Het grote Superb III COMBI topic

gio92

Lid
Wat denken jullie:
Zou een 1.6 TDI van 120PK te weinig vermogen hebben voor dit kaliber auto (Style Businessline combi uitvoering)? Of zal deze genoeg power hebben? In de bergen zal je wel tekort komen en hij zal ook niet de strepen op het asfalt neerzetten. Vond 120 pk wel een beetje weinig klinken (hier in de buurt alleen de 2.0 tdi beschikbaar om proef te rijden en dit ook gedaan, reed geweldig)

RoyV1982

Forumguru
Ik heb ook de 1.6 besteld en alleen met de 2.0 gereden. Die reed inderdaad erg prettig.

Ik heb voor mezelf besloten de wagen te laten chiptunen begin volgend jaar. Hij komt dan op een gelijk niveau qua vermogen en koppel als de 2.0.

Heb inmiddels al 4 wagens laten tunen en altijd goed bevallen..

gio92

Lid
Dat heb ik in mijn vorige Passat (uit 2012) ook laten doen via ABT (van 122pk naar 160pk). Dit wordt echter een leaseauto waarbij ik niet weet of dit toegestaan wordt door de leasemaatschappij..... (weet niet of het gebruikelijk is om dat na te vragen, lees: of dat gewaardeerd wordt ;))

MarsMars

Senior Member
Dat heb ik in mijn vorige Passat (uit 2012) ook laten doen via ABT (van 122pk naar 160pk). Dit wordt echter een leaseauto waarbij ik niet weet of dit toegestaan wordt door de leasemaatschappij..... (weet niet of het gebruikelijk is om dat na te vragen, lees: of dat gewaardeerd wordt ;))
De auto is eigendom van de leasemij, dus je zult toestemming moeten hebben.
Ik heb in het verleden diverse leaseauto's laten tunen. Omdat de leasemij altijd de eis had dat de fabrieksgarantie behouden blijft, kon dit enkel bij VAG producten, en dan ook niet verder dan volgens de motorgegevens mocht.
Daarbij werd het ROB cijfer ook aangepast, dus hogere leaseprijs. Nog steds netto goedkoper dan een dikkere motor leasen, maar niet zo goedkoop als het in eerste instantie lijkt.

Of dit nog steeds zo is bij VAG motoren weet ik niet. Tunen doe ik al even niet meer. Neem nu gewoon de dikkere motor!

RoyV1982

Forumguru
Alle auto's die ik heb laten tunen waren leaseauto's. Ik heb hiervoor nooit toestemming gevraagd aan de LM, wel altijd in overleg met werkgever maar die natuurlijk ook geen eigenaar van de wagen.

Ik ben voor de S3 eigenlijk weer hetzelfde van plan, wil nu alleen wel kijken naar een andere tuner.

Liefst natuurlijk af fabriek een dikkere motor gehad maar dat zat er even niet in...

Tassin

Forumguru
Wat denken jullie:
Zou een 1.6 TDI van 120PK te weinig vermogen hebben voor dit kaliber auto (Style Businessline combi uitvoering)? Of zal deze genoeg power hebben? In de bergen zal je wel tekort komen en hij zal ook niet de strepen op het asfalt neerzetten. Vond 120 pk wel een beetje weinig klinken (hier in de buurt alleen de 2.0 tdi beschikbaar om proef te rijden en dit ook gedaan, reed geweldig)

Er was een tijd dat de Passat te krijgen was met het TDI-logo ofwel volledig in chroom, ofwel met een rode I, ofwel met een rode DI: TDI, TDI of TDI. Dit maakte telkens een verschil van 5 PK. We spreken dan over 105, 110 of 115 PK. Als dat vermogen toen volstond, zal het nu ook nog wel volstaan. Al was de wagen toen waarschijnlijk iets lichter en had deze een 1,9 liter. Uiteraard rijdt de 150 PK mede dankzij de 2-liter vlotter, maar als je rustig rijdt met de 1.6 TDI zal deze ook zeer aangenaam blijken.

Jaeger

Lid
Heb nu 1.100 km op de teller staan met de 1.6 TDI en bevalt mij prima.
Door DSG ben je vlot weg zonder enorm in toeren te jagen. Ook een inhaalactie gaat door snelle terugschakelen DSG best vlot.
Het is uiteraard niet zo dat je in je stoel wordt geduwd door de enorme paardekrachten, maar voor mij voldoet het prima.
Ik kom vanuit een Peug 508 met vergelijkbaar pk, maar de SupIII is een stuk stiller en sneller (ook boven 120 km p/uur trekt hij nog best behoorlijk door naar 150 vind ik).

Schep

Forumguru
Er was een tijd dat de Passat te krijgen was met het TDI-logo ofwel volledig in chroom, ofwel met een rode I, ofwel met een rode DI: TDI, TDI of TDI
Da's al wel heul lang geleden. In 1996-2000. Die Passat was trouwens 'maar' 100 kg lichter dan de Sup station nu. Nog best te doen.
Zou een 1.6 TDI van 120PK te weinig vermogen hebben voor dit kaliber auto (Style Businessline combi uitvoering)?
Tsja, het is wat je gewend bent. Zo'n 1.6 TDI is echt niet sloom. 11,1 seconden naar de 100 (wat je toch nooit doet, want het is altijd 50-80, 80-100, 80-120, en daar helpt dat lekkere koppel van zo'n TDI weer mee) en een top boven de 200. Kom je echt prima mee door het leven. Duw in je rug; nee. Ga je écht iets te kort komen; nee.

Ik kwam uit een A4 3.0 TDI toen ik in een Golf 1.4 TSI met 140 pk stapte. Dan mis je vermogen, zeker. Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar ik zou een stap lager zeker niet willen maken. Maar ja, kwestie van prioriteiten. Ik betaal (bij gelijke cataloguswaarde) wel €1.200,- belasting per jaar meer dan iemand met een 120 pk 1.6 TDI. Kun je ook van op vakantie.

RoyV1982

Forumguru
Net gebeld door de dealer voor het maken van een afspraak. De dealer kan vanaf 29-10 alleen de LM heeft schijnbaar aangegeven dat er niet voor 1-11 geleverd mag worden.

Morgen maar even bellen want ik rijd nu in een eigen auto van het bedrijf dus het heeft geen relatie tot een lopend contract op iets...

Zou jammer zijn als ze volhouden want dan gaat het weer het weekend over.

Auto is in juli besteld.

Codeblack

Nieuw lid
Da's al wel heul lang geleden. In 1996-2000.

Ik heb een Passat TDI met 130PK uit 2004. Volgens mij heb je vanaf de 2005 modellen alleen nog maar een rode I voor de zwaarste diesels (>= 170PK).

Het aantal PK's was verschillend per type en periode. Tot 1999/2000 was dit voor de Passat TDI (90PK), TDI (100PK), TDI (115PK) en daarna TDI (90PK), TDI (110PK), TDI (130PK). Ik had van 2000-2003 een Bora TDI met 115 PK.
Met een rode TD en een blauwe I was je helemaal de man; de blauwe I betekent dat ie door PON gechipped is. Heb eens in een Transporter TDI gereden, 220PK, damn!

Schep

Forumguru
Het aantal PK's was verschillend per type en periode. Tot 1999/2000 was dit voor de Passat TDI (90PK), TDI (100PK), TDI (115PK) en daarna TDI (90PK), TDI (110PK), TDI (130PK)
Precies, die 5 pk-stapjes zijn heul lang geleden. Die rode letters niet. Quote was een beetje verpest door mezelf ;)
We hebben nog altijd rode letters bij VW. Ook bij benzines. Ik heb een TSI (want 1.4 150 pk), en de 1.4 TSI heeft/had 122 pk terwijl de 1.2 een TSI is. De GTI is dan weer een TSI. Maar dat staat nergens op de auto, maar alleen op het motorblok.

Laatst bewerkt:

Tassin

Forumguru
Het staat me voor dat iemand op het forum een S3 2.0 TFSI zou hebben, maar ik vind enkel de 2.0 TSI in de catalogus ...

Bovenaan Onderaan