Het grote "lampjes op display" topic F-2 facelift

Ik ben nu 1 maand trotse GL rijder. Maar de laatste tijd gaat er steeds
het gloeilampje op het display aan. Heb dan ook steeds de gehele verlichting gecontroleerd, zowel remlicht en nrplaat verlichting maar
kan niets ontdekken ra ra ra

NielsW

Lid
Dit hadden wij bij de testauto ook.
Bij de dealer waar we toen de rit gingen maken wisten ze het ook niet

GO66

Lid
Ik heb de auto nu bijna anderhalve maand en ik heb dat gloeilampje alleen gezien toen er een aan hanger achter hing. Ik las wel op dit forum dat voor dit probleem een software update gaat komen.

Roku

Lid
Bij is het ook 1 keer gebeurd.
Alleen mijn dagrij verlichting stond aan.
Maar beide lampen stonden gewoon aan.
Dit was een week geleden daarna geen last meer gehad.

Ener

Nieuw lid
Bij is het momenteel ook het geval. Lampen zijn goed. Meestal is pas na een minuut of 5 a 10. Wel een beetje irritant.

paulus474

Senior Member
Was in de demo-auto waar wij in gereden hebben ook het geval.
Wel te hopen dat de dealers dit op kunnen lossen (software-update?)...

RobV

Lid
Ook ik heb dit probleem op dit moment,gaat steeds branden na een minuut of 10 en naar mijn gevoel als je even flink doortrekt,hoop dat dit snel op te lossen is.

Gr

Net een paar dagen Luxemburg geweest en waar ik ook werd geconfronteerd met dat lampje. Niks aan de hand verder, alle lampjes doen het gewoon.
Wat wel beangstigend was, was het voorgloeilampje wat ging knipperen. Dit duidt op een motorstoring volgens het instructieboekje. Aan de kant gezet, opnieuw gestart en het was weer weg.

Ik heb sinds vandaag ook het "lamp-stuk" lampje branden. Sprong aan bij een inhaalactie waarbij (voor het eerst) de 4000 rpm overschreden werd.
Alles is verder okee, lijkt dus iets te maken te hebben met een hoog toerental,
Maandag maar even langs de dealer.

inir

Lid
Even een vraag hierover aan de pechvogels met dit mankement: gebeurt dit zowel bij maxidot als bij minidot, of heeft dat er niets mee te maken :icon_smile_question

Kom hier verhalen tegen van mensen die het over het voorgloeilampje hebben en verhalen die over de verlichting defect controle lamp hebben......

Weet niet of het er iets mee te maken kan hebben, maar hoorde weer via via dat er bij de nieuwere volkswagens een regeneratief roetfilter o.i.d. op zit wat regelmatig weer schoon moet branden anders raakt het verstopt. (Skoda lijkt mij dus ook)
Computer schijnt op die momenten de motor anders aan te sturen (inspuitmomenten anders??) waardoor de uitlasgastemperatuur omhoog zou gaan en de kat schoonbrandt. Op dat moment zou dus het voorgloeilampje gaan branden/knipperen en het is geloof ik een pré om dan niet het motortoerental te laag te laten zakken en al helemaal niet om de motor uit te zetten.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven??

Wat je beschrijft heb ik eerder gelezen op het forum, zou heel goed kunnen. Ik vraag me af hoe lang dit schoonbranden nodig is, na een herstart was het lampje weg en kwam het niet meer terug. En is dat al bij slechts 2200km op de klok..? Raakt het filter zo snel verstopt? Let wel, wij hadden een dag ervoor 400km gereden waarbij het filter ook schoongebrandt zou zijn lijkt me.
Verder is het boekje erg minimaal in het verstrekken van informatie. Mijn vriendin las voor dat een knipperend voorgloeilampje betekent dat er een storing in het motormanagement zit, dat ik naar een Skoda service punt moest gaan terwijl de motor in een soort noodprogramma liep.
En Inir, ik heb een maxidot display.

piair1982

Forumguru
Roetfilter zit bij veel korte ritjes (onder het half uur) snel vol. Gewoon een uur tot anderhalf op de snelweg rijden op deellast dan brandt het weer schoon.
Maar inderdaad moet dit ook in het instructieboekje staan.

FredV

Banned
Weet niet of het er iets mee te maken kan hebben, maar hoorde weer via via dat er bij de nieuwere volkswagens een regeneratief roetfilter o.i.d. op zit wat regelmatig weer schoon moet branden anders raakt het verstopt. (Skoda lijkt mij dus ook)

Kan iemand hier duidelijkheid over geven??

Het instructieboekje van de Greenline schrijft inderdaad over het regeneren van het roetfilter en welk lampje er dan gaat branden.

In het instructieboekje zit ook een uitgebreid overzicht van alle lampjes, incl. de kleuren daarvan, die kunen gaan branden.

Dus als er een lampje brandt, geef dan even aan WELK lampje en zoek even op wat er dan in de handleiding staat.

Nu praten we langs elkaar heen.

AKP

Lid
Bij ons is vanmorgen ook het oranje 'gloeilamp' lampje gaan branden. Dit gebeurde na ongeveer 10 min rijden. Op dat moment reden we 60km/h met 1800 toeren, hadden alleen de dagrijverlichting aan. Bij aankomst op de bestemming alle lichten gecontroleerd, ook die van het kenteken (ook al staat er in de handleiding dat het lampje daarbij pas gaat branden wanneer ze daarvan allemaal kapot zijn), maar geen defecten ontdekt. Bij het opnieuw starten van de auto was het lampje uit en hij is tot nu toe ook niet meer aan geweest.

Edit: oh ja, wij hebben mini-Dot

Fabulous

Nieuw lid
Ik heb hier verleden week ook last van gehad.
Lampje ging branden. Bleek dat linker dagrijverlichting stuk was. Na enige tijd rijden deed de lamp het weer maar het controle lampje gaf aan dat er nog steeds iets mis was. Volgende dag was de lamp van de dagrijverlichting echt overleden. Lampje vervangen en alles weer ok.

GO66

Lid
Vorig weekend heb ik 160km met een aanhanger gereden. De Fabia doet dat echt heel soepel!
Tijdens het rijden met de aanhanger ging het lampje van de verlichting branden op het dashboard en het knipperlicht werkte vreemd.
Na afkoppelen van de aanhanger deed het stadslicht rechtvoor en het rechterachtericht het niet meer (kwam ik na 500 km achter).
Vandaag naar de dealer, niets te vinden. Uiteindelijk de auto aangesloten op de testkast en er stonden 8 onderdelen op rood, als zijnde defect.
De monteur heeft de transport mode uitgeschakeld en alles werkte weer.

De transport mode zou ook effect moeten hebben op de centrale vergrendeling en de radio (onder andere) maar die werkten perfect. Samen met de monteur nog even staan raden, maar we hebben geen idee wat het geweest kan zijn.

Misschien dat dit bij meer mensen het geval is.

Ronnie

Forumguru
De transportmode had al bij aflevering uitgeschakeld moeten worden....
Gerrit Speek (VAG-COM):

Transport Mode

Bij auto's die CAN (Controller Area Network) gebruiken voor diagnose is er een speciale [Transport Mode]. Dat wordt door de fabriek gebruikt om auto's "in slaap" te brengen om de accu te sparen gedurende een langere periode van inactiviteit.

[Activate Transport Mode] om de auto in 'Transport Mode' te brengen. De meeste systemen worden dan uitgeschakeld.
[De-activate Transport Mode] om de schone slaapster weer wakker te maken.

GO66

Lid
Het vreemde is dat een aantal zaken gewoon werkte die onder transport mode niet of minder zouden moeten werken...

Hier sinds een paar dagen ook die gloeilamp :( snap er niks van heb 2200 km op teller en spontaan die gloeilamp aan. Alle lampen gecontroleerd maar niks stuk!

Al mensen die naar de garage zijn geweest?

Bovenaan Onderaan