Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

prospero21

Nieuw lid
Beste mede Skodarijders,

sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een O3 Combi EBL. Deze heeft de Columbus audio unit, welke fantastisch klinkt. Behalve wanneer ik muziek via bluetooth afspeel. Of het nu spotify betreft, of een reguliere MP3/FLAC file, ik hoor steevast "gekraak" in de hoge tonen in de rechter-tweeter (ook hoorbaar op lagere volumes). Zijn er anderen die dit ook al eens is opgevallen ?

Heb het reeds via een andere telefoon geprobeerd (heb zelf een iPhone 5, maar de vrouw heeft een Galaxy S), maar dit geeft dezelfde symptomen, waardoor ik begin te vrezen dat dit een issue is van de Columbus unit zelf. Wifi / GPS e.d. allemaal al uitgeschakeld, zonder resultaat.

Iemand een idee hoe dit op te lossen, of wordt het een bezoekje aan de skoda-dealer ?

Klinkt het gekraak ook bij afspelen radio en/of afspelen DVD/SD/USB? Zo ja, dan zou ik denken dat de tweeter kapot is.

Kire

Actief lid
Ik kom in de topic firmware versies tegen met een relatief laag nummer. Als ik mijn Columbus check (auto geleverd 11/2013) dan vind ik het volgende:
Delivery part number: 3T0035680G
HW: H09
SW: 5238
Map version 7690

Klopt het dat de kaarten versie 8 zijn?
Kan ik eenvoudig updaten naar versie 10 of moet ik firmware (laten) wijzigen.

Bij de levering van de auto was er geen DVD met kaarten. Is dit normaal? Je neemt toch een auto met werkend navigatiesysteem en daar hoort m.i. een DVD met kaarten bij.

Darkside

Forumguru
Ja het is normaal dat je geen dvd krijgt. PON heeft besloten dat wanneer je een navigatiesysteem koopt je nog los kaarten moet kopen om er gebruik van te maken. Eigenlijk belachelijk.
Maar je kan gewoon V10 installeren met jouw firmware

Kire

Actief lid
@Darkside: en in België dus onze vrienden van D'Ieteren Lease ook (heten tegenwoordig VDFin). Gelukkig heb ik via een "dealer" een kopietje van V10. Morgen even opzetten.

sploony

Nieuw lid
Ik weet niet of het onderstaande ook voor de "oude" Columbus geldt, maar misschien help ik er iemand mee.

Er zijn nogal wat beperkingen voor het aantal muziekbestanden die door het Columbus Infotainment systeem ingelezen kunnen worden. Uiteraard stond er in de gebruiksaanwijzing dat er een limiet was van 1000 bestanden/folders die alfabetisch te sorteren zijn. Als je het netjes indeelt in de vorm van "\artist\album" is dat geen probleem.

Ik wilde graag al mijn muziek meenemen, en dat zijn toch snel 25.000 bestanden.

Helaas is er dus ook een limiet van maximaal 10.000 bestanden die kunnen worden ingelezen. De rest is niet meer te zien, zowel in de database als in de folder browser. De mappen zijn simpelweg leeg.
Het is wel zo dat dit per aangesloten medium geldt. Dus voor de 2 SD kaartjes en 1 USB is dat 30.000 nummers.
Als je echter FLAC gebruikt dat kan het nogal oplopen (40 MB per bestand X 10.000 = 400 GB). Dat gaat dus niet op een SD kaartje passen.

Nu heb ik ontdekt dat deze imitatie wel te "omzeilen" is. Ik gebruik namelijk een portable USB harddisk van 1 TB. Deze heb ik opgedeeld in partities van ongeveer 350 GB. Als ik hem aansluit kan ik gewoon kiezen welke partitie ik wil gebruiken.

De limiet van 10000 bestanden lijkt namelijk per partitie te gelden.

rampie

Senior Member
Ik heb zonet op de columbus geprobeerd de kaarten up te daten en deze geeft 50% van de keren weer dat de CD/DVD niet herkend wordt en als hij doorgaat herstart hij op 60%. De laatste kaarten heb ik via dit forum gevonden en werden gebrand op een Verbatim DL DVD. Dit met zowel nero als ashampoo. Iemand enige tips of opmerkingen waardoor ik de laatste kaarten kan krijgen? Iemand in de buurt van mij met werkende kaarten?

Geen idee.
Om dat ik dat voor wilde zijn heb ik er eentje gekocht op MP.
Voor weinig met een gegarandeerde werking.
Hopelijk kan iemand je helpen. Ik woon 250km verderop.

Michelv.

Forumguru
Rampie; op de laagste snelheid geschreven? En op de manier die op de forums beschreven wordt? ikzelf geen problemen gehad met de updates.

rampie

Senior Member
Gisteren zelf ook alles samengesteld en deze wil de POI's niet importeren. De columbus doet het wel (zegt et succes geimporteerd, maar toont niets terug ervan.

Kan het zijn dat hij POI met dubbele waarden niet aanvaard (zoals algemeen zitten er al skoda dealers in. Als je die nog eens bijvoegd in je eigen POI, blokkeert hij dan niet?)

AC70

Lid
Vanmorgen bij het starten was mijn Columbus opeens alle geprogrammeerde voorkeuzezender kwijt.
Ook de logo's waren allemaal verdwenen. Zowel bij DAB als FM was dit het geval.
Gisteravond bij parkeren werkte alles nog prima.
De radio en navigatie werken verder helemaal prima.

Iemand al zoiets meegemaakt?

vgerwen

Nieuw lid
De logo's en voorkeursstation worden denk ik op de harddisk opgeslagen Spanning eraf heeft daarbij geen invloed. Ik denk dat bij de start de file niet goed gelezen werd

Bovenaan Onderaan