Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

Rick

Senior Member
Volgens mij standaard niet. Bij de elegance business line uitvoeringen zitten de canton speakers er bij.

sploony

Nieuw lid
Er zijn nogal wat beperkingen voor het aantal muziekbestanden die door het Columbus Infotainment systeem ingelezen kunnen worden. Uiteraard stond er in de gebruiksaanwijzing dat er een limiet was van 1000 bestanden/folders die alfabetisch te sorteren zijn. Als je het netjes indeelt in de vorm van "\artist\album" is dat geen probleem.

Ik wilde graag al mijn muziek meenemen, en dat zijn toch snel 25.000 bestanden.

Helaas is er dus ook een limiet van maximaal 10.000 bestanden die kunnen worden ingelezen. De rest is niet meer te zien, zowel in de database als in de folder browser. De mappen zijn simpelweg leeg.
Het is wel zo dat dit per aangesloten medium geldt. Dus voor de 2 SD kaartjes en 1 USB is dat 30.000 nummers.
Als je echter FLAC gebruikt dat kan het nogal oplopen (40 MB per bestand X 10.000 = 400 GB). Dat gaat dus niet op een SD kaartje passen.

Nu heb ik ontdekt dat deze imitatie wel te "omzeilen" is. Ik gebruik namelijk een portable USB harddisk van 1 TB. Deze heb ik opgedeeld in partities van ongeveer 350 GB. Als ik hem aansluit kan ik gewoon kiezen welke partitie ik wil gebruiken.

De limiet van 10000 bestanden lijkt namelijk per partitie te gelden.

Hopelijk is deze informatie voor iemand nuttig.

Rick

Senior Member
De USB aansluiting geeft ook voldoende voeding voor de hard disk? Ik neem aan dat je een SSD hard disk hebt ivm trillen?

thekawa

Forumguru
1tb ssd is vrij duur :)
Sata gaing gewoon goed 2 autos terug bij mij. Stroom gaat met elke hd die maar 1 usb kabel heeft goed meen ik. Sommige hebbe 2 usb eraan voor extra voeding.

Slimme tip van die partities!

sploony

Nieuw lid
@Rick Voeding is geen probleem. Heb nu 3 verschillende USB HDs gebruikt en ze werken allemaal. Een daarvan is zelfs 4 jaar oude (250 GB). Zolang het USB powered is gaat het wel lukken.
Omdat de kleine USB powered drives allemaal voor laptops bedoeld zijn, is het trillen geen probleem. Ik heb hem wel met klitterband vast gezet, zodat het de schokken een beetje dempt.

@thekawa Duur .... tja, dat valt wel mee toch? Ligt eraan waar je het mee vergelijkt. Een iPod (160 GB) is minimaal 240,- euro (http://tweakers.net/pricewatch/245806/apple-ipod-classic-160gb-zwart.html)
Een 2 TB USB powered HDD daarentegen is "maar" 100,- Voor 55,- euro heb je een 1 TB model.
(pricewatch USB powered HDDs)

Voordeel van een USB harddisk is:
- schokbestendig (de laptop disk die erin zit is daarop berekend)
- goedkoop
- multi-inzetbaar, dus ook voor je PC thuis (films, afbeeldingen, muziek ... wat je maar wilt)

Nadeel is wel dat hij niet direct herkend als het gevroren heeft. Maar daar heb je de stoelverwarming weer voor :D

sploony

Nieuw lid
@thekawa ... nu zie ik het, je hebt het over een 1TB SSD. Volgens mij bestaat die nog niet (USB powered dan).
De enige die ik vond was 512 GB en dan mag je 540,-aftikken ....:cry:

En dan haal je nooit de snelheid die het aankan via USB 3.0...

Darkside

Forumguru
Mijn externe HDD doet het inmiddels ook alweer 3 jaar. Heb hem ook vast gemaakt met klittenband. En idd voor een HDD gekozen omdat die veel goedkoper was dan een iPod ben meer ruimte had.

Joske

Forumguru
misschien omdat jouw navigatiebeelden up to date zijn? en er geen nieuwere afbeeldingen zijn? (of reeds geïnstalleerd dus)

Darkside

Forumguru
Op de nieuwe niet. Op de oude werkt dit prima. Foto van mijn werk gemaakt en via maps de gps coördinaten toegevoegd.
Kan nu dus op het plaatje van mijn werk klikken om naar werk te navigeren

CDO

Forumguru
@ darkside: pas je wel een beetje op. Straks wordt je auto gejat met je sleutels van je huis erbij. Weet degene die je auto heeft gelijk waar je huis "woont" en heeft hij er ook gelijk beeld bij.

Darkside

Forumguru
@ darkside: pas je wel een beetje op. Straks wordt je auto gejat met je sleutels van je huis erbij. Weet degene die je auto heeft gelijk waar je huis "woont" en heeft hij er ook gelijk beeld bij.
Daarom heb onder de home knop ook het politiebureau staan :-)

• Leuk
Waarderingen: CDO

leonpard

Actief lid
Als ik mijn Iphone in de USB (naast de AUX) plug, ziet de Columbus de Iphone als muziek-drager en schakelt hij over van SD-kaart naar USB / Iphone. Ik gebruik de USB echter hoofdzakelijk om de Iphone te laden (want ze zitten lekker dicht bij elkaar in de buurt). Is er een manier om de Iphone alleen te laden, maar dat hij niet gezien wordt als muziek-drager???

Alle tips zijn welkom!

leonpard

Actief lid
Ik heb zelf nog wat verder gezocht op internet en vond als oplossing een "charge only" kabel. Heeft iemand hier ervaring mee, of waar te koop?

RoelF

Forumguru
In een charge-only kabel zijn alleen pin 1 en 4 aangesloten. Ik heb er verder geen ervaring mee.
USB.jpg

MrShhss

Nieuw lid
Ik heb de laatst tijd een merkwaardig probleem met de stem begeleiding van de navigatie. De stem begeleiding doet het wel, tot ik mijn Iphone 4 koppel via bluetooth (dat gebeurd automatisch als bluetooth aanstaat). Dan stopt de stem begeleiding van de navigatie. Telefoon doet het overigens prima.

Bovenaan Onderaan