Canon-Eye
Forumguru
Niet altijd...Private lease is altijd duurder
Met name niet in die gevallen waarin sprake is van vette pech: als je maandagochtend-auto buiten de garantie dure mankementen krijgt die de normaal te verwachten onderhouds- en reparatiekosten overstijgen en waarvoor dealer en importeur geen coulanceregeling willen toepassen, dan kun je aan het eind van de rit*) best wel duurder uit zijn. Dat is ook de basis van elke verzekering: het gaat altijd om onzekere gebeurtenissen. En veel mensen houden helemaal niet van onzekerheden...
Ik stel mij op het standpunt dat ik - even los gezien van wettelijke verplichtingen - alleen dié risico's wil verzekeren die ik niet zelf kan dragen. Zo heb ik bv. geen tandartskostenverzekering want die kosten kan ik wel aan.
*)
N.B.: met het einde van de rit wordt hier bedoeld: het moment dat je de auto heb ingeruild of verkocht, zodat je er geen eigenaar meer van bent. Dat is immers ook het moment waarop je exact weet wat je totale afschrijving over de eigendomsperiode is, zodat je deze bij het totaal van alle werkelijke kosten kunt optellen en het geheel delen door het aantal maanden eigendom. De uitkomst kun je één op één afzetten tegen de private leaseprijs, want de eindsituatie is gewoon hetzelfde.
Het enige verschil - maar voor een eerlijke financiële vergelijking niet van belang omdat je dan toch over dezelfde periode moet rekenen - is, dat je bij een eigen auto zelf dat einde van de rit kunt bepalen (dus ook verschuiven) i.p.v. het aan het begin van de rit al te moeten afspreken. Als je geluk hebt en langer met je eigen auto kunt doorrijden zonder al te veel extra kosten, dan zal over de totale periode de afschrijving per maand voordeliger uitpakken.
Maar dát weet je dus niet vooraf...