Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Octavia32

Forumguru
Helaas reageert er niemand hierop. Ik ben inmiddels succesvol naar 4120 met hidden menu dus geen version info gegaan. Ik zal het een en ander hier nog plaatsen maar zal denk ik na de feestdagen worden

@ertromp hidden menu is niet meer nodig maar die codering nog wel. Maar dat spreken we nog wel af.

Octavia32

Forumguru
Ik kan het toch niet laten begin toch maar een verslag.

Vandaag gestart met de update voor mijn Columbus namelijk de update naar 4120.
Eerst heb ik de iso gedownd op deze site www.rnsfirmware.com
en daar heb ik dit bestand gedownd (direct link) http://rnsfirmware.com/downloads/RNS510_Firmware/Europe/EU_4120_FW_60_35_5.ISO

Vervolgens deze op een verbatim CD gebrand.
Het updaten hiervan is nogal een hekel punt bij de eerste generatie columbussen.
Maar ik kan sowieso met zekerheid zeggen dat vanaf HW 40 dit geen probleem moet opleveren.
Het heeft dan ook lang geduurd voordat ik voor het eerst ben gaan updaten naar bijv 3980 en heb ook diverse fora's gelezen hierover.

Hieronder een foto reportage over de voortgang.

De gebrande dvd in de Columbus gestopt ZONDER het contact aan te zetten en ZONDER de Columbus aan te zetten, deze gaat vanzelf aan en je krijgt het volgende scherm.
IMG-20141223-WA0003.jpeg

Hierna krijg je na twee keer een zwart scherm met tekst met de volgende mededeling.

IMG-20141223-WA0005.jpeg
Als je niet gelijk op OK drukt zal hij na een tijdje vanzelf beginnen althans dit gebeurde bij mij.
En dan krijg je het volgende scherm deze installatie duurt ongeveer 55 minuten.

IMG-20141223-WA0007.jpeg

IMG-20141223-WA0011.jpeg
En als alles dan goed gelukt is het volgende scherm met de mededeling haal de cd eruit om opnieuw te starten.De Columbus blijft uit en deze moet je dus zelf even aanzetten.

IMG-20141223-WA0013.jpeg

Aangezien deze firmware de partitie indeling aanpast op de HDD 60/35/5 % ben je ook de kaartgegevens op je HDD kwijt en moet je dus opnieuw installeren.
De 60/35/5 partitie indeling is speciaal geschreven voor een van de eerste generatie Columbus namelijk de 20GB versies.

De mijne blijkt dus toch een 40GB versie te zijn zie foto hieronder.

IMG-20141223-WA0019.jpeg

Deze status en grootte van je HDD is alleen maar zichtbaar in het hidden menu wat normaal via VCDS geactiveerd dient te worden maar dus ook al ingebakken zit in deze ISO.

Hieronder nog wat plaatjes van het Hidden menu
IMG-20141223-WA0015.jpeg

IMG-20141223-WA0017.jpeg

IMG-20141223-WA0021.jpeg

IMG-20141223-WA0023.jpeg

IMG-20141223-WA0025.jpeg

IMG-20141223-WA0027.jpeg

tenslotte zit er in deze versie ook Radio Tekst, heb nog niet ontdekt wat de meerwaarde hier van is of ik heb gewoon een zender gekozen waar dit niet ondersteunt wordt.

IMG-20141223-WA0029.jpeg

Ik zal de how to nog aanpassen om jullie zoveel mogelijk info te geven en uitleg hoe je dit zelf kan doen en op een veilige manier.

Laatst bewerkt:
Mooie actie Octavia32, en fijn dat het gelukt is. Krijg volgende week een andere Octavia en daar zit ook een Columbus in. Auto is van 2010 dus zou me niks verbazen als ik van jouw kennis gebruik ga maken om hem te upgraden-:)

Antera

Donateur
Lekker bezig. Beste was wel even de originele codering op te slaan alvorens de update te doen dit voorkomt soms wat uitzoekwerk omtrend coderen :thumbsup:

Octavia32

Forumguru
@Antera klopt wat je zegt en dat gaat dan hierom

Revision B and C revision units

These units will become SW revision D after the upgrade however when coding the unit using VCDS you will receive the error
“Coding Rejected, Error 31: Request Out of Range”
Before saving the new coding manually add a 10th byte (00) at the end before pressing “Do It” as per the example below

9 byte coding (B/C SW revisions):
020104000400001100

10 byte coding (D SW revision):
02010400040000110000

Of bedoel je dit niet?

Antera

Donateur
idd dat mede maar om de juiste coderingen terug te zoeken kan wat meer werk kosten aangezien niet van elke radio de coderingen gelijk zijn

Octavia32

Forumguru
@Antera Bedoel je met coderingen dat bijv de climatronic of de parkeersensoren niet meer gepresenteerd worden op de columbus. Want ik moet zeggen alles functioneert normaal.
Kan je dit iets meer toelichten als ik verkeerd zit?

Antera

Donateur
De long coding is niet standaard:

Voorbeeld van de long coding:
020104000400001100

dit kan allerlei andere nummers enz hebben daarom beste originele codering voor de update opschrijven :-)

oboly

Lid
Ik heb geen DVD brander tot mijn beschikking. Is er ook iemand die mij kan helpen aan een voorbeschreven DVD'tje? (Omgeving Zuid Holland)

oboly

Lid
Toppie! Ik heb geen geduld dus ga kijken of ik bij een vriend een CD kan branden voor de SD->HDD copy truck die eerder beschreven is. :)

Bovenaan Onderaan