

Forumguru
Meestal doet de dealer het erbij door het alvast te installeren op de hdd in de columbus (zal bij de nieuwe ook zo zijn), want officieel moet je betalen voor de DVD en heb je standaard een Columbus zonder navigatie! En dus krijg je er geen DVD bij (of je moet er natuurlijk voor betalen).

Lijkt me onzin, de omschrijving volgens de folder is als volgt:
Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, 64Gb harde schijf en dvd-speler

Bij het woord navigatie is de benodigde software onmisbaar, anders kan/mag het toch geen navigatie heten.

Darkside

Forumguru
Lijkt me onzin, de omschrijving volgens de folder is als volgt:
Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, 64Gb harde schijf en dvd-speler

Bij het woord navigatie is de benodigde software onmisbaar, anders kan/mag het toch geen navigatie heten.
Dat denk jij.
Bij het oude Columbus stond dat er ook. Navigatie Columbus met 6.5" kleuren scherm. HDD en DVD speler.
Maar mooi dat je geen Navigatie software kreeg. Die moest je apart aanvinken voor voor zo;n 249,0

Echt belachelijk omdat je idd mag verwachten als je 2k uitgeeft aan een navigatie systeem je hem ook "out of the box" zo kunt gebruiken. Maar als je de DVD niet besteld heb je dus een dure radio.

Nu wordt het kaartmateriaal gelukkig wel standaard meegeleverd

Bovenaan Onderaan