Ik kan het toch niet laten begin toch maar een verslag.
Vandaag gestart met de update voor mijn Columbus namelijk de update naar 4120.
Eerst heb ik de iso gedownd op deze site
www.rnsfirmware.com
en daar heb ik dit bestand gedownd (direct link)
http://rnsfirmware.com/downloads/RNS510_Firmware/Europe/EU_4120_FW_60_35_5.ISO
Vervolgens deze op een verbatim CD gebrand.
Het updaten hiervan is nogal een hekel punt bij de eerste generatie columbussen.
Maar ik kan sowieso met zekerheid zeggen dat vanaf HW 40 dit geen probleem moet opleveren.
Het heeft dan ook lang geduurd voordat ik voor het eerst ben gaan updaten naar bijv 3980 en heb ook diverse fora's gelezen hierover.
Hieronder een foto reportage over de voortgang.
De gebrande dvd in de Columbus gestopt ZONDER het contact aan te zetten en ZONDER de Columbus aan te zetten, deze gaat vanzelf aan en je krijgt het volgende scherm.
Hierna krijg je na twee keer een zwart scherm met tekst met de volgende mededeling.
Als je niet gelijk op OK drukt zal hij na een tijdje vanzelf beginnen althans dit gebeurde bij mij.
En dan krijg je het volgende scherm deze installatie duurt ongeveer 55 minuten.
En als alles dan goed gelukt is het volgende scherm met de mededeling haal de cd eruit om opnieuw te starten.De Columbus blijft uit en deze moet je dus zelf even aanzetten.
Aangezien deze firmware de partitie indeling aanpast op de HDD 60/35/5 % ben je ook de kaartgegevens op je HDD kwijt en moet je dus opnieuw installeren.
De 60/35/5 partitie indeling is speciaal geschreven voor een van de eerste generatie Columbus namelijk de 20GB versies.
De mijne blijkt dus toch een 40GB versie te zijn zie foto hieronder.
Deze status en grootte van je HDD is alleen maar zichtbaar in het hidden menu wat normaal via VCDS geactiveerd dient te worden maar dus ook al ingebakken zit in deze ISO.
Hieronder nog wat plaatjes van het Hidden menu
tenslotte zit er in deze versie ook Radio Tekst, heb nog niet ontdekt wat de meerwaarde hier van is of ik heb gewoon een zender gekozen waar dit niet ondersteunt wordt.
Ik zal de how to nog aanpassen om jullie zoveel mogelijk info te geven en uitleg hoe je dit zelf kan doen en op een veilige manier.