Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

micky

Forumguru
Dat is altijd zo bij inbouw navigaties, waarom dat is is mij volstrekt onduidelijk, tomtom is wel altijd up to date

Canon-Eye

Forumguru
tomtom is wel altijd up to date
Sterker nog: voor oudere series (zoals de mijne) zijn er betaalde kaarten waarbij je voor een paar tientjes wel 4x tot 6x om de 3 maanden een nieuwe kaartupdate kunt ophalen. En bij de nieuwere series heb je tegenwoordig "Lifetime Maps", ook om de 3 maanden en zonder bijbetaling.

Verder zijn er met nog veel grotere frequentie (soms meerdere keren per week beschikbaar) voor alle modellen de gratis GPS Quickfix downloads, waarbij kleine verschuivingen in de satellietposities worden gecorrigeerd waardoor het systeem weer supersnel opstart en weet waar het precies is...

Kom daar maar eens om bij die inbouwdingen die op zichzelf al een factor 8 of 10 duurder zijn en waarbij je ook nog de hoofdprijs mag betalen voor kaartupdates die maar een jaartje achterlopen...

micky

Forumguru
Daarom heb ik ook een TomTom 6000 aan mijn raam hangen en voel er nog steeds weinig voor om die straks weg te doen als de O3 met Columbus er is, maar wil eigenlijk liever een strak dashboard :)
Nog niet eens gesproken over de perfecte life verkeersinformatie..

D

Deleted member 12693

Vandaag reactie ontvangen van Skoda Nederland via twitter:
Denk niet dat het in de huidige O3's kan. Mijn collega heeft namelijk een Golf 7 met navi en daar zit in het dashboard, tussen de twee SD sleuven, een sleuf voor een simkaart. Hierbij kan ik mij voorstellen dat je dan een internet verbinding kan maken om je live services te ontvangen.

Rick

Senior Member
Jammer! Zou toch ook via de verbinding van je telefoon mogelijk moeten zijn, maar goed dan weer afhankelijk van verschillende telefoonstandaarden etc.

Darkside

Forumguru
Ja helaas (nog) niet beschikbaar op de Octavia.
Met de Golf is het mogelijk om te navigeren via Google Maps en om idd Live verkeers meldingen te krijgen die buiten de TMC omgaan. Dit werkt (waarschijnlijk) beter dan TMC en vergelijkbaar met een TT.

Echter werkt het volgens mij alleen met telefoons die RSAP ondersteunen.
Volgens mij is het niet mogelijk om 2 connecties te maken. Een SIM kaart voor data verkeer. En een SIM kaart op je telefoon om te bellen (meen zoiets gelezen te hebben op het autoweek forum).
Maar de techniek opzich is wel interessant.

Jammer! Zou toch ook via de verbinding van je telefoon mogelijk moeten zijn, maar goed dan weer afhankelijk van verschillende telefoonstandaarden etc.
Dit zou dan weer mogelijk zijn als Skoda bv ook de beschikking krijgt over Mirror Link.
Dan kunnen smartphone apps op het scherm getoond worden.
En wie weet kan middels een API flitsmeister e.d. dan "live" iconen en data op de huidige kaart projecteren..

Evilcomputing

Senior Member
ik speel er nu alweer een tijdje mee met de columbus MIB.
Echter de enige plus punten:
Snel
films afspelen vanaf SD/USB (ook tijdens rijden met software aanpassing)

Nadelen,
Huidige weg waar ik rij, is niet te zien
Hij toont gemeentes ipv grote plaatsen als je wat vlotter rijd.
Geen media in, dus mijn DVB tuner heb ik niets meer aan.

Zou ik hem weer kiezen, Ja Films kijken tijdens rijden blijft ultiem.

martijn.dutch

Senior Member
Ik zie op marktplaats wel advertenties om voor 40 euro die vrijschakeling te maken, maar kan de dealer dit niet gewoon doen?

Evilcomputing

Senior Member
@iedereen, klopt het is heul gevaarlijk ! Niet doen dus.

En ik wou toch vagcom aanpassingen laten doen, dus meteen bij deze persoon ook laten vrijschakelen.

Denk dat de dealer dit niet wil doen(zegt dat hij dit niet kan) overigens. Heb er eigenlijk nooit naar gevraagd.

CDK

Forumguru
Er zijn dealers die dit kunnen en ook willen doen, maar die zijn sporadisch te vinden...
@Antera kan het sowieso voor je regelen :jaja:

Darkside

Forumguru
Kwa VIM kan ik me nog voorstellen dat een dealer hier niet aan mee wil werken.
Maar er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen

ertromp

Forumguru
Dit is inderdaad vrij te schakelen. Niet met vcds maar met Vag Can Pro.
Onlangs 2x een O3 gedaan en Seat Leons.
Wat er gebeurt is dat er een blokkeer waarde van 240km/h naar de Columbus module geschreven wordt. Laden stelt niets voor. Paar minuten werk :D

Bovenaan Onderaan