Het grote VAG #Dieselgate topic

B.Stuurder

Forumguru
Hmm, dat lijkt me sterk, en niet goed voor het vertrouwen in het concern en dealer.
Ook is er een terugroepactie bij de RDW geregistreerd, dus deze zal ook afgemeld moeten worden lijkt mij.
Bovendien is niemand verplicht om het onderhoud bij een dealer te laten uitvoeren...

Updates vinden door de bank genomen bij nieuwe auto's plaats, meestal tot 2 jaar oud. Als je nog in de garantie zit met je nieuwe auto ga je vast niet naar de sleutelturk op de hoek. En waarom zou het vertrouwen geschaad worden? In principe ga je er op vooruit met een update, alleen maar goede service dacht ik zo.
 

Wouter1

Forumguru
Ik sprak laatst een chef monteur over die updates, hij vertelde mij dat ze verplicht worden door PON om een update te doen als je auto bij hun in onderhoud komt. Zonder terugkoppeling naar jou toe.
Het stukje zgn "verplicht" en icm "Zonder terugkoppeling naar jou toe." Schaadt mijn vertrouwen.
Bovendien is er volgens mij nog niet onafhankelijk aangetoond dat de sjoemelsoftware update geen negatieve gevolgen heeft. In elk geval nog niet voor alle betrokken motor typen. Dus of het een vooruitgang is valt nog te bezien.
Daarnaast zijn er ook hele goede alternatieve onafhankelijke garages voor het onderhoud ook voor binnen de garantie periode.
De term "sleutelturk" vind ik ongepast en totaal :ot:.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het stukje zgn "verplicht" en icm "Zonder terugkoppeling naar jou toe." Schaadt mijn vertrouwen.
Bovendien is er volgens mij nog niet onafhankelijk aangetoond dat de sjoemelsoftware update geen negatieve gevolgen heeft. In elk geval nog niet voor alle betrokken motor typen. Dus of het een vooruitgang is valt nog te bezien.
Daarnaast zijn er ook hele goede alternatieve onafhankelijke garage voor het onderhoud ook voor binnen de garantie periode.
De term "sleutelturk" vind ik ongepast en totaal :ot:.

Ik heb het in dit geval niet specifiek over updates inzake het sjoemelsoftware verhaal. Er zijn ook updates die minder gewicht hebben en/of wettelijk verplicht kunnen zijn. Toch verplicht dus. :jaja: Maar gezien jouw reactie zit het je nogal hoog. Dat spijt me voor je.
Dat jij de term "sleutelturk" ongepast vind mag, het is een vrij land tenslotte, maar off topic is het niet en in mijn omgeving gewoon een uitdrukking waar geen racistische motieven achter zitten. Als jij dat wel vermoed, zegt dat meer over jou dan over mij.:tongue:

In Rotterdam zitten nu eenmaal veel onafhankelijke garages die eigendom zijn van een Nederlander met Turkse (of anderszins uit het Mediterrane gebied afkomstige) voorouders. Minstens twee daarvan mag ik overigens tot mijn vrienden rekenen en ondanks dat ze weten wat ze doen en contentieus werken, zou ik toch mijn auto tijdens de garantieperiode daar niet laten maken. Gaat het mis, dan kun je je garantie bij de merkdealer wel vergeten.

En ik heb nieuws voor je, er gebeurt behoorlijk wat zonder overleg of terugkoppeling, meestal kom je daar alleen niet achter. Waarmee ik trouwens niet wil beweren dat Skoda dealers allerlei zaken doen zonder terugkoppeling, voordat we daar weer over gaan rollebollen.
 

laagvlieger

Forumguru
VW mag sleutelen aan kleinere auto's die getroffen zijn door dieselschandaal

Automaker Volkswagen mag van de Duitse toezichthouder gaan sleutelen aan ongeveer 460.000 kleinere auto's die zijn getroffen door het dieselschandaal. Door middel van een aantal aanpassingen zullen de wagens die zijn uitgerust met 1,2 liter dieselmotor, zoals in de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza, weer aan de wettelijke eisen voldoen.

Eigenaars van de auto's zal worden gevraagd contact op te nemen met een werkplaats zodat de voertuigen aangepast kunnen worden.

In september 2015 kwam aan het licht dat de Duitse automaker op grote schaal de uitstoot van auto's had gemanipuleerd door gebruik te maken van sjoemelsoftware. Wereldwijd gaat het om miljoenen auto's.

Volkswagen had eerder in een brief aan klanten aangegeven dat het eind mei met de aanpassingen van de kleinere dieselmotoren zou beginnen. Dit werd later uitgesteld.


Bron: hln.be
___________________________________________________-


Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Hebben ze de toestemming (of plicht) om nu effectief hardware aanpassingen te doen zoals bij de 1.6 TDI, of gaat het hier om die software update waar ze het al een jaar over hebben?

Het is alweer te lang stil en onduidelijk over de aanpassingen. Mij zien ze alvast niet!
 

laagvlieger

Forumguru
In het laatste officiële bericht van D'Ieteren eind april staat onder andere het volgende:

" ... Voor hun comfort zullen de klanten de software-update kunnen laten uitvoeren op hetzelfde moment als een andere geplande interventie aan hun voertuig, zoals een onderhoudsbeurt of een bandenwissel. Indien nodig zal de concessiehouder ook een mobiliteitsoplossing kunnen voorstellen.

Na de interventie zullen de klanten een certificaat ontvangen dat bevestigt dat de uitvoering van de corrigerende maatregelen geen enkel negatief effect heeft op het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de motorprestaties of het geluidsemissieniveau van hun voertuig en dat alle gegevens met betrekking tot de homologatie van het voertuig ongewijzigd blijven. Dit certificaat kan hun van nut zijn bij een eventuele latere doorverkoop van hun voertuig in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie."

Bron: dieteren.be
______________________________

Wauw, we krijgen zelfs een certificaat met mooie beloften! In het geval ik het toch laat doen, zal ik daar een mooie bijlage aan toevoegen met mijn voorwaarden, dat de Skoda dealer zelf mag ondertekenen. Hij krijgt zelfs een duplicaat :D
 

ABruintje

Senior Member
VW mag sleutelen aan kleinere auto's die getroffen zijn door dieselschandaal

Automaker Volkswagen mag van de Duitse toezichthouder gaan sleutelen aan ongeveer 460.000 kleinere auto's die zijn getroffen door het dieselschandaal. Door middel van een aantal aanpassingen zullen de wagens die zijn uitgerust met 1,2 liter dieselmotor, zoals in de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza, weer aan de wettelijke eisen voldoen.

Eigenaars van de auto's zal worden gevraagd contact op te nemen met een werkplaats zodat de voertuigen aangepast kunnen worden.

In september 2015 kwam aan het licht dat de Duitse automaker op grote schaal de uitstoot van auto's had gemanipuleerd door gebruik te maken van sjoemelsoftware. Wereldwijd gaat het om miljoenen auto's.

Volkswagen had eerder in een brief aan klanten aangegeven dat het eind mei met de aanpassingen van de kleinere dieselmotoren zou beginnen. Dit werd later uitgesteld.


Bron: hln.be
___________________________________________________-


Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Hebben ze de toestemming (of plicht) om nu effectief hardware aanpassingen te doen zoals bij de 1.6 TDI, of gaat het hier om die software update waar ze het al een jaar over hebben?

Het is alweer te lang stil en onduidelijk over de aanpassingen. Mij zien ze alvast niet!

Het nieuws is iets te letterlijk vertaalt.
Ik heb meerdere Duitse nieuws sites gelezen en daar word gesproken over het technisch aanpassen van de auto.
Er word duidelijk gezegd dat het om een software update gaat en niet een aanpassing van de motor.

Dat het nu weer in het nieuws is komt omdat de KBA (kraftfahrt-Bundesamt - Duitse RDW) de software nu heeft goedgekeurd.
Ik weet niet of de RDW (of andere instantie) in Nederland nog een goedkeuring moet geven ?
Zo niet, dan kan de uitrol beginnen.

bron: tagesschau.de
 

MacManiac78

Forumguru
Mensen let op!

" ... Voor hun comfort zullen de klanten de software-update kunnen laten uitvoeren op hetzelfde moment als een andere geplande interventie aan hun voertuig, zoals een onderhoudsbeurt of een bandenwissel. Indien nodig zal de concessiehouder ook een mobiliteitsoplossing kunnen voorstellen.

Na de interventie zullen de klanten een certificaat ontvangen dat bevestigt dat de uitvoering van de corrigerende maatregelen geen enkel negatief effect heeft op het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de motorprestaties of het geluidsemissieniveau van hun voertuig en dat alle gegevens met betrekking tot de homologatie van het voertuig ongewijzigd blijven. Dit certificaat kan hun van nut zijn bij een eventuele latere doorverkoop van hun voertuig in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie."

Iets veel belangrijkers staat er niet bij er er staat een leugentje om bestwil tussen:
Namelijk: hieruit voortvloeiende kosten

Minder CO2 = meer roet (onvermijdelijk bijproduct bij het terugdringen van CO2)
Meer roet, meer vervuiling van de motor
Meer roet = meer regeneraties = meer brandstof verstoken via het regenereren (Dit houdt de boardcomputer niet bij, dit is slechts te monitoren via de tankbonnen
(in Excel)

Via Android APP
.... sorry, kon zo snel geen iOS versie vinden.

Meer roet = vaker schoon laten maken van EGR (En anders zal deze sneller verstopt raken en mechanisch falen)

Nog een kleine aanbeveling..... Mocht uw EGR overlijden en moet deze worden vervangen, VRAAG HET OUDE RETOUR! Deze is te reinigen en te reviseren.

En nu weer net als vorige keer: "Allemaal bangmakerij, een bedrijf als VW, Skoda... blabla... zal heus niet.... / zwartkijker / enz. :banghead:
 

abelsj

Forumguru
Mijn vrouw haar Audi A6 is van de week ontdaan van de sjoemelsoftware. Op het formulier staat gewoon dat de wagen een aanpassing xx ondergaan heeft waardoor de originele uitstootnormen op het homologatieformulier kloppen.
 

Wouter1

Forumguru
Ik ben nog steeds erg benieuwd aan welke parameters er "geschroefd" gaat worden om de uitstoot aan euro 5 te laten voldoen.
Zeker omdat VW beweert dat prestaties en efficiënte er niet onder leiden.
 

abelsj

Forumguru
Auto voelt na de aanpassing hetzelfde aan. Het was voor de A6 met ea189 motor 177pk een softwarematige ingreep zonder hardware aanpassingen. Werkje van net geen 30 minuten.
 

auriga

Forumguru
Ik sprak laatst een chef monteur over die updates, hij vertelde mij dat ze verplicht worden door PON om een update te doen als je auto bij hun in onderhoud komt. Zonder terugkoppeling naar jou toe.

Laat je m toch chippen zonder terugkoppeling naar PON?
Dat is namelijk ook een software update een geen aanpassing aan de motor...

Even zonder dollen, aanpassing van motormanagement software naar betere eco waarden, betekent in de regel dat je auto slechter presteert. Omdat je dit instinctief compenseert door het gas dus wat dieper in te trappen, kan het verbruik zelfs stijgen.
Stel dat je dat met een knop op het dashboard zou kunnen kiezen (lage uitstoot of lekker rijdende auto) waar zou je de knop dan op zetten?
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Auto voelt na de aanpassing hetzelfde aan. Het was voor de A6 met ea189 motor 177pk een softwarematige ingreep zonder hardware aanpassingen. Werkje van net geen 30 minuten.

Een auto met 177 pk die wat vermogen verliest, dat ga je niet meteen voelen. Een auto met 75 pk daarentegen, dat kan in de praktijk wel wat uitmaken.
Maar ja, eerst maar eens afwachten. Mijn auto moet eind dit jaar pas een beurt krijgen, en dat kan ik nog wel rekken tot het voorjaar 2017 ...
 

B.Stuurder

Forumguru
Laat je m toch chippen zonder terugkoppeling naar PON?
Dat is namelijk ook een software update een geen aanpassing aan de motor...

Even zonder dollen, aanpassing van motormanagement software naar betere eco waarden, betekent in de regel dat je auto slechter presteert. Omdat je dit instinctief compenseert door het gas dus wat dieper in te trappen, kan het verbruik zelfs stijgen.
Stel dat je dat met een knop op het dashboard zou kunnen kiezen (lage uitstoot of lekker rijdende auto) waar zou je de knop dan op zetten?

Ik denk dat je gelijk hebt, mijn ervaring is dat een kleinere motor ook meer zuipt als je je rijstijl niet aanpast. Rijstijl is het enige dat brandstofverbruik echt kan inperken.
Maar in antwoord op jouw vraag: chippen gaan we lekker met niemand overleggen (alleen bij een update kun je wel weer terug naar de tuner) en die knop zou bij mij maar 1 stand hebben, namelijk "lekker rijdende auto". Vanwege mijn werk weet ik al een goed aantal jaren wat de uitstoot is in het Rotterdamse industriegebied, het is beter dan het was, maar geloof me, alle auto's in Nederland moeten 100 jaar continue rijden en dan kom je nog niet in de buurt van de uitstoot daar. Wat bijvoorbeeld 1 schip uitstoot per jaar, kun jij 20 jaar voor rijden.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat bijvoorbeeld 1 schip uitstoot per jaar, kun jij 20 jaar voor rijden
Dat is natuurlijk geen argument om dan maar niks aan de auto's te doen - wel een argument om de scheepvaart óók aan te pakken.

Je zult dan ook wel weten dat de verontreiniging langs de A13 in Overschie (ook) behoorlijk ernstig is - en daar komen toch vrij weinig schepen voorbij...
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat is natuurlijk geen argument om dan maar niks aan de auto's te doen - wel een argument om de scheepvaart óók aan te pakken.

Je zult dan ook wel weten dat de verontreiniging langs de A13 in Overschie (ook) behoorlijk ernstig is - en daar komen toch vrij weinig schepen voorbij...

Uiteraard is dat geen argument om niks te doen aan auto's, maar je kunt ook overdrijven. Al die maatregelen komen bovendien altijd maar weer ten nadelen van de hardwerkende burger. En da dan dus terwijl het niet de meeste winst zal opleveren. Maar als de industrie beperkt wordt met maatregelen, dan kost het de staat geld i.v.m. Verminderde belasting inkomsten. Uiteindelijk komt dat dan ook weer bij ons terecht, maar het gaat me vooral om de enorme drukte die gemaakt wordt en het kleine resultaat ten opzichte van andere mogelijkheden.

Ja langs de A13 is sprake van vervuiling, maar dat was vroeger veel erger en toen hoorde je er niemand over. Bovendien hebben ze daar ook veel vervuiling van vliegtuigen. Bij mij loopt geen rijksweg langs, wel heb ik vliegverkeer en mijn witte auto is in 1 dag bezaaid met zwarte troep. Dus het is allemaal erg betrekkelijk en vooral opgeklopt door de media, zoals zoveel zaken.
 

auriga

Forumguru
Dat is natuurlijk geen argument om dan maar niks aan de auto's te doen - wel een argument om de scheepvaart óók aan te pakken.

Je zult dan ook wel weten dat de verontreiniging langs de A13 in Overschie (ook) behoorlijk ernstig is - en daar komen toch vrij weinig schepen voorbij...

Het is voor de Roverheid veel eenvoudiger (en lucratiever) om de automobilisten aan te pakken met allerlei politiek correcte eco maatregelen, waarvan we eigenlijk allang weten dat het een druppel op de gloeiende plaat is (lees: die vooral de schatkist meer oplevert)
 
Bovenaan Onderaan