Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

micky

Forumguru
@MartijnW, al komt er vandaag een update, dan nog zal het verouderd kaartmateriaal zijn.... :( De kwaliteit van de kaarten is bij lange na niet wat bij Tomtom de standaard is, maar je kan jezelf er best redelijk mee behelpen. ;)

dat is dus ook altijd mijn probleem, zeker omdat bij tomtom live ik nooit in de file sta, dat werkt echt perfect, heb nu in mijn V50 zo'n uitklap ding in mijn dashboard en ik gebruik gewoon de tomtom aan het raam, de tijd zal het leren of ik de columbus ga gebruiken of dat de tomtom er weer bij komt te hangen, hoe lelijk het ook is.
ik rij mijn meeste kilometers in Duitsland lange afstanden en heb dus ook veel last van file perikelen...

• Leuk
Waarderingen: CDK

MartijnW

Actief lid
Ik blijf het inderdaad ook een probleem vinden dat de file-informatie slecht is en ik met de TomTom inderdaad vaak sneller ben dan met de Columbus. Overigens werkt de VAG-Groep er wel aan. Ik stelde op 19 februari de vraag aan Skoda Nederland of dit mogelijk ook op de Columbuis kwam, maar tot op heden alleen het antwoord dat ze het uitzoeken.

Rick

Senior Member
Mijn TomTom ervaring is een jaar of 5 geleden geëindigd (toen nog een HP Ipaq met TOMTOM en een losse GPS muis, mooie tijden waren dat). Dus nog zonder dynamische verkeersinformatie. Mijn ervaring echter met file informatie is dat ik, ook als ik alle sluipwegen ken, meestal niet veel sneller ben als ik om rijdt t.o.v. gewoon aansluiten in de file. Oftewel als alle hoofd- en sluipwegen vol zijn zorgt TOMTOM Live er nog niet voor dat je erover heen kunt vliegen. Is dus in mijn ogen van beperkt nut en ben redelijk tevreden over de file informatie die via RDS binnen komt gecombineerd met Flitsmeister. Maar moet eerlijk zeggen dat mensen die ik ken met Live er toch heel blij mee zijn, dus misschien ene geval onbekend maakt onbemind. Ik wil graag een clean dashboard dus voorlopig ben ik nog niet zo overtuigd van tomtom live dat ik een zuignap tegen het raam ga plakken.

micky

Forumguru
@Rick absoluut niet, het probleem met "niet dynamische" is dat ze een standaard omrij-route geven die ook meestal vol staat met verkeer, de dynamische ziet zelfs de opstoppingen in de steden (ahv mobiele telefoon aansluitingen bij elkaar), dus je wordt ook naast de snelweg niet gewoon in de rij gezet, want daar wordt je ook omheen geleid, het is echt niet te vergelijken met het "gewone"aangeven van een file met 1 alternatief. De realiteit is wel dat je daardoor regelmatig echt overal binnendoor wordt gestuurd, maar stilstaan doe ik nooit. Zeker in Duitsland met compleet afgesloten snelwegen werkt het echt super.
Ik wil ook liever een clean dashboard, maar als je zoals ik dagelijks 100den km achterelkaar stuurt, scheelt een paar files ontwijken enorm veel tijd, ik heb het toen ik de V50 kreeg ook de eerste 18.000km niet gebruikt omdat ik het RTI systeem in mijn dashboard had, frustratie van files heeft mij besloten hem weer aan het raam te hangen en sindsdien is het probleem weer over:thumbsup:

Rick

Senior Member
Ik weet dat tomtom ook de files op niet snelwegen ziet, maar mijn persoonlijke ervaring is dus op plaatsen waar ik goed bekend ben dat de omleidingsroutes ook niet heilig zijn, ondanks feit dat je wel door kunt rijden. Maar wat ik zeg: ik heb geen ervaring met tt live en rij meestal op voor mij bekende routes waar ik evt omleidingsroutes ken. Voor mij dus geen toegevoegde waarde maar kan me voorstellen dat als je veel meer km's maakt op onbekend terrein dat het het waard is.

tist

Actief lid
In de Nieuwe Superb Combi 2014 zit een ander type, zal het oudere zijn geen MIB dus.
Raar, dacht dat de Superb hun top was maar hierin zijn ze dus niet gevolgd.

Darkside

Forumguru
Passat heeft ook nog oude type. Is op zich logisch. De octavia en golf zijn ouder en krijgen eerder de vervanging. Nieuwe superb en passay zullen vast de nieuwe systemen krijgen (en misschien nog wel opties die de O3 en golf niet krijgen)

Darkside

Forumguru
Volgens mij had de golf 6 al een achteruitrijcamera op de RNS510.
Dus kan best dat deze nu op de yeti komt

micky

Forumguru
nee, maar technisch gezien kan het ook op de oudere modellen, dus het kan goed zijn dat ze dat nog even als "extratje" toevoegen ;)

MQB80

Nieuw lid
Zenderlogo’s opslaan lukt niet meer – MIB Columbus.

Bij het willen wisselen van een zenderlogo krijg ik geen logo meer opgeslagen.
Ik weet niet of dit enig verschil maakt, maar het gaat om een DAB+ zender.
Gister heb ik bij een collega, met dezelfde USB-stick, een hele reeks zenders voorzien van een logo.
Ik heb vervolgens bij mij alle DAB+ zenders opnieuw geprogrammeerd in de hoop dat dat het probleem oplost, maar helaas.
Heeft iemand hier een oplossing voor die dit zelf ook aan de hand heeft gehad?

MartijnW

Actief lid
Ik blijf het inderdaad ook een probleem vinden dat de file-informatie slecht is en ik met de TomTom inderdaad vaak sneller ben dan met de Columbus. Overigens werkt de VAG-Groep er wel aan. Ik stelde op 19 februari de vraag aan Skoda Nederland of dit mogelijk ook op de Columbuis kwam, maar tot op heden alleen het antwoord dat ze het uitzoeken.

Vandaag reactie ontvangen van Skoda Nederland via twitter:
ŠKODA Nederland ‏@Skoda_NL
@mwilleboer Na enige tijd afwachten kan ik nog steeds geen eenduidig antwoord geven op je vraag. Het wordt dus afwachten: excuses! ^OV

RoelF

Forumguru
De laatste update is inderdaad sinds november 2013 beschikbaar, maar in de bestandsnaam staat Q1 2013 dus het kaart materiaal is waarschijnlijk zelfs van begin 2013.

TL@

Forumguru
In de Nieuwe Superb Combi 2014 zit een ander type, zal het oudere zijn geen MIB dus.
Raar, dacht dat de Superb hun top was maar hierin zijn ze dus niet gevolgd.

En de facelift van de scirocco heeft dan wel de nieuwe MIB, raar.

Darkside

Forumguru
Volgens mij Niet. Als ik op VW.de kijk bij Der neueu scirocco. Dan zie ik op het interieur plaatje gewoon de oude RNS510 staan.

Bovenaan Onderaan