Ik heb inmiddels alweer ruim 4 jaar een simpele TomTom One 3rd Edition in gebruik. Kostte destijds een ruime 100 of 120 euro.
Onlangs een aanbiedinkje van TT gescoord: anderhalf jaar (!) lang elk kwartaal een verse kaart van Europa, voor de somma van 45,97 euro. Dat is 8 euro per nieuwe kaart - kom daar eens om bij die fancy inbouw-dingen...
Ook leuk: bij het installeren van zo'n update ging er iets mis, waardoor het hele ding nooit meer wilde starten ("Geen kaarten gevonden"). Ik heb wat screenshots naar de TT helpdesk gestuurd. Het kostte een paar mailtjes heen en weer, maar ik ben werkelijk uitstekend geholpen met het opnieuw op het apparaat installeren van de hele applicatie. Inmiddels werkt het weer als een tierelier.
Als ik dan in de prijslijst van die apparaten zie staan voor 6 of 7 maal de totale kosten die ik er in 4 jaar aan uit heb gegeven (en hier lees hoeveel moeite en extra geld het kost om aan een kaartupdate te komen, als dat al lukt), dan kan ik me er alleen maar over verbazen dat die dingen überhaupt worden verkocht. En dan ergonomisch gezien ook nog op een verkeerde plek zitten... (de mijne staat op het dashboard net boven - of achter - het linker ventilatieroostertje, dus geen zuignapkringen op m'n ruit).