Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Pendragon

Donateur
De oost is nog de 8009 versie, dit wordt in de officiële versie 8048 en voor de West 8049 geloof ik. Deze beide zullen wel tegelijk komen. Heb begrepen dat het kaartmateriaal van Q1 2013 is.

nljuggler

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een O3, met de nieuwe Columbus.

Met mijn oude Columbus werd het geluid van de radio (of media) zachter gezet als er een navigatiemelding werd gegeven. Met de nieuwe wordt het radiogeluid volledig verstomd op dat moment.

Ik heb al best een tijdje lopen zoeken, maar ik kan nergens vinden of en zo ja hoe dit aan te passen is.

Tips?

Rickyb66

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een O3 besteld met Columbus icm canton sound system. Nu ben ik benieuwd of iemand weet of er ook video/dvd bestanden kunnen worden afgespeeld via Hdd, usb of sd? Of dient er nog 'ouderwets' een DVD-schijf gebruikt te worden?

Ben benieuwd.

Darkside

Forumguru
Ik meende dat het nieuwe systeem ook video bestanden vanaf de HD of SD kon afspelen.
Maar alleen als je stilstaat.
anders kijk je even in de handleiding. Deze staat ook in PDF form op het internet. Kan je alvast wat voorpret beleven.

Rickyb66

Nieuw lid
Ik meende dat het nieuwe systeem ook video bestanden vanaf de HD of SD kon afspelen.
Maar alleen als je stilstaat.
anders kijk je even in de handleiding. Deze staat ook in PDF form op het internet. Kan je alvast wat voorpret beleven.

Ik kon het niet duidelijk terugvinden in de beschrijving. Ik ga er nog eens induiken.

Jeronimo

Nieuw lid
Ik heb het volgende probleem met mijn Columbus systeem (Octavia II 2010). Ik ben erg benieuwd of iemand dit herkend of mij verder kan helpen.

Het begon ermee dat het systeem niets meer deed en ook nergens meer op reageerde. De dealer heeft vervolgens de software er opnieuw opgezet (laatste versie) en toen werkte alles weer. Nu heb ik echter het probleem dat de Columbus de instellingen voor radio en overige media niet meer onthoudt als de auto uit is geweest. Als ik in de auto stap dan staat de radio preset altijd op 1 (de voorgeprogrammeerde zenders staan er nog wel) en niet op de laatst beluisterde zender, ook kiest hij standaard CD als ik naar de Media ga. De carkit vindt ook iedere keer een nieuw telefoonboek en meldt dit ook.

De auto is terug geweest en de dealer geeft aan dat ze hiervoor geen oplossing hebben en het ook niet herkennen.

Heeft iemand nog suggesties?

Alvast bedankt voor jullie reacties/meedenken.

Jeroen

Darkside

Forumguru
Ik herken het niet. Zou bijna zeggen een factory reset doen. En alles opnieuw instellen.
De carkit heb ik ook. En volgens mij is dat ook goed. Hij moet natuurlijk wel alle wijzigingen en of nieuwe contacten syncen.

Jeronimo

Nieuw lid
Hoi Darksite,

De factory reset is al uitgevoerd zonder resultaat. En het syncen van contacten melding geeft hij nu altijd ook al zijn er geen veranderingen in het adresboek geweest. Daarvoor gaf hij de melding alleen als er ook daadwerkelijk wat was verandert.

Je zou bijna denken dat de permanente 12V en de schakel 12V zijn omgewisseld. Ik heb dit nagevraagd bij de dealer maar dit was volgens hen niet het geval.

@Noord26; Zo ver ik weet is dit versie 9. Dit voor zowel oost als west Europa. Er is al wel een beta versie 10 (ook wel 9.5 genoemd) gezien van de oost Europa versie op de bekende plekken. Verwachting is dat binnen enkele weken versie 10 uitgerold zal worden. De data zal dan van Q1 2013 zijn.

Die kun je het beste kopen bij je Skoda dealer!
Maar ja, het is een dure onderneming om dit elk jaar te doen.
Alle andere manieren horen hier niet thuis op het forum denk ik zo.

• Leuk
Waarderingen: EdK

CDK

Forumguru
Je kan ook gewoon aan je dealer vragen of hij kosteloos de update er voor je op wil zetten, mij is dat zelfs aangeboden bij aanschaf als extra service

Noord26

Forumguru
Je kan ook gewoon aan je dealer vragen of hij kosteloos de update er voor je op wil zetten, mij is dat zelfs aangeboden bij aanschaf als extra service

Daar heb ik om gevraagd bij 'onze' dealer Rijnwoud toen we hem kochten. Maar inmiddels is gebleken dat het kaartmateriaal V8 is. Terwijl V9 tijdens aanschaf al geruime tijd op de markt was. En binnen afzienbare tijd staat V10 West Europe klaar.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
als ik binnenkort eens tijd heb rij ik weer eens langs voor de laatste versie, mijn auto is ook weer bijna een jaar oud, dus wordt weer eens tijd ;)

jelleg

Lid
Ik heb ook sinds een paar dagen de nieuwe O3. Ik ervaar naast het niet afspelen van mijn Flac bestanden, nog een ergernis op het Columbus systeem. Ik heb vanaf de USB stick veel mappen naar de HDD gekopieerd. Alleen die kan niets met de mappenstructuur. Je moet kiezen uit album, artiest, meeste gespeelde, meest gewaardeerde. Maar dat wil ik nou juist net niet. Ik wil gewoon een map 'Favorieten' kunnen aangeven, zodat ik buiten K3 en kinderen voor kinderen blijf :D.
In die map staan uiteraard mijn eigen voorkeuren. Afspelen via de USB biedt de oplossing, daar ziet de Columbus wel de juiste mappenstructuur. Alleen gebruik ik de USB poort liever voor het laadsnoer voor de Iphone, dan hoeft er niet zo'n lompe lader in de sigarettenaansteker.

Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad? Is afspelen via een SD kaart nog een optie? Wordt een mappenstructuur dan wel herkend? Dan zou ik nog naar een 32 Gb SD kaartje kunnen overstappen, kost ook niet meer de hoofdprijs.

Ben benieuwd.

Bovenaan Onderaan