Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

CDK

Forumguru
mijn auto is van eind 2012 met de laatste kaart (zeggen ze) maar ook ik rijd regelmatig off road de kwaliteit van de kaarten qua recentheid vin ik ook Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
de gemiddelde TomTom of Garmin is daarin veel beter idd

greetz Corné

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb inmiddels alweer ruim 4 jaar een simpele TomTom One 3rd Edition in gebruik. Kostte destijds een ruime 100 of 120 euro.
Onlangs een aanbiedinkje van TT gescoord: anderhalf jaar (!) lang elk kwartaal een verse kaart van Europa, voor de somma van 45,97 euro. Dat is 8 euro per nieuwe kaart - kom daar eens om bij die fancy inbouw-dingen...

Ook leuk: bij het installeren van zo'n update ging er iets mis, waardoor het hele ding nooit meer wilde starten ("Geen kaarten gevonden"). Ik heb wat screenshots naar de TT helpdesk gestuurd. Het kostte een paar mailtjes heen en weer, maar ik ben werkelijk uitstekend geholpen met het opnieuw op het apparaat installeren van de hele applicatie. Inmiddels werkt het weer als een tierelier.

Als ik dan in de prijslijst van die apparaten zie staan voor 6 of 7 maal de totale kosten die ik er in 4 jaar aan uit heb gegeven (en hier lees hoeveel moeite en extra geld het kost om aan een kaartupdate te komen, als dat al lukt), dan kan ik me er alleen maar over verbazen dat die dingen überhaupt worden verkocht. En dan ergonomisch gezien ook nog op een verkeerde plek zitten... (de mijne staat op het dashboard net boven - of achter - het linker ventilatieroostertje, dus geen zuignapkringen op m'n ruit).

Ik heb afgelopen week een nieuwe Columbus gekregen, nadat deze (voor de 2e keer) gestolen was, maar nu heb ik geen optie voor de fader meer.
Balance, treble/mid/bass e.d. zitten er nog wel in, maar de (grafische) weergave voor de fader ontbreekt.
Zo op het zicht is het een nieuwer model dan wat erin zat (andere tekst layout op de knoppen, nieuwere kaart met snelheidsaanduiding).
Klopt het dat er bij het nieuwe type Columbus geen fader meer in zit, of hoort deze optie er gewoon in te zitten?

paulus474

Senior Member
2x gestolen!? Pffff, dan zal je verzekeringspremie wel flink omhoog zijn gegaan...
Niet rondgekeken voor een andere optie dan de Columbus, of een alarm in laten bouwen?

Dennis Nijholt

Forumguru
@Stakie75 Ik heb hier nog wel map updates liggen voor de RNS510/ RNS310 of te wel van de Columbus en Amundsem navigatie
voor de Columbus is het 2 DVD's 1 is west europa en de andere oost europa beide V9
voor de Amundsem is het 12 CD's dat is dus ook heel europa je hebt alleen dan een 8 GB kaartje nodig om alle Cd's erop te zetten en geduld om alle Cd's op dat kaartje te laden en dat is ook de laatste versie dus V4.

Lijkt me dat als je de balans kunt vinden, de fader niet moeilijk meer kan zijn...
Als je links en rechts kunt schuiven op het grafische interieur plaatje, moet voor en achter ook lukken, toch?

http://www.my-gti.com/wp-content/uploads/firmware_1100_13.jpg

Het probleem is dat het grafische plaatje er niet meer is. Er is alleen een schuifbalk van links naar rechts (balance), voor en achter (fader) ontbreekt dus.

2x gestolen!? Pffff, dan zal je verzekeringspremie wel flink omhoog zijn gegaan...
Niet rondgekeken voor een andere optie dan de Columbus, of een alarm in laten bouwen?

Lease-auto, dus komt gewoon weer een nieuwe Columbus in. Alarm zit er al in.
Andere optie is wel voorgesteld, maar dan werken de knoppen op het stuur e.d. niet meer, dus ging ik niet mee akkoord.

Pendragon

Donateur
Ik heb afgelopen week een nieuwe Columbus gekregen, nadat deze (voor de 2e keer) gestolen was, maar nu heb ik geen optie voor de fader meer.
Balance, treble/mid/bass e.d. zitten er nog wel in, maar de (grafische) weergave voor de fader ontbreekt.
Zo op het zicht is het een nieuwer model dan wat erin zat (andere tekst layout op de knoppen, nieuwere kaart met snelheidsaanduiding).
Klopt het dat er bij het nieuwe type Columbus geen fader meer in zit, of hoort deze optie er gewoon in te zitten?

Ik had een oudere Columbus en ook dat probleem. Als ik me goed herinner moest er via VCDS een aanpassing gedaan worden zodat de auto weet dat er ook speakers achter zijn (weet het niet 100% meer zeker, is namelijk al weer even geleden). Misschien dat je oude Columbus een andere setting had dan de nieuwe nodig heeft om dit te krijgen. Ik denk maar even mee :)

Er komt wel geluid uit de achter speakers, dus ik denk dat bovenstaande niet helemaal op gaat. I.i.g. bedankt voor het meedenken :)
Zo'n probleem is het nu ook weer niet, meestal staat het standaard al redelijk goed, maar vind het toch vreemd dat de optie is verdwenen...

In de O3 met Columbus MIB, zit er een harde schijf ingebouwd van 64 GB. Ik begrijp dat er ruimte nodig is voor kaarten en dergelijke, maar ik hou nog ongeveer 11 GB (uit m'n hoofd) over om zelf muziek op te plaatsen. Herkennen andere Columbus MIB gebruikers dat ook?

Greggy

Actief lid
Gents, vraagje over de Columbus in de O3: ik wil graag de USB aansluiting omleggen van de versnellingspook naar in het dashboardkastje. Nu wilde ik gewoon de USB kabel splitten en de aansluiting als kabeltje in het kastje hangen. Nu heb ik het dashboardkastje (klep) eraf gehaald en de DVD unit compleet losgemaakt (incl. dashboardkast zelf dus) maar ik zie geen USB aansluiting. Beetje wishful thinking geweest. Ik ben dus op zoek naar de kabel van de DVD naar de USB aansluiting; echter ik begin te vermoeden dat de USB niet naar de DVD gaat maar naar het touch-screen. Echter, ik zie niet zo snel hoe ik dit mooi open kan maken.

Any ideas? Hoofddoel voor mij is om een USB-disk op de Columbus aan te sluiten maar niet in het zicht te hebben hangen. Ook alle info over de nieuwe Columbus is welkom (aansluitschema's e.d.). Thanks!

Darkside

Forumguru
Als je precies weet hoe hou ik me ook aanbevolen. Vind de plek ook niet mooi en ben van plan om gewoon een lange USB kabel aan te sluiten en die naar het dashboard kastje te brengen voor de externe HD met mp3-tjes. Maar mooier is als het eerder netjes afgetapt kan worden

Greggy

Actief lid
Ik ga es op zoek hoe het scherm van de Columbus vast zit. Maar een service- of garagemanual zou fijner zijn. Mocht iemand tips hebben en/of technische info hebben (al is het maar een typenummer of zo) van de Columbus in de O3 dan zou dit top zijn.

apacot

Lid
is een micro usb stick geen oplossing voor je?
ff googlen en dan vind je leuke sticks die er echt niet veel uitsteken

Greggy

Actief lid
Ik ken ze en heb er 1 gehad. Erg klein idd. Ik heb er alleen 1 nodig van 128GB liefst. Die zijn er nog niet.

Iets anders - nice to know- ; met de Columbus in de O3 heb ik nu foto's bij mijn Gmail contacten op mijn Galaxy S4 draaiend op Android 4.2.2. Met Jelly Time op mijn Desire HD had ik dit niet bij mijn Gmail contacten. Iemand enig idee waar dit verstopt zit in je Gmail contacten-attribuut?

Greggy

Actief lid
Yup, exact! Grappig als je door je contactenlijst heen scrollt. Fijne is dat je nu eindelijk - in mijn geval - op 1 plek je contacten kan onderhouden en overal gesynct hebt: laptop, tablet, telefoon, auto. Geen gezeur, instappen en gaan! Top!

Wel apart dat dit dus wel werkt met mijn Android 4.2.2 op mijn S4 en niet werkte met JellyTime op mijn Desire HD terwijl ik niets veranderd heb aan mijn Gmail contacts.

Danman

Lid
Mijn O2 van 8/2010 staat nu bij de garage voor een beurt en helaas nieuwe Aircopomp... Had nog altijd de originele FW en kaarten van bij aankoop erop staan. Durfde het niet aan om het via downloads te doen, zeker niet gezien ik niet weet welke FW ik nu heb. Als service ontvang ik nu gratis een SW en kaart update, ook omdat deze auto bij hen is gekocht en in onderhoud is.
Nette service toch!
Ben wel benieuwd of het ze gaat lukken, heb gelijk gevraagd of ze kanaal 50 op 1 willen zetten zodat ik het Hidden Menu ook te zien krijg, weet ik gelijk welke FW en kaart ik heb gekregen.

Danman

Lid
Netjes, kaart V9 7918 staat er nu op!
De FW is helaas nog oud, 2724, die moet ik dan maar via My-gti.com upgraden.
Als ik het goed lees is het beste om ook de BT carkit met een Blackberry te laten werken, niet FW4020 te nemen, maar de oudere FW3814 te installeren.
Heeft iemand nog tips?

Op verzoek is het Hidden Menu vrijgeschakeld, dus nu weet ik tenminste wat ik heb en kan ik gedegen upgraden.

Bovenaan Onderaan